Бізнес-янголи. Чому вони важливі та яка їхня роль для креативного бізнесу?

Як працюють бізнес-ангели в креативних індустріях (Фото:Scott Graham)
З розвитком креативних індустрій у всьому світі, підприємці часто можуть стикатися з питанням додаткового фінансування. Як правило, в Україні та в світі для розвитку бізнесу вони вдаються до краудфандингу, кредитування та інших популярних форм фінансування.
Проте, існують такі надавачі фінансування, які в скрутну хвилину для бізнесу готові вкладати свій капітал для подальшого розвитку проєкту. Одними з таких є бізнес-янголи. Це особливий тип інвесторів, які готові вкладати капітал у компанії та стартапи на ранніх етапах розвитку. Саме вони часто допомагають бізнесу перерости «долину смерті» — період, коли стартап переростає початкові можливості, проте ще не став фінансово цікавим для вмотивованих надавачів коштів (венчурним інвесторам, банкам).
Бізнес-янголи особливі тим, що мають високий рівень соціальної мотивації та персональну зацікавленість у проєктах. Це і відрізняє їх від венчурних інвесторів.
Крім фінансового капіталу, бізнес-янголи можуть вкладати і нефінансовий. Наприклад, через консультування, менторство, відкриття доступу до інших ресурсів та ін. При цьому бізнес-янголи отримують частку в компанії або ж повертають вкладені кошти. Часто ці надавачі фінансування створюють клуби бізнес-янголів, щоб максимально об'єднати доступні ресурси для подальшого використання.
Щоб максимально розібратися у питанні фінансуванні креативних індустрій та як саме бізнес-янголи можуть сприяти розвитку креативного підприємництва в Україні, команда експертів PPV Knowledge Networks проводила дослідження «Фінансування креативних індустрій» за підтримки Українського культурного фонду.
Європейська практика
У Європейському Союзі особливістю бізнес-янголів є те, що вони інвестують не так з огляду на індустрію потенційного отримувача фінансування, як на стадію його розвитку. Є бізнес-янголи, які фокусуються тільки на посівних інвестиціях (seed investment), а є ті, які інвестують тільки в організації на етапі масштабування (scale-up).
Європейські інвестори мають позитивну мотивацію вкладати у бізнеси. У тому числі і в креативний бізнес не тільки з точки зору потенційного примноження капіталу, але й щоб зберегти власні кошти. Найчастіше — це податкові пільги. Наприклад, в Італії діє спеціальна програма підтримки кіновиробництва. Якщо бізнес надає фінансування на виробництво стрічки, то взамін отримує податкові пільги від держави.
Особливе місце у екосистемі фінансування креативних індустрій у Європі посідає об'єднання інвесторів / бізнес-янголів та організацій, що сприяють взаємодії між надавачами та отримувачами фінансування.
Синдикати бізнес-янголів
Згідно з дослідженням «Фінансування креативних індустрій», експерти визначили, що в Україні потрібні такі бізнес-янголи, для яких прийнятним є зростання бізнесу до 100% щороку і для яких не є визначальним швидкість виходу на міжнародні ринки та вихід на наступні раунди інвестицій (на відміну від венчурних інвесторів, яких цікавлять саме ці фактори).
Також, потрібні спеціалізовані клуби бізнес-янголів різного фокусу на різні рівні креативних індустрій та з різним інвестиційним профілем.
У західних країнах поширеною практикою є створення клубів бізнес-янголів — формальних та неформальних спільнот інвесторів, які регулярно організовують сесії, щоб представити інвестиційні проєкти для стартапів певного профілю. Клуби бізнес-янголів, також, можуть створювати синдикати (див. нижче).


В Україні на сьогодні важливим є сам факт існування/створення клубів бізнес-янголів. У випадку формалізації клубів, прийнятною є форма громадської спілки, яка дозволяє ставати членами як фізичним так і юридичним особам.
Такі спеціалізовані клуби виконуватимуть функції інкубування бізнес-янголів (приваблення нових бізнес-янголів до спільноти) та приваблення стартапів з інвестиційним потенціалом (точки тяжіння).
Для синдикатів бізнес-янголів прийнятною юридичною формою, зважаючи на обсяги інвестування та кількість засновників, є ТОВ. Щоб їх сформувати необхідна практика визначення критеріїв інвестування — узгодження інвестиційного профілю. Саме цих практик та рекомендацій щодо можливих критеріїв та способів інвестування бракує в Україні.
Експерти наголошують, що потрібно стимулювати створення синдикатів бізнес-янголів, націлених на сегмент креативних бізнесів, які активно розвиваються на українському ринку. Українські бізнес-янголи, які створюють синдикати для активного інвестування, мають бути готовими до активного супроводу (менторства, консалтингу, консультування) або залучатися до бізнесу, в які вони інвестують.

Для пасивних бізнес-янголів, які не готові активно залучатися до операційної діяльності проінвестованих бізнесів, можливим варіантом може стати — залучення консультантів або операторів екосистеми креативних індустрій. Для цього потрібно створити спеціальні консультаційні пункти для підприємців.
Такими центрами для консультацій, навчальних програм та інвестиційних майданчиків, можуть стати: інкубатори, акселератори, венчурні студії загального типу, які можуть долучити експертизу суто з креативних індустрій.
Бізнес-янголи, які планують свої інвестиції в українські креативні індустрії, мають добре орієнтуватись на розвитку відповідних індустрій, — знати учасників ринку, тенденції на ринку, рамкові умови відповідних ринків тощо. Саме таке орієнтування дозволить янголам визначити власну стратегію виходу з інвестицій. Зважаючи на обмеженість варіантів для виходу з інвестиції, бізнес-янголи в креативних індустріях в Україні є радше тихими янгольськими інвесторами, — інвесторами, які націлені на тривалу участь у капіталі компаній, активне залучення до управління своїми активами, витривалість у пошуку виходу з інвестиції. Для таких інвесторів матиме значення швидкий вихід, прибутковість та можливість отримання дивідендів. Такий профіль є інакшим від класичних бізнес-янголів, націлених на швидке масштабування бізнесу та залучення наступних раундів інвестування.