Ми перестали соромитися емоцій — директор з персоналу компанії Avon в Україні Наталія Янович про виклики воєнного часу

22 грудня 2022, 12:25
Партнерський проєкт
Avon

Avon

Протягом останніх років тема гендерної рівності, недискримінації та протидії домашньому насильству стала однією із найбільш впроваджуваних роботодавцями в межах корпоративної соціальної відповідальності бізнесу. Не стояли осторонь і компанії в Україні. Так, в межах проєктів UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, «Трамплін до рівності» та «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів та гендерно зумовленого насильства» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Швеції у співпраці з ООН Жінки та офісом віцепрем'єр-міністерки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України було створено декілька важливих ініціатив. Зокрема, Рейтинг відповідального бізнесу та Корпоративний Альянс, який наразі вже об'єднує 40 компаній. Ми запитали учасників Альянсу, чи змінились їхні підходи з початку повномасштабної війни в Україні, які практики мають роботодавці зараз та як підтримують родини у цей складний для всіх час.

Відео дня

Які політики, дружні до родин, сприяли збереженню колективу під час війни, як колеги у Європі реагували на проблеми українського персоналу, а також про підтримку та послуги кризової кімнати для жінок, постраждалих від домашнього та гендерно зумовленого насильства— розповіла в інтерв'ю Радіо НВ директор з персоналу компанії Avon в Україні, Наталія Янович.

Наталія Янович,

директор з персоналу компанії Avon в Україні

Компанія, яку ви представляєте, займається косметикою. Але поки що мало відомо про соціальну активність компанії, про участь у великих і правильних міжнародних проєктах. Чому вирішили взяти участь у цьому проєкті і що він для вас означає?

Наша стратегія — це кращий світ для кожної жінки, а отже кращий світ для всіх нас. Ми створюємо можливості для фінансової незалежності жінок і надаємо їм найкращі продукти, аби підкреслити їхню красу та унікальність. Це те, з чого починалася наша компанія. 1885 року Девід Холл МакКоннелл започаткував бізнес у США з місією дати можливість жінкам бути фінансово незалежними та рівними у правах із чоловіками. Представниці компанії Avon отримали право заробляти раніше, ніж право голосувати в Америці. Сьогодні, звичайно, ситуація виглядає по-іншому, і ми говоримо не тільки про жінок, а про будь-кого, хто розділяє наші цінності та місію, готовий працювати, заробляти та допомагати іншим. На жаль, зараз саме жінки найбільше потерпають від насильства. Тому з 2009 року ми в Україні започаткували програму Avon — місія проти насильства над жінками.

До війни ми робили акцент на домашньому насильстві, торік у межах міжнародної акції «16 днів активізму проти гендерно зумовленого насильства» ми реалізували масштабний медійний проєкт спільно з журналом «Marie Claire» якраз для привернення уваги суспільства до цієї проблеми. Ми говорили про те, що насилля — це не сімейна справа, його не варто замовчувати та терпіти. Але з початком війни ми зрозуміли, що не можемо залишатися осторонь від проблем сексуального та фізичного насильства через війну в Україні. Саме тому, починаючи з липня, всі зібрані кошти у межах цієї благодійної програми ми спрямовуємо на реабілітацію жінок та дівчат, які постраждали від насильства через війну.

Баланс між роботою та сім'єю, як він виглядає зараз для вашої компанії, під час війни? І що для вас змінилося в цьому після 24 лютого?

Компанія Avon завжди виступала за здоровий баланс роботи та особистого життя. Ми багато років поспіль, ще до обмежень, які приніс ковід, пропонували нашим співробітникам гнучкий графік роботи, за згодою з керівником була можливість працювати з дому, віддалено, один день. Це давало змогу більше часу проводити з родиною, економити час на дорогу на роботу, в офіс, а також планувати свій день ефективніше. Із запровадженням ковід-заходів ми вже були готові запропонувати нашим співробітникам повністю віддалену або гібридну модель роботи, залежно від навантаження та робочої ситуації, з дотриманням усіх карантинних умов. Зараз ми балансуємо між роботою, особистим життям і тим, що принесла нам війна.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Одна з цінностей нашої компанії — довіра. Взаємодія в роботі одне з одним — це двосторонній рух, усі наші співробітники це розуміють. Війна принесла нам більше єднання, гнучкості, ми стали уважніші одне до одного, готові прийти на допомогу в будь-якому питанні та з розумінням ставитися до індивідуальних особливостей і умов кожного. Усі викладаються, на мій погляд, на максимум для досягнення результату. А якщо з якихось причин хтось випадає з процесу, тому що немає зв’язку, наприклад, або є якась інша ситуація, завжди знайдеться той, хто підхопить і підстрахує.

