Ні хвилини спокою. Інвестиційний потік 24/7

14 січня 2021, 11:40
Спецпроект
Сталеві заготовки, які щойно виїхали з печі, чекають своєї подальшої долі на великих і малих будовах світу (Фото:Сергій Завальнюк)

Сталеві заготовки, які щойно виїхали з печі, чекають своєї подальшої долі на великих і малих будовах світу (Фото:Сергій Завальнюк)

Щорічно АрселорМіттал Кривий Ріг інвестує в реконструкцію власного виробництва сотні мільйонів доларів, що є звичайною практикою в світі і незвичайною для України.

Їдемо на металургійний комбінат АрселорМіттал Кривий Ріг (АМКР) з фотографом Сергієм Завальнюком. Корінний криворіжанин, на початку 1990-х він працював на місцевому гірничо-збагачувальному комбінаті бурильником.

Відео дня

Завальнюк запитує: що будемо фотографувати? Отримує відповідь: нам потрібні як мінімум п’ять об'єктів на АМКР, які зазнають або вже зазнали найбільших змін.

Насамперед ми маємо потрапити в конверторний цех, де відбувається безперервне лиття заготовок. По-перше, це красиво. По-друге, інноваційно. Чи навпаки. Потім нам слід потрапити в цех агломерації, де після збагачення роздробленої в пил породи вироблятимуть окатиші. Щоб оптимізувати виробництво, в жовтні 2020 року АрселорМіттал Кривий Ріг почав будівництво фабрики огрудкування. В галузі це подія № 1.

Завальнюку не потрібно пояснювати, що це таке, а для новачків галузі — короткий лікнеп. Огрудкування — це виробництво окатишів із залізної руди — спеціальної сировини для виплавки чавуну.

Потім заїдемо в сортопрокатний цех, там нам покажуть, як закручують товстелезні заготовки, немов нитки в котушку, і потім екскурсія до нових батарей коксохімічного виробництва. За оцінкою Юрія Скрипія, начальника виробничо-технічної служби коксохімічного виробництва, це технологічне ноу-хау буде новим ще років 50, але нам все одно потрібно поквапитися.

Але для початку нам довелося пройти на підприємстві відеокурс з техніки безпеки. З нього ми дізналися, навіщо люди придумали поручні, пішохідні та залізничні переходи. Поступатися дорогою локомотивам, БелАЗам, КрАЗам, що снують навколо, — це не просто ознака ввічливості, а й один зі способів повернутися живим. Потім підпис у журналі. Процедура переодягання. Каски. Рукавички. Маски. І стрімкий марш-кидок на п’ять споруджуваних і перебудовуваних об'єктів АМКР.

1. Жовтень 2020 року. Один з ключових проєктів у екологічній складовій, в яку АрселорМіттал Кривий Ріг інвестує близько $250 млн. Запуск нового виробничого об'єкта дозволить вивести з експлуатації два діючих агломераційних цехи підприємства. Це істотно поліпшить екоситуацію в регіоні. Загальний обсяг викидів скоротиться на 78 тис. тонн, а обсяг викидів СО2 знизиться на 800 тис. тонн на рік. Понад 95% акцій АМКР володіє німецька компанія ArcelorMittal Duisburg Beteiligungsgeselschaft mbH.

«У Німеччині уважно стежать за діяльністю криворізького комбінату і всіма викликами, які стоять перед ним, — каже Штефан Кайль, генконсул ФРН в Донецьку/офіс Дніпро. — Тим більше зараз, коли в металургії в усьому світі справи йдуть не дуже добре».

Уже нарізали: Машина безперервного лиття заготовок №1, дві нові МБЛЗ №2 та №3 «печуть» сталеві заготовки за сто метрів від неї (Фото: Сергій Завальнюк)
Уже нарізали: Машина безперервного лиття заготовок №1, дві нові МБЛЗ №2 та №3 «печуть» сталеві заготовки за сто метрів від неї / Фото: Сергій Завальнюк

Постачальник основного обладнання для будівництва фабрики огрудкування — корпорація Sinosteel (КНР). Продуктивність фабрики — близько 5 млн тонн окатишів на рік. Вони будуть використовуватися як сировина для доменних печей. Завершення оновлення агломераційного виробництва АМКР заплановано на 2023 рік.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Всі проєкти, над якими ми працюємо, націлені на скорочення викидів», — підсумовує Луїс Херувим, заступник директора департаменту з інвестицій та інжинірингу.

