Майбутнє за поколінням Z, або Які тренди вже завтра визначатимуть фінтех реальність

16 грудня 2021, 09:00
Позиція
Никита Ізмайлов

Никита Ізмайлов

Глобальний карантин, викликаний пандемією, у 2020−2021 роках привернув увагу до фінтех продуктів користувачів з усього світу. Після складного минулого року, 2021 уже можна назвати часом відновлення, зростання та адаптації до нової фінтех реальності.

Як зазначає Андреа Енріа, голова наглядової ради Європейського центробанку, у Європі частка споживачів, які використовують цифрові канали та продукти, у період пандемії зросла з 81% до 95%. За допандемічних темпів на це знадобилося б десь два-три роки.

Відео дня

Збільшення кількості користувачів фінтех продуктами позначається також на інвестиціях у галузь: тільки за перші 6 місяців 2021 року, за даними KPMG, у фінтех стартапи інвестували $98 млрд. Якщо у 2018 році світовий обсяг фінтех ринку оцінювався у $127,66 млрд, то очікується, що до 2022 року він зросте до $310 млрд.

Загальні інвестиції у фінтех у регіоні EMEA також продовжують зростати. За даними KPMG Pulse of Fintech, у першому півріччі 2021 року сума таких інвестицій перевищила $39 млрд (венчурні інвестиції — $15 млрд) порівняно з $26 млрд у 2020 році.

Український фінтех також йде в ногу з глобальними трендами. За підрахунками експертів галузі, у 2020 році обсяг вітчизняного ринку фінтех становив майже $650 млн, а з огляду на динаміку 2021 року вже до кінця грудня може подолати позначку в $1 млрд. Але які тренди формують цей ринок сьогодні і чи є вони актуальними для України?

Ми поговорили з Никитою Ізмайловим, засновником профільного фінтех фонду N1, який інвестує у фінтех проєкти і стартапи, а також допомагає їм масштабуватися. Експерт пояснює: Україна — помітний гравець європейського та глобального ринку фінтех.

«Ми не тільки слідуємо глобальним трендам, а й самі створюємо їх»,

 — каже Ізмайлов. Він визначає одразу кілька напрямів, які зараз формують реальність та будуть пріоритетними для фінтех сектора наступного 2022 року.

Подальша цифровізація банківського сектора і курс на «digital-only» банкінг. Загальний курс на цифрову трансформацію банківського сектора вже не розглядається як примха топ-менеджменту чи «модна тенденція». Ба більше, діджиталізація вже не вважається конкурентною перевагою — це необхідність.

Впровадження машинного навчання та штучного інтелекту. За словами Ізмайлова, сьогодні компанії фінтех сектора формують тренди у сфері покращення customer experience завдяки впровадженню технологій машинного навчання та штучного інтелекту.

«Machine learning і АI — основа для визначення портрета клієнта і, відповідно, поліпшення досвіду користувача. Вони дозволяють пропонувати релевантні потребам клієнта продукти та послуги, — зазначає засновник N1. — У 2022 МL та АI тільки закріплять свої позиції в автоматизації процесів безпеки, цілевого призначення фінансових продуктів, спілкування та покращення клієнтського досвіду».

Розвиток блокчейн-рішень та мобільних технологій. Уже найближчими роками уявити безпечні фінансові транзакції, міжнародні платежі та навіть перевірку цифрової ідентичності буде неможливо без використання блокчейн-технологій, вважає очільник фінтех фонду N1.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Никита Ізмайлов
Фото: Никита Ізмайлов

«Блокчейн — основа для фінтех екосистеми майбутнього. Вона допомагає зробити фінансові процеси абсолютно прозорими і безпечними, — говорить Ізмайлов. — Завдяки децентралізованості блокчейну, безпечності технології, незмінності блоків після запису та розподіленій обробці транзакцій застосування блокчейну у фінтех секторі стає навіть не доцільним, а обов’язковим. І ми бачимо появу нових блокчейн технологій, що дозволяють робити високонавантажені транзакціями сервіси, такі як платіжні системи та мобільні банки. Гарний приклад — блокчейн рішення Solana зі швидкістю обробки операцій до 59 тисяч запитів на секунду».

Україна, як зазначає експерт, на цьому шляху не пасе задніх. Так Мінцифри співпрацює з лідерами блокчейн індустрії, розробляється відповідна законодавча база, зростає ринок блокчейн рішень та стартапів, спрямованих на впровадження цих технологій у фінансовому секторі та інших. Як приклад, бачимо реальні проєкти: інвестиційна платформа Everstake, публічна криптовалютна біржа Kuna, блокчейн-платформа для влади і бізнесу Bloqly, ритейл-платформа Propy та багато інших.

Крім того, продовжать розвиток і мобільні технології — для збільшення швидкості транзакцій, залучення нових клієнтів тощо.

Гейміфікація. «Майбутнє — за поколіннями Z та Z+. Тобто за тими, хто народився в період з кінця 90-х до початку 2020 рр. Те, що для Х-ів і навіть деяких міленіалів здавалося технологіями майбутнього, для покоління Z і Z+ — частина реальності. Це факт. Усі бізнеси, у тому числі й фінтех, мають це розуміти та враховувати у своїй стратегії розвитку», — рекомендує Ізмайлов.

Як наслідок, пояснює засновник N1, фінтех індустрія буде схильна до впливу гейміфікації (gamification): «Фінтех загалом не дуже фанова річ, але необхідна. Щоб залишатися конкурентоспроможним на ринку, особливо для покоління Z та Z+, треба впроваджувати в продукти гейміфікацію: діджитал-банки, інвестиційні платформи, платіжні сервіси, кредитні продукти тощо. Але гейміфікація — це не про ігри з грошима. Це про те, щоб перетворити рутину на цікаве клієнту заняття, зберігши баланс між грою і фінтех продуктом».

Никита Ізмайлов
Фото: Никита Ізмайлов

Серед прикладів, які вже зараз можна вважати хорошим поєднанням першого та другого, — онлайн-банк monobank і sportbank, що в ігровій формі дозволяє користувачам відкладати кошти на різноманітні потреби (відпустка, пенсія і т. д.) чи свята (дні народження, різдвяні подарунки тощо). Або LevelEleven — сервіс гейміфікації процесу продажів у компанії (організація змагань з продажів, нарахування балів співробітникам тощо).

До речі, за підрахунками Statista, інвестиції в гейміфікацію сервісів до кінця 2021 сягнуть $11,94 млрд. Левову частку з них направлено саме на фінтех рішення.

У майбутньому, прогнозує експерт, популярністю серед нового покоління користуватимуться так звані SuperApp — застосунки та сервіси типу «все в одному»: ритейл, банкінг тощо. Але зауважує, лише ті SuperApp, які обєднуватимуть у собі фінансові діджитал-послуги з game-механіками.

«Уже зараз очевидно, що просто плюшки чи картки, аби зацікавити покоління Z недостатньо. Той, хто це зрозуміє, завоює аудиторію», — резюмує Никита Ізмайлов.

Показати ще новини
Радіо НВ
X