Готуючись до ефіру, я переглядала пошту, хотіла пригадати, що було в той період, коли почалася війна, і знайшла лист колезі. Ми тоді готували комунікацію для всіх співробітників щодо додаткової допомоги, яку забезпечує компанія. Нам треба було дуже швидко її випустити для того, аби співробітники розуміли це. І я написала: у мене знову літаки, прямую у сховище, там не буде зв’язку, зможеш закінчити? І вона закінчила, ми випустили комунікацію у строк. Таких прикладів у нас дуже багато. Тому зберігаємо баланс, пам’ятаючи про те, що в кожного є індивідуальні особливості, і довіряючи кожному.

Ви працюєте справжньою командою, і це відчувається з ваших слів. Скільки представників вашої компанії виїхали, як ви підтримуєте комунікацію з ними і як їм допомагаєте?

Ми, звичайно, розуміли, що ситуація змінюється, тому команда менеджменту працювала у кризовому режимі, створюючи різні сценарії нашої реакції на розвиток подій. Першим викликом для нас стала організація евакуації для співробітників компанії. Нам удалося провести організовану евакуацію в середині березня, коли ситуація в Києві та області була сильно напружена. Загалом 31 людина була евакуйована. До того часу співробітники самостійно виїжджали. Ми, напевно, впродовж п’яти місяців переміщувалися, залежно від того, яка була ситуація, підтримували кожного співробітника. Родини оселилися на заході України або виїхали за кордон, де наші колеги, зокрема з Польщі, Румунії, Угорщини, Чехії та інших країн, надавали нам своєчасну допомогу з пошуком житла. Співробітники ділилися своїми квартирами, літніми будиночками, кімнатами; надсилали імейли, пропонували допомогу абсолютно з усіх країн.

Звичайно, ми дуже-дуже вдячні нашим колегам, я була настільки розчуленою. Один із таких прикладів. Коли ми були в евакуації, то змінювали маршрути, тому що змінювалася ситуація буквально кожну годину. Я написала своїй колезі з Європи о п’ятій ранку, звичайно, українці не спали в той період часу, і це було для нас нормою. І я була настільки здивована, що людина мені одразу відповіла, і поки ми доїхали до кордону, вона вже повністю все організувала, перевищуючи наші очікування.

Avon
Фото: Avon

Зараз, щодо сприяння тим людям, які виїхали, по-перше, ми надаємо фінансову допомогу, сплачуємо за оренду житла співробітників. Також у деяких країнах, де була можливість, підключено медичне страхування для родин. Тримаємо з ними зв’язок за допомогою всіх доступних месенджерів, пропонуючи можливості розвивати кар'єру на тих ринках, куди вони виїхали. Восьмеро наших співробітників скористалися такою нагодою, подали свої резюме, перемогли в конкурсі і залишилися на території тієї країни, куди вони виїхали, але вже працюючи на іншого суб'єкта Avon.

Чи здійснюється психологічна підтримка співробітників, і якою вона є?

Так, звичайно. У нас є спеціальна гаряча лінія для вирішення індивідуальних проблем. Вона є повністю анонімною, співробітники можуть звертатися за допомогою до психолога. Також у межах нашого медичного страхування є можливість звернутися до лікаря-психіатра, якщо буде таке направлення. Ми проводимо тренінги, які допомагають нам боротися з психологічними проблемами, які виникають у цей період. Але мені здається, що найцінніше — те, що ми спілкуємося одне з одним, підтримуємо одне одного. У будь-який час можна поговорити, поділитися своїми проблемами, які виникають, і отримати допомогу від свого колеги чи HR, залежно від того, до кого ти хочеш звернутися.

Про культуру корпоративного спілкування ми з вами вже трохи поговорили. А як вона змінилася під час цієї війни? Від вас я почула про миттєву реакцію, така оперативність у спілкуванні і стала для вас ознакою часу?

