Нова спадщина Львова. Як влаштований ринок нерухомості в консервативному місті — Алла Шамова

Алла Шамова (Фото:Avalon)
Алла Шамова про особливості ринку нерухомості Львова, нові тренди на ринку нерухомості, зростання цін та КСВ-проекти.
Львівський ринок нерухомості наздоганяє київський — девелопери розширюють пропозицію, працюють над якістю будівництва та спектром послуг, які надають мешканцям. Новобудови по сусідству із центральною частиною міста зацікавили іноземців та мешканців столиці. Але будувати у столиці Галичини не надто просто — у місті багато будинків-пам'ятників архітектури, які так цінують його мешканці та туристи. Тому девелоперам доводиться ретельно опрацьовувати кожен свій проект. Яке житло має попит, як сильно зростають ціни на квартири і як розвивається Львів — в інтерв'ю розповіла генеральна директорка інвестиційно-девелоперської компанії Avalon Алла Шамова.
Avalon — найбільша у Львові інвестиційно-девелоперська компанія, яка реалізує близько десяти проектів у місті. Ви багато спілкуєтесь із покупцями. Чи змінюються їх вимоги до житла? Як саме?

Вимоги змінилися суттєво з моменту, коли ми стартували як девелопер житлової нерухомості. Avalon насамперед асоціюється із житлом. Насправді інвестиційна група, до якої входить компанія Авалон, працювала у сегменті комерційної нерухомості ще з 2008 року. Житло ми почали зводити з 2014 року.
Запити клієнтів за цей час дуже змінилися. Як і на будь-якому ринку, стала більш жорсткою конкуренція і це так чи інакше призводить до поліпшення якості продукту. У клієнта з’явився вибір і він стає більш вимогливим.
Коли ми виходили на ринок нерухомості Львова, то нашою перевагою була архітектура. Ми були першими, хто не побоявся створювати сучасніші комплекси. Львів є досить консервативним містом, перевагу тут віддають класичним формам. Ми запропонували новий підхід до архітектури, цікаві фасади, нетипову геометрію забудови.
Ми були першими, хто створив повністю закритий комплекс та двори без машин. Наразі цей тренд підхопили інші компанії і фасадами вже нікого не здивуєш. Покупці змінюють свої вимоги і для них важливі не лише архітектура, а й те, що всередині: дизайнерські холи, більш енергономічні під'їзди та додаткова інфраструктура, концепція work-live-play для мешканців комплексу, де є все для роботи, дозвілля та розвитку дітей.

Чи були вимоги, які вас здивували? У деяких комплексах відкриваються пральні або кімнати для перемовин.
Багатофункціональні кімнати у нас передбачені лише у будинках преміум-класу, у наших клубних будинках на 40−60 квартир. У них ми відкриваємо лобі, бізнес-зони з усією інфраструктурою. У цих ЖК живуть сім'ї з однаковим статусом, їх запити однорідні та задовольнити їх простіше.
У великих комплексах над цією концепцією ми ще працюємо, у тому числі розглядаємо можливість створення коворкінгів, зон загального дозвілля, дитячих кімнат
Про нові підходи до будівництва
Усі комплекси компанії містять назву Avalon. Я правильно розумію, що це один із елементів роботи над іміджем девелоперської компанії?
Так. У назві всіх наших комплексів дійсно є назва Avalon. Клієнтам не доводиться шукати, яка компанія реалізує той чи інший об'єкт, одразу зрозуміло, що проект компанії Avalon. І це свідчить про певну належність до стандарту Авалон, ком’юніті Авалон.


