Лізинговий ринок бурхливо зростає – гендиректор «ОТП Лізинг» Андрій Павлушин

11 квітня 2017, 09:20
Спецпроект
Генеральний директор «ОТП Лізинг» Андрій Павлушин

Генеральний директор «ОТП Лізинг» Андрій Павлушин

Лідер ринку лізингових послуг «ОТП Лізинг» виводить на ринок нові продукти для аграріїв, малого та середнього бізнесу і збирається побити торішній рекорд, збільшивши портфель кредитування нового бізнесу

Торік ваша компанія збільшила свій обсяг нового бізнесу в чотири рази. За рахунок чого відбулося зростання?

Компанія «ОТП Лізинг» - один з головних драйверів ринку. По частці у новому бізнесі в минулому році ми зайняли 29%. Нам вдалося здійснити практично в чотири рази більше обсягу лізингового фінансування - $77 млн, тоді як новий бізнес в 2015 році склав $20 млн. Портфель на кінець 2016 р. склав 3,2 млрд гривень. Ми – лідер ринку, це дуже почесно для нас. Ріст був пов'язаний зі стабілізацією на ринку. У клієнтів з'явився оптимізм, тому що лізинг – це інвестиції в майбутнє, в нові активи. Збільшився ринок агро, на якому ми активно працюємо, клієнти стали більше купувати агро-активів. Показав свою динаміку і автомобільний ринок. Великі компанії провели конкурс з лізингу машин, які ми успішно виграли, тому, не дивлячись на ситуацію в країні, ми отримали в 2016 році колосальне зростання.

Відео дня

Лізинг – це інвестиції в майбутнє

Чи триватиме він у 2017 році?

Ми оцінюємо так, що загальний ринок повинен зрости, як мінімум, на 20%. За результатами першого кварталу 2017 року ми вже профінансували $19,5 млн, що на $2 млн. більше плану і на $4 млн. більше, ніж у першому кварталі 2016 року. Якщо дивитися на наш річний бізнес-план – ми плануємо видати не менше $70 млн. У минулому році ми профінансували $77 млн, хоча в плані було $60 млн.

Які ринки ви маєте намір розвивати?

У минулому році незначно виріс ринок вантажівок, але у нього є перспективи зростання.

Наші клієнти задумалися про покупку нових вантажівок, зчіпок, це досить дорогий транспортний засіб. Нова зчіпка може коштувати $150-200 тис. і на цьому ринку було мало угод. Ми сподіваємося в цьому році на зростання. Ще ми даємо в лізинг судна. У нас вже є спільний проект з компанією «Нібулон» і ми сподіваємося, що в цьому році видамо в лізинг кілька суден.

Також ми запустили новий продукт «легкий лізинг», який дає можливість компаніям отримати актив в лізинг при меншій кількості документів

Перший платіж вище, але потрібно мінімум документів і швидке прийняття рішення. З ним ми зайшли на ринок середнього та малого бізнесу. Наприклад, коли бізнесмену потрібно швидко купити один автомобіль або трактор.

Хто ваші основні клієнти?

В першу чергу ми фінансуємо сільгосптехніку, у нас є спеціальні партнерські програми з виробниками агро-техніки, такими як: Case IH, New Holland, Iveco, CLAAS, Manitou, AGCO, John Deere та ін. Наші клієнти - це великі, дрібні та середні господарства. Також ми активно працюємо з автомобілями для середнього і малого бізнесу. Головні наші продукти - трактори та автомобілі.

З плану на 2017 рік у $70 млн, $60 млн ми плануємо вкласти в агро-активи, вагони, судна і вантажівки. І окремим бізнесом йде авто-напрямок - $10 млн. Хочемо почати фінансування зерновозів-вагонів.

Тільки на перші ТОП 10 лізингових компаній припадає 60% ринку лізингу в Україні? Чому так розподілився ринок?