І це також. Напевно, ми стали більш емпатичними, у нас зросла потреба у спілкуванні, ми частіше ділимося емоціями, не соромимося їх, ми говоримо одне з одним. Наша корпоративна культура взагалі, по своїй суті, завжди закликала до відкритості, тож ми залишаємося собою та реагуємо там, де справді можемо допомогти. Реагування — так, це теж дуже-дуже важливо, воно на початку, звичайно, було миттєвим. Зараз, із відключеннями зв’язку, ми розуміємо, що інколи треба почекати. Та кожен співробітник робить усе можливе для того, аби залишатися на зв’язку і мати змогу відповідати якнайшвидше, допомагати настільки, наскільки це можливо.

Ви трохи розповіли про те, як компанія, яку ви представляєте, підтримує різні програми щодо гендерно зумовленого насильства. У який спосіб інші бізнеси зможуть підтримати такий напрям? Наприклад, профілактика, більше спілкування зі співробітниками, розмови з психологом тощо?

Якщо ми говоримо про корпоративну культуру з погляду гендерно зумовленого насильства, у нас є внутрішня політика, яка регламентує, що ми можемо зробити, якщо таке виникає. На щастя, у нас у компанії таких випадків не було. Але, звичайно, якщо співробітник стикнеться з такою проблемою, він може звернутися на анонімну гарячу лінію, також може поговорити з гендерною амбасадоркою, яка у нас є у компанії, і отримає повноцінну допомогу, юридичну, психологічну, залежно від ситуації. Ми маємо індивідуальний підхід до кожного співробітника, відповідно до того, що відбувається.

Ви кілька разів згадували про глобальну кампанію, яка називається «16 днів активізму проти насильства». Вона щорічна і проводиться з 25 листопада по 10 грудня. Головною метою цієї акції є привернення уваги до проблем подолання гендерно зумовленого насильства.

Наша програма, в першу чергу, направлена на те, аби інформувати, що домашнє насильство не є нормою, про це треба говорити, не треба замовчувати. І звичайно, на те, щоб допомагати жінкам, які зараз потребують цього. Ми співпрацюємо з UNFPA, Фондом ООН у галузі народонаселення з 2019 року. Цього року у межах міжнародної акції «16 днів активізму проти гендерно зумовленого насильства» відкрили кризову кімнату в Чернігові, буквально напередодні, в листопаді, для допомоги жінкам, які постраждали від домашнього та/або гендерно зумовленого насильства. Центр відкрито за фінансової допомоги Avon разом із UNFPA, Фондом ООН у галузі народонаселення. Ми планували відкривати цю кімнату ще навесні, на жаль, події 24 лютого змусили нас змінити плани. Та ось із листопада це житло вже є в доступі для постраждалих від насильства, там зможуть одночасно розміститися до 10 осіб разом із дітьми. Основними завданнями кризової кімнати є забезпечення постраждалих місцем безпечного тимчасового цілодобового перебування, надання первинної психологічної допомоги та перенаправлення постраждалих до інших надавачів послуг у сфері домашнього насильства: соціальних служб, медичних і юридичних установ.

Відкриття кризової кімнати (Фото: Avon)
Відкриття кризової кімнати / Фото: Avon

Окрім цього, наш глобальний благодійний фонд Charity Avon Foundation виділив Україні 160 тисяч доларів для допомоги людям, які постраждали від гендерно зумовленого насильства або перебувають у групі ризику. Ми плануємо реалізувати цей грант спільно з нашим постійним партнером UNFPA Україна.

Ще один аспект, до якого звернемося: скажіть, будь ласка, які питання вирішуєте власними силами, абсолютно самостійно, а в чому потребували допомоги держави? Наприклад, як допомогти сім'ям, у яких є постраждалі від війни, або в яких мобілізовані чоловіки чи жінки.

Ми започаткували Avon care plan, план турботи компанії про співробітників. Це те, з чим ми справляємося самостійно. У лютому та березні ми провели виплати заробітних плат авансом, виплатили бонус за 2021 рік. Також у нас пройшов перегляд заробітних плат, ми виплатили всю суму підвищення за дев’ять місяців, аби максимально забезпечити родини в такий непередбачуваний час. І додатково кожному співробітнику було нараховано матеріальну допомогу. З 24 лютого операції компанії зупинилися, але ми продовжували виплачувати заробітну плату всім співробітникам у повному обсязі до кінця червня. Починаючи з липня, підхід був переглянутий: якщо співробітник не працює або має мінімальне навантаження, він отримує 50% заробітної плати.

