Історія одесита Олександра Ніколаєнка. Як створити компанію з виробництва товарів з поліетилену

Ніка Пласт (Фото:Ніка Пласт)
Майже 20 років тому Олександр Ніколаєнко заснував компанію з випуску плівки для теплиць.
Зараз «Ніка Пласт» — один з найбільших в країні виробників продукції з поліетилену. Олександр Ніколаєнко — один з тих українських підприємців, які почали свою роботу в середині 90-х років минулого століття.
Він викупив бувший у вжитку екструдер, на якому виробляв плівку для теплиць. Спершу він самостійно розвозив продукцію своїм клієнтам. Міський житель Олександр Ніколаєнко швидко зрозумів, наскільки популярним може бути його товар. Більшість українців займалися натуральним господарством, будували теплиці і потребували плівки.
Як виробляють поліетиленові пакети
На початку 2000-х почав розвиватися бізнес. Продавці на ринках і в кіосках стали цікавитися поліетиленовими пакетами. Вони вже давно користувалися популярністю в країнах Західної Європи. З’явився новий напрямок для розвитку. Компанія закупила кілька друкованих машин, які дозволяли друкувати логотипи на пакетах. Як вони випускаються?

Топ-менеджер «Ніка Пласт» Костянтин Шавочкін розповідає, що сировиною для виробництва поліетилену є поліетиленові гранули. В Україні їх випускає тільки Карпатнафтохім, але його виробничих потужностей бракує, щоб задовольнити потреби всіх покупців. Тому сировину доводиться закуповувати в країнах СНД, ОАЕ і країнах ЄС.
Гранули потрапляють в котел, де нагріваються до температури плавлення. На цьому етапі додається барвник, який дозволяє надати пакетам різного забарвлення, а потім маса подається в екструдер. Це машина, яка дозволяє перетворити гарячу субстанцію на легку тонку плівку.
Спеціальні роли і напрямні плівки в цьому механізмі надають потрібну товщину, розтягуючи ще теплий матеріал. Тут її згортають в рукав (або напіврукав) для виробництва майбутнього пакета. Якщо потрібно нанести напис на плівку, то необхідно пропустити пакет через флексомашини. Якість плівки залежить від марки поліетилену і його властивостей. «Вартість пакетів невисока, тому справжня війна точиться буквально за кожну копійку. Дуже важливо контролювати собівартість продукції», — говорить Костянтин Шавочкін.
Як створити велику компанію
Костянтин Шавочкін згадує, що в міру розвитку економіки потреба в пакетах почала зростати. Їх, наприклад, замовляють великі мережі супермаркетів, які активно розвиваються в Україні з середини 2000-х років і відкривають дедалі більшу кількість магазинів. Великі пакети замовляють і виробничі компанії. У кожного з клієнтів свої вимоги, які доводиться враховувати.

У міру розвитку компанії важливо, щоб вона ставала системною, зазначає топ-менеджер «Ніка Пласт». Якщо процеси не владнати, то можна «потонути» в списку завдань. Це рішення дозволило компанії вийти на новий рівень.

Одеситам було непросто підкорити столичний ринок через жорстку конкуренцію. Доводилося неодноразово брати участь в тендерах, а також братися за виконання нестандартних замовлень. «Цей ринок дуже конкурентний. Що мені подобається в компанії „Ніка Пласт“ — це готовність працювати, розвиватися і виконувати непрості замовлення. Зараз ця компанія — один з найбільших наших постачальників продукції з поліетилену», — говорить директор департаменту матеріально-технічного забезпечення МХП Дмитро Пташник. «Ніка Пласт» постачає плівку, п/е пакети з фальцем для упаковки замороженої продукції, яку МХП експортує.
Компанія поставила перед нами завдання: зробити поліетиленовий чохол, для стелажного зберігання готової продукції, говорить Костянтин Шавочкін. Найскладніше завдання — як зафіксувати її, і для цього було вирішено використовувати гумку. Над цим рішенням довелося помізкувати.

Дмитро Пташник розповідає, що кожен рік МХП проводить аудит підприємств-постачальників і в разі необхідності надає свої рекомендації. Він визнає, що власник «Ніка Пласт» зважає на поради і побажання експертів компанії і працює над поліпшенням якості і головне — безпеки своєї продукції. МХП постійно розвивається, успішно конкурує з іншими виробниками м’яса птиці за кордоном і впроваджує інновації. Вдосконалюватися доводиться і компаніям-постачальникам.
Напрями для розвитку
Зараз «Ніка Пласт» виробляє близько 800 т поліетиленової продукції на місяць, що робить її одним з найбільших виробників в Україні. Компанія планує нарощувати обсяги виробництва. Один із перспективних напрямів — це вихід на європейський ринок. Там вартість продукції з поліетилену значно вища в порівнянні з аналогами, які випускаються в Україні. Причина проста — більш високі заробітні плати у працівників і високі виробничі витрати. Переговори з потенційними клієнтами компанія планує продовжити, щойно країни ЄС відкриють свої кордони для українців після завершення пандемії Covid-19. Вимоги європейських замовників «Ніка Пласт» не відлякують. «В Україні досі діють радянські ГОСТи, вони непогані, але просто не завжди відповідають нинішнім вимогам. Європейські замовники дуже ретельно перевіряють якість продукції, аж до того, що розкладають поліетилен на складники», — розповідає Костянтин Шавочкін.

Україна, як і країни ЄС, планує переходити на більш екологічні продукти. Останні кілька років в нашій країні лунають заклики заборонити продаж поліетиленових пакетів в магазинах, а надалі — і зовсім відмовитися від їх використання. Уже зараз українці самостійно збирають поліетилен і здають його для переробки. «Ніка Пласт» використовує цю сировину для виробництва упаковки, яка не дотикається до продуктів харчування. Але з пріоритетністю на виготовлення пакетів з відновлюваних ресурсів, які вже є в портфелі компанії. Вони є дорожчими в порівнянні зі звичайними пакетами, зате швидко розкладаються і не завдають жодної шкоди навколишньому середовищу. Сировина для їх виробництва, до складу якої входить крохмаль, компанія купує за кордоном. Але якщо попит на біопакети зростатиме, гранули для їх виготовлення можуть випускати в Україні.