2. Вересень 2020 року. АрселорМіттал Кривий Ріг почав реконструкцію агломашини. Слідом за її демонтажем відбувається заміна газоочистки, газової системи, лінійного охолоджувача. На газовому колекторі агломашини встановлять нові двоконусні затвори і пиловий конвеєр закритого типу, який запобігатиме запиленості. Все це дозволить значно скоротити викиди пилу і досягти більш високої продуктивності і надійності обладнання. Після реконструкції на чотирьох із шести агломашинах цеху встановлено газоочисне обладнання та електрофільтри виробництва Італії та Данії. В результаті оновлення другого аглоцеха викиди пилу на кожній з шести агломашин будуть скорочені на 250 тонн на рік.

«Вартість проєкту оцінюється в більш ніж $180 млн, — говорить Дмитро Щербак, керівник проєктів і програм. — Ми бачимо відчутний результат, ефект від цих інвестицій».

3. Лютий 2020 року. АрселорМіттал Кривий Ріг почав гарячі випробування нової двопозиційної установки піч-ківш і машини безперервного лиття заготовок МБЛЗ, і ще одна подібна машина була виведена на свою проєктну потужність.

«Ківш — близько 140−144 тонн, — буквально перекрикує шум машин Денис Постніков, в. о. заступника начальника конверторного цеху АМКР. — З промковша метал надходить в кристалізатор. На ньому починає формуватися заготовка».

Будівництво двох установок піч-ківш і МБЛЗ — ключовий інвестиційний проєкт компанії. Його вартість понад $160 млн. Постачальниками технологічного обладнання стали понад 25 великих міжнародних компаній, серед яких Siemens, Weihua, Borthhold, SMS Group та ін.

«Цей проєкт справив позитивний вплив на всю організаційну структуру АМКР, — каже Натарадж Мукхопадхіай, менеджер проєктів та програм. — Ми будемо проводити заготівлю з 2,8 млн тонн сталі не за допомогою виробництва зі злитків, а за допомогою безперервного лиття, а це більш екологічно чистий і ефективний виробничий процес».

Масштабна перебудова передбачає нові відділення водопідготовки, газоочистки, електропідстанції, склади злитків, запчастин і матеріалів, установку 12 мостових кранів, прокладання понад 15 кілометрів залізничних колій. Ще в 2011 році АМКР побудував першу подібну МБЛЗ з проєктною потужністю 1,2 млн тонн на рік. І ось тепер ще дві.

«У нас, коли запускали першу машину, хлопці поїхали в Польщу і отримали свій досвід, пустили першу машину, а тепер вже навчають нових людей, які приходять», — робить висновок Постніков.

Урочистий момент: Символічна закладка першого каменя в фабрику огрудкування (Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг)
Урочистий момент: Символічна закладка першого каменя в фабрику огрудкування / Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг

4. Грудень 2019 року. Гарячі випробування лінії виробництва арматури зі шпулерним намотуванням на дрібносортному стані № 250−4. Цей етап завершує масштабну модернізацію стану, яку протягом 2019 року здійснював АМКР спільно з італійською компанією Danieli. Інвестиції в цей проєкт перевищили $60 млн. Використання арматури в бунтах дає значну економію, оскільки при розкрої такого арматурного прокату відходи практично виключені. Крім установки лінії шпулерного намотування реконструкція дрібносортного стану включає будівництво печі потужністю до 200 тонн на годину. Нова нагрівальна піч, в якій можна легко міняти режим нагріву, оптимізує енергоспоживання, що знизить згубний вплив виробництва на довкілля.

5. Травень 2018 року. АМКР почав випробування на новій коксовій батареї № 5. До будівництва комплексу з двох коксових батарей криворізькі металурги приступили ще в 2013 році. Весь проєкт обійшовся інвесторам в $157 млн. З більш раннім запуском батареї № 6 підприємство скоротило обсяги закуповуваного коксу приблизно наполовину. А ось після введення в експлуатацію батареї № 5 власні потреби АМКР будуть фактично закриті. Необхідність у додаткових закупівлях коксу відпаде.

АМКР — єдине металургійне підприємство в Україні, яке збудувало нові коксові батареї збільшеної потужності з особливим технічним рішенням. Сучасні технології дозволяють збільшити гарячу міцність коксу до 60% і здешевити вартість коксу на нових батареях. Це особливо актуально з огляду на відсутність високоякісного вугілля в Україні, а також високу вартість вугільного концентрату з далекого зарубіжжя і складнощів при його доставці. Використання сучасних технологій і природоохоронних заходів на нових коксових батареях дозволяє вдвічі знизити викиди забруднювальних речовин в атмосферу.

Показати ще новини
Радіо NV
X