Також упродовж кількох місяців ми покривали орендну плату та комунальні платежі для тих, хто вимушено покинув домівку, дозволили співробітникам користуватися корпоративним авто. У звичайний час наша внутрішня політика це не дозволяла, але це був реактивний захід, який багатьом допоміг. Ми продовжуємо виплачувати матеріальну допомогу родичам співробітників, які мали хірургічне втручання в цей період або померли. І надаємо допомогу тим, хто втратив житло, це компенсація за оренду тимчасового помешкання.

Якщо говорити про те, чим би нам допомагала держава, — це щоби ми не вирішували цю проблему самі, надаючи додаткову фінансову допомогу. Цього недостатньо. Щоби держава мала чіткий покроковий план відбудови зруйнованих осель або надання безвідсоткових кредитів на купівлю вже готового житла для людей, які стикнулись із такою проблемою.

У контексті підтримки бізнесу в Україні що ви нашому уряду хотіли б сказати? Чи ви абсолютно самостійні і не потребуєте якихось додаткових преференцій?

На мій погляд, зараз уряд робить усе можливе для суспільства та бізнесів, виходячи з тієї ситуації, в якій ми є. Але думаю, що після перемоги важливо буде розробити закони щодо працевлаштування ветеранів, спрямувати державні програми на підтримку інклюзивності в Україні та посилювати роботу щодо дотримання законів та запобігання корупції. Мені здається, це основні аспекти. І, звичайно, треба подивитися на оподаткування, чи можна його зменшити, полегшити після перемоги.

Є така теза, що принципи гендерної рівності є ознакою європейської компанії та елементом інтеграції українського бізнесу до європейської корпоративної спільноти. Що скажете з цього приводу, як це відбувається в компанії, яку ви представляєте?

Avon
Фото: Avon

Avon є міжнародною компанією, тому для нас принцип гендерної рівності — це швидше норма, аніж напрямок руху. Ми так працювали і продовжуємо працювати, у нас багато жінок займають ключові та керівні посади. Ми обираємо кандидатів не за гендерною ознакою, а за компетенціями, досвідом і культурним збігом із цінностями та місією компанії. Для українських компаній, на мою думку, це може бути правильним вектором руху і ознакою того, що європейські цінності близькі нам по духу.

Наприкінці розмови я завжди прошу: поділіться власним унікальним досвідом того, що відбувалося з вами і з компанією, яку ви представляєте, на початку цієї війни, для того, аби представники інших бізнесів могли це використовувати у своїй роботі. Маю на увазі підтримку персоналу компанії і участь у міжнародних проєктах щодо гендерної рівності.

Мені здається, що наша компанія та поведінка її співробітників по всьому світу в цей період часу була унікальною, принаймні, це моє особисте враження. Програми, які були реалізовані в цей час, максимально підтримали нашу впевненість у тому, що на компанію точно можна розраховувати, а як зустрічний рух від співробітників ми отримали стовідсоткову віддачу у виконанні будь-яких задач.

Стосовно унікального досвіду, напевно, це той момент взаємодопомоги, який у нас виник у цей період, коли багато співробітників Avon вирушили до інших країн, країн Центральної Європи здебільшого, наші колеги там допомагали сім'ям, які виїхали. Ми запровадили ініціативу You are hands, допомога українцям у Європі. Що ми мали на увазі? Що українці у період, коли у нас зупинились операції (з лютого по квітень), мали доступ до комп’ютерів, могли виконувати задачі, які би знадобились у європейських бізнесах. Вони так допомагали ринкам, і це показало нам, що ми справді об'єднані, віддані та справжні.

Незважаючи на ситуацію, ми не зупинили соціальні програми, які є в компанії щодо гендерно зумовленого насильства. Навіть більше, цього року ми запустили політику щодо менопаузи, тепер приділяємо увагу ставленню до співробітниць відповідного віку, більш уважне і збалансоване, залежно від того, яка ситуація виникає в тієї чи іншої жінки. Мені здається, що весь цей процес показав, що наша основна цінність — довіра всередині компанії, вона не просто прописана, а справді є. Довіра, повага, правильне ставлення одне до одного. Ми зараз шукаємо баланс у всіх речах і знаходимо його, що буде правильним для бізнесу і також правильним для індивідуального підходу до співробітника.

Послухати інтерв'ю можна на подкасті: https://podcasts.nv.ua/ukr/episode/17517.html

Показати ще новини
Радіо NV
X