Важко запросити висококваліфіковані кадри для роботи в держкомпанію — Адомас Аудіцкас

27 серпня 2020, 20:22
Спецпроект
Адомас Аудіцкас, заступник голови правління UCGA (Фото:Наталія Кравчук)

Адомас Аудіцкас, заступник голови правління UCGA (Фото:Наталія Кравчук)

Великий бізнес одинаків йде в минуле. На його місце приходить колективний управлінський розум і тотальний контроль. В межах спецпроєкту «Капітани змін» НВ представляє серію інтерв'ю з топ-менеджерами — членами Ukrainian Corporate Governance Academy, які прийняли зміни раніше за інших.

Адомас Аудіцкас, заступник голови правління UCGA, 37 років

— Перед вами автор законопроєкту про заборону іноземцям працювати в наглядових радах держкомпаній. Як ви йому поясните, у чому суть і необхідність корпоративного управління в Україні?

Відео дня

 — Ділити людей за паспортами неправильно. У наглядових радах потрібна висока експертиза, досвід. Якщо ти цей досвід можеш знайти в Україні — прекрасно. Наприклад, це ваша приватна компанія, і вам потрібен конкретний досвід, і ви розумієте, який саме, і ось він є, але його носій — чех. Чи буде це для вас перешкодою, що цей фахівець чех, словак, німець? Загроза зовнішнього впливу? Але одна людина не може бути провідником зовнішнього управління. Але якщо ми впевнені, що на одну людину можна впливати, так, якби стояла така мета, то й на українця зовнішнє управління може впливати.

Важливо зрозуміти, що держкомпанії і держава — це дві різні складові. Держкомпанії — це бізнес. Коли ти працюєш в держкомпанії, ти конкуруєш з бізнесом. І ти граєш за загальними правилами. Що буває часто з держкомпаніями — вони не можуть конкурувати з приватними компаніями. Щоб затвердити фінансовий план у великій держкомпанії, потрібно пройти купу міністерств, що іноді займає до 10 місяців. У приватних компаніях це робиться дуже швидко. Важко запросити висококваліфіковані кадри для роботи в держкомпанію. І тут ще є і великий політичний вплив. Для цього потрібна Наглядова рада, яка буде захищати управлінців у держкомпанії від політичного впливу.

— Що важливіше — інтереси акціонерачи інтереси компанії? Де межа і хто вирішує?

Що буває часто з держкомпаніями — вони не можуть конкурувати з приватними компаніями. Щоб затвердити фінансовий план у великій держкомпанії, потрібно пройти купу міністерств, що іноді займає до 10 місяців. У приватних компаніях це робиться дуже швидко. Важко запросити висококваліфіковані кадри для роботи в держкомпанію.

 — Цікаве запитання. У будь-якому випадку важливіші інтереси компанії. Але це не завжди можна виконати. Наприклад, Укрзалізниця (УЗ). Інтерес компанії в тому, щоб вона росла. В УЗ пасажирські перевезення генерують $500 млн збитку на рік. І це не робить компанію сильнішою. В європейських країнах ця діяльність фінансується з бюджету. Потім через дивіденди залізниця поверне державі те, що належить.

Тут же не так. Пасажирські перевезення фінансують вантажоперевізники. В тариф вкладена маржа оплати за пасажирів. Це погана практика. Вона призводить до поганих результатів. Коли компанія сама фінансує збиткові пасажирські перевезення, виходить, що у цієї функції немає замовника. Якби був замовник, який платить, він би думав, як йому ефективно витратити кошти. Є такі маршрути в УЗ, де краще взагалі припинити залізничний рух і безкоштовно возити людей на автобусах. Економічно це буде вигідніше. Тому що деякі маршрути не покривають навіть вартості палива.

— Наглядова рада в держкомпанії або в приватній компанії — кому важче виконувати своє призначення?

 — Приватний акціонер розуміє, навіщо йому наглядова рада, він розуміє, чому йому не можна на неї якось впливати. У держкомпанії складніше. Там немає одного акціонера. Там є і Офіс президента, і міністерства, парламент. Плюс ці люди постійно змінюються. І вплив досить сильний. У держкомпаніях (незалежним директорам) складніше працювати, ніж де б то не було. Але саме тому тут і потрібна Наглядова рада. По-іншому менеджмент просто розірве.

Показати ще новини
Радіо НВ
X