Ризики держбанків. Шість небезпечних норм банківського закону 4367, ухваленого для МВФ

27 липня 2021, 08:30
Сюжет
НВ Преміум

Однією з умов отримання чергового траншу МВФ було ухвалення закону 4367. Початкова мета цього закону була в усуненні недоліків теперішнього корпоративного управління в банках. НВ Бізнес, проаналізувавши цей закон, з’ясував, що деякі норми можуть звести нанівець вже проведену корпоративну реформу в банках

Зараз на підписанні у президента України Володимира Зеленського лежить «банківський» закон 4367, який Верховна Рада ухвалила 30 червня 2021 року. Документ ухвалено в рамках виконання умов щодо 18-місячної програми stand-by МВФ на $5 млрд для отримання другого траншу.

Відео дня

Узгодження закону в комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, судячи з відеозапису, відбувалося в хаосі і супроводжувалося дзвінками членів комітету представникам МВФ у спробі з’ясувати: погоджували вони текст законопроєкту чи ні. А також стогонами деяких народних депутатів з приводу незалежності України. У цій метушні в закон внесли кілька критичних правок, які суперечать вимогам МВФ. Представник НБУ заявив, що МВФ зауважень щодо законопроєкту не дав.

Група депутатів намагалася прибрати позицію першого заступника голови НБУ, що, на думку парламентаріїв, дозволило б звільнити Катерину Рожкову, однак ця правка не пройшла комітет.

Влада взяла на себе зобов’язання спільно з МВФ і Світовим банком внести зміни до закону про банківську діяльність. Україна повинна усунути прогалини в корпоративному управлінні.

Ухвалений закон 4367 впроваджує нову структуру капіталу (включно з буферами капіталу), щоб підвищити здатність банку поглинати збитки, а також додаткові вимоги до членів ради і правління банку. Так, Національному банку України (НБУ) надається право встановлювати банкам індивідуальний розмір економічних нормативів залежно від ризикованості діяльності та право вимагати зміни персонального складу наглядової ради (НР) або правління банку, якщо поточний склад цих органів не здатний забезпечувати ефективне управління і контроль за діяльністю банку.

Також закон додає ще одного члена правління НБУ до шести наявних, який відповідатиме за небанківські установи і дозволить НБУ створювати підрозділи в іноземних юрисдикціях.

Закон уточнює окремі норми щодо консолідованого нагляду за банківськими групами, ліцензування банків, погодження набуття істотної участі в банках і вимог до їхніх структур власності.

Але поряд з цим закон постраждав від правок, які наповнили його нормами, що дозволяють фінансувати приховані інтереси НБУ і взяти під політичний контроль державні банки.

«Рада ухвалила скандальний законопроєкт, що здатний зірвати співпрацю з МВФ і руйнує всі досягнення корпоративного управління. Закон очікує підписання у президента, але президенту краще його ветувати. Закон вносить безліч брудних поправок, які навіть не анонсувалися, і мало хто зрозумів, навіщо це робиться», — повідомило НВ Бізнес обізнане джерело в одному з державних банків.

НВ Бізнес з’ясував, про які правки йдеться і як вони загрожують корпоративній реформі на банківському ринку.

1. Держбанки готують до роботи без наглядових рад

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X