Склали крила. Як авіакомпанії намагаються уникнути краху, викликаного пандемією і карантином

15 травня 2020, 09:00
НВ Преміум

Світова авіаіндустрія рухається у найкрутіше піке у своїй історії - найбільші компанії скорочують персонал, просять грошей в урядів і стоять на порозі націоналізації, — пише журнал НВ.

Х вороба не лише людей, а й літаків — так можна назвати коронавірус. Від пандемії останнього світова авіаіндустрія постраждала чи не найбільше від інших галузей економіки.

Відео дня

Заборона на пасажирські перельоти загрожує їй тільки цьогоріч обвалом на 55%, впевнені експерти Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA). Це означає відкат до показників 1990-х.

Нині майже дві третини світового пасажирського крилатого флоту — а це 26 тис. літаків — простоюють в ангарах. Роботу в авіаційному та пов’язаних секторах можуть, за даними IATA, втратити до 25 млн осіб.

«Зараз відбувається лише перший виток авіакризи, — підкреслює у розмові з НВ Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support. — Швидкого відновлення не буде».

Порівнюючи з січнем заповнюваність місць на пасажирських авіалайнерах скоротилася на 70%, підрахували в консалтинговій компанії Cirium. Поки що повноцінно відновили свою роботу авіакомпанії з Китаю та Близького Сходу, а ось їхні європейські й американські конкуренти змушені перевозити переважно вантажі, але не пасажирів.

Найбільші з них — Lufthansa, Air France-KLM, Virgin Atlantic — ходять світом із простягнутою рукою, просячи урядів про фінансову підтримку. Ті готові відгукнутися, але вимагають в обмін частку в їхньому акціонерному капіталі та місця у наглядових радах.

«Влада США, європейських держав підтримують авіаційну галузь і виділяють значну фінансову допомогу своїм авіакомпаніям», — каже Євген Хайнацький, гендиректор українського лоукост-перевізника SkyUP Airlines.

«Мета підтримки авіакомпаній частково економічна, адже дешевше підтримати на плаву тих, хто є зараз, ніж потім відновлюватися з нуля, — пояснює Володимир Білоткач, експерт з авіації і професор Сінгапурського технологічного інституту. — Але є і політичний аспект, адже урядам не пробачать падіння національних перевізників».

Проблеми звалилися на голову не тільки перевізникам, а й виробникам. Гігантові авіабудування Boeing довелося випустити 40-річні облігації на $25 млрд і скоротити 10% свого персоналу, який нараховує 160 тис. осіб. У першому кварталі нинішнього року компанія відзвітувала про збитки в розмірі $641 млн.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X