Лізинг тісно пов'язаний з банківським фінансуванням, де компанія бере «довгі» гроші. Сьогодні такі гроші є у сильних, впевнених у собі банків. Доступ до цих банків мають дочірні лізингові компанії. ОТП Лізинг має доступ до грошей нашого акціонера, одного з найбільших у Європі банків ОТП, та ж ситуація і з іншими учасниками ринку. У всьому світі час незалежних лізингових компаній йде. Все ще існує багато компаній, які давно отримали ліцензію на лізинг, але провели лише 1-2 угоди. Для когось лізинг був схемою. У нас це чистий диверсифікований бізнес. У своїй банківській групі ми вирішили, що банк в основному фінансує короткі гроші до року, а все що вище року - фінансує лізинг.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

За результатами минулого року будівельний сектор і видобувний зайняли в лізинговому портфелі тільки 1,6 млрд та 1 млрд грн відповідно. Є цим ринкам куди рости в Україні?

Будівельний бізнес займав велике місце в структурі лізингових компаній в 2008-2009 рр. поки не настала фінансова криза. Сьогодні в Києві будується багато житла, але будівельним компаніям поки не довіряють ані лізингові компанії, ані банки. Немає будівельних структур, які були б необтяженими великими боргами, або великими скандалами, яким можна було б довіряти і давати техніку в лізинг.

Наша компанія вийшла на ринок лізингу в 2010 році і будівельний бум не застала. В нашому портфелі була компанія Альтком, яка будувала дороги і стадіони до Євро 2012 році. Але компанія вийшла з нашого портфеля та більше з будівельниками ми не працювали.

Видобувний ринок також складний. Приміром, ціни на щебінь в Україні впали, закрився ринок збуту – РФ. І не можна сказати, що у багатьох кар'єрів є зараз бажання взяти в лізинг техніку.

З невеликих ринків, який найбільш надійний і перспективний у зростанні?

Це однозначно сільське господарство, цей ринок буде і далі продовжувати рости та реструктуризуватися. Ми очікуємо більше запитів від малих і середніх господарств. І це входить в наші плани, так як в Європі середній чек на покупку техніки в лізинг у розмірі $300-$400 тис. Ми дотримуємося цієї суми, але є групи, які беруть по $8 млн, наприклад «Кернел» або МХП. Після скандалу з «Мрією», де чек був у нас у розмірі 25 млн $, було прийнято рішення більше на такі великі суми не видавати лізинг. Також є і фермери, яким потрібен лише один трактор на $50 тис.

Дрібним бізнесменам ми охоче довіряємо, оскільки у них хороша платіжна дисципліна

Із загального портфеля договорів більшу частину займає транспортний лізинг. Яка ще техніка може конкурувати з транспортом?

Ми активно видаємо в лізинг автомобілі. У цьому році на нашому балансі буде близько 4000 автомобілів. Нещодавно виграли великий тендер на 350 машин у компанії «Київстар». Їм потрібні автомобілі для обслуговування мережі. «Кока-кола» бере у нас авто в лізинг, на якому розвозять свою продукцію. Ще один великий наш клієнт – Карлсберг. В основному це західні компанії, оскільки там лізинг в автомобілях дуже популярний - близько 50% машин купуються саме в лізинг. І цей відсоток зростатиме. Клієнт думає, що йому треба купити машину, насправді у нього є необхідність транспортної послуги. Вона включає в себе наявність автомобіля, страховку, реєстрацію і гарантію. У нашій країні багато хто намагається це вирішувати самостійно. В Європі це давно робиться через лізинг. Клієнт платить 300 євро в місяць і лізингова компанія бере на себе всі ці питання.

Які ринки ви збираєтеся розвивати в цьому році?

Ми в цьому році хочемо почати фінансувати зернові вагони. У портфелі у нас є тільки напіввагони, які перевозять щебінь і руду. Шукаємо клієнтів і постачальників, розробляємо продукт і думаємо, до урожаю запустити продукт. Для ринку це проблемна зона. Багато підприємств не можуть вивезти урожай, не вистачає транспорту. «Укразалізниця» має 60-70% ринку зерновозів, але не закуповує нові, пропонує старі, ще радянські, з яких сиплеться зерно, і компанії несуть великі втрати. Кожен вагон коштує близько $45 тис.

У планах також розробляти ті ринки, де ми вже присутні. Це корпоративний лізинг, сільськогосподарський, фліт-менеджмент, коли клієнту потрібно 100-200-300 автомобілів і додатково управління парком. Ну і, звісно, ЗМІ: середній і малий бізнес як по агро, так і за автоактивом.

Показати ще новини
Радіо НВ
X