Чи допомагає це популяризувати комплекси компанії?
Сильний бренд допомагає кожному проекту. Ми досить скрупульозно підходимо до запуску кожного проекту, і ми не маємо по п’ять таких об'єктів на рік. Над кожним із них працюємо дуже довго і ретельно, тому всі комплекси, які випускаємо на ринок, — вони очікувані. Створюється певний ажіотаж. Коли стартує продаж нового комплексу, інтерес до нього дуже високий, у тому числі завдяки тому, що це — Avalon. Avalon — це певний стандарт. Покупці розуміють, що це буде вчасно, красиво та не так, як у всіх. Зараз ми жорсткіше підходимо до якості будівництва. Всі наші нові комплекси, які зараз вводяться в експлуатацію, відповідають стандартам бізнес- та преміум-класу.
Чому компанія вирішила віддати перевагу бізнес- та преміум-сегменту?
Ми працюємо у всіх сегментах і маємо житло комфорт-класу. Але основний наш фокус на комплексах бізнес- та преміум-класу. Ми говоримо не про ціну, а про цінність. Avalon — це додана цінність до того, що ви купуєте. Наш клієнт її розуміє. Ми намагаємося стати трендсеттерами у багатьох нюансах. Один із таких прикладів — це підхід до планувань квартир. Ми стали першими у Львові, хто у всіх проектах створив гостьову зону із відкритими кухнями-студіо. Вони відокремлені від другої частини квартири — приватної зони. Наприклад, у наших комплексах передбачений гостьовий санвузол у квартирах, де є бодай одна спальня. А спальня господарів квартири завжди розташована разом з гардеробом.
Всі ці інновації пов’язані з нашим слоганом: змінюй свій світ та світ навколо себе, підвищуй свої стандарти, свої вимоги. Ставай кращим, ніж ти був учора. Це проявляється не лише у слогані, а й у тому, що ми робимо.
Де ви берете ідеї для своїх комплексів?

Часто їздимо за кордон, зокрема до Великої Британії та США. У США, наприклад, кожен член сім'ї має свою особисту зону. Разом сім'ї збираються у вітальні чи на кухні під час сніданків, обідів та вечерь. Але в американських містах будують висотні будинки, які не характерні для Львова. Архітектура у Великій Британії більш співзвучна з нашим містом. Ми дивимося багато проектів, відвідуємо виставки, спілкуємось із великою кількістю девелоперів. Зустрічаємось із іноземними архітектурними компаніями, звертаємо увагу на ринок нерухомості Східної Європи. У них активно розвивається ринок житлової нерухомості та з’являються цікаві комплекси.
Львів — консервативне місто. Наскільки складно вписати новий об'єкт?
У Львові обережно сприймають все нове. Але навіть експерти ЮНЕСКО кажуть, що не потрібно робити копії того, що створювалося 100 років тому. Львів відомий своєю австрійською, польською забудовою, і це та цінність, якою ми пишаємось сьогодні. Але хочеться, щоб за 100 років наші нащадки пишалися і нашими будинками. Наша спадщина у Львові напрацьовується зараз. Ми за те, щоб створювати сучасні landmark-проекти, які і через 100, 200 років будуть характерними для нашої ери. Тоді, коли її вивчатимуть.
Які комплекси приваблюють покупців
Ви вже говорили про тренди. Які головні тренди у сфері нерухомості у світі та як вони позначаться на ваших нових проектах?
Найпопулярніший тренд — багатофункціональність ЖК, у яких передбачена вся необхідна для життя інфраструктура. Вона дозволяє працювати та жити, не залишаючи території комплексу. У Східній та Південній Європі будуються закриті комплекси. Ми у наших великих проектах намагаємось забезпечити приватність комплексів, створюючи ком’юніті, та сервіси, які є ексклюзивними лише для мешканців.
У Києві зараз будуються великі житлові мікрорайони. Чи плануєте реалізовувати проекти такого масштабу?
Ми маємо великі проекти, але не в такому масштабі. Все, що понад 50 тис. кв. м — це житловий комплекс. У нас є проекти і по 50 тис., 70 тис., 110 тис. кв. м, які будуються на ділянках 8−11 га. Зараз у планах компанії реалізувати ще два таких проекти.
Усі вони з’являться у Львові?
Так.
Чи плануєте розвиватися у передмісті Львова?
Так, ми маємо земельну ділянку в сосновому лісі, цей район можна порівняти з Конча-Заспою під Києвом. Плануємо побудувати закрите котеджне містечко.
У вас у портфелі раніше не було котеджних селищ?
Ні. А багато подібних проектів, які реалізуються у передмісті Львова, — дуже прості. Як правило, це будиночки з ділянками і все це огороджено. У такому комплексі немає інфраструктури. Наше містечко буде представлено у класі бізнес плюс та преміум з повноцінною інфраструктурою — спорткомплексом, мультифункціональними полями для тенісу, волейболу та баскетболу, ресторанним комплексом на березі озера. Покупці будинків житимуть за містом, але з усім необхідним поряд.
Прибутковість у комплексах компанії
Яка частка інвесторів у проектах вашої компанії? Яку прибутковість можна отримати у разі придбання житла у ЖК компанії Avalon?
Нині інвесторів 30−40% від загальної кількості покупців. Але все залежить від комплексу. У преміум-класі 90% квартир купують для себе, у бізнес-класі більше інвесторів, оскільки в ньому найцікавіша прибутковість.
Avalon — це також про стабільність та безпеку, у тому числі фінансову. При цьому ми завжди орієнтуємося на кінцевого споживача, на його запити та критерії, тому що клієнт, який купує квартиру для себе, для сім'ї, для життя — це найвибагливіший клієнт. Задовольнивши його попит, ми автоматично створюємо продукт, цікавий для інвесторів.
Одна зі стратегій нашої компанії з продажу, що ціни на нашу нерухомість ніколи не знижуються, вони можуть лише зростати. Нам важливо, щоб інвестори та клієнти знали, що активи завжди зростатимуть у ціні.
Квартири у ваших комплексах розкуповують ще до введення будинку в експлуатацію?
Так.
Багато колег фіксують підвищений попит на нерухомість. Чи спостерігаєте цю тенденцію?
Попит на житло зараз справді дуже високий, а ситуація нагадує пружинку, яку відпустили. Восени продаж зріс на 15−20% порівняно з аналогічним періодом минулого року. У травні-липні був провал, а у прогнозах на наступний рік у гравців ринку є оптимізм.
Ми, наприклад, досить обережно ставимося до цього попиту. Особливо на фоні стійкої інфляції та стуттєвого здорожчання сировини та матеріалів. Для девелоперського бізнесу це дуже небезпечна ситуація. Ми бачили приклади, коли девелопери багато грошей збирали на початковому етапі будівництва, а потім собівартість будівництва зростала і вони виходили в нуль або йшли в мінус, або в найгіршому випадку — не могли виконати свої зобов’язання перед своїми клієнтами. Ми ніколи не вибудовуємо таких схем. І намагаємося, щоб будівництво та продажі рухалися синхронно. Щоб хеджувати ці ризики.
Київ приваблює велику кількість туристів з інших міст та країн. Чи багато у вас іногородніх та іноземних покупців?
Так. Їм цікаві комплекси преміум-класу. У нашому ЖК Avalon 37, який за 5 хвилин від Площі Ринок половину квартир викупили іноземці. І вони там мешкають. Мені дуже приємно, що вони оцінили наш комплекс як найкращий для свого життя у Львові. У будинках преміум-класу є все для комфортного життя — лобі, релакс-зона, бізнес-зона, спортзал та консьєрж-сервіс. Останні два місяці різко збільшується кількість покупців із Києва. Частково це може бути пов’язане з тим, що у столиці ще дорожче.
Або нічого купити…
Я вже чула цей жарт, що в Києві або дуже дорого, або нема чого купити і треба їхати до Львова.
Про розвиток компанії
У компанії Avalon багато важливих КСВ-проектів. Які основні можете назвати?

Найбільш значущі для нас проекти, які стосуються дітей. Ми співпрацюємо з благодійним фондом Рідні, що працює із сиротами, і ми часто робимо спільні соціальні проекти. Це будинки сімейного типу та соціальні центри, які реалізуємо у своїх комплексах. Всі говорять про інклюзію, але вона часто-густо існує лише на папері. У нас діти-сироти можуть спілкуватися із сім'ями, які проживають у наших комплексах. Ми вважаємо, що це правильно. Діти, які перебувають у сім'ї або за її межами, що потрапили у складні ситуації, вони такі самі діти. Зі свого шляху не зійдемо. Ці цінності для нас є важливими.
З початку пандемії ми були в перших лавах тих, хто мобілізувався для допомоги лікарням міста та закупівлі найнеобхіднішого для боротьби з ковідом. Під нашим патронатом реконструюється дитяче ЛОР-відділення Охматдиту. Ми хочемо його повністю відновити. Велику увагу приділяємо розвитку класичної музики завдяки фестивалю MozArt. Ми завжди відкриті до партнерства, якщо воно перегукується з нашою місією та цінностями.

Чи плануєте розвиватись в інших регіонах, скажімо, виходити на ринок нерухомості Києва?
Поки що певних планів щодо розвитку в регіонах немає. Ми розглядаємо ділянки в інших містах. Але, відверто кажучи, нам цікаві проекти в інших країнах, і зараз ми придивляємося до ринку Східної Європи. Проте ніколи не кажи ніколи. Якщо буде цікавий проект, який відповідатиме нашому баченню та нашим стандартам, то візьмемося розвивати проект і за межами Львова.