Борги за кредитами. Як боротися з набридливими колекторами — поради юриста

8 вересня 2021, 17:45

У 2021 році в Україні вперше законодавчо врегулювали поведінку колекторських компаній. Тепер, щоб надавати колекторські послуги, установа повинна пройти реєстрацію в НБУ, а її працівники — діяти згідно з вимогами до етичної поведінки фахівців зі стягнення боргів.

Втім, на практиці не все так ідеально: українці у соцмережах скаржаться на регулярні автоматизовані дзвінки без представлення, але з нагадуванням необхідності сплати боргу. Як протидіяти колекторам, Радіо НВ дізнавалося у адвоката, правозахисника Дмитра Головка.

Відео дня

Дмитро Головко

адвокат, правозахисник

— Як діяти в ситуації, коли тобі набридливо надзвонюють щодо повернення боргу за кредитом?

 — Уже діє закон про колекторів, тому у людей, які потерпають від таких дій, є два варіанти дії. Перший — це звертатися з конкретною скаргою до Національного банку України. Саме НБУ зараз є органом, який наглядає за діяльністю колекторських компаній. Скарга повинна бути вмотивованою, у ній треба викласти всі обставини і надіслати в НБУ. Другий — можна звертатися зі скаргою і в поліцію. Про дієвість таких звернень зараз важко сказати, тому що закон досить новий і не відпрацьовані реальні механізми впливу.

— Як має виглядати скарга, коли телефонують, вимагають борг і не представляються, не називають компанію?

— Якщо немає зовсім ніяких даних, які можуть допомогти встановити, хто саме телефонує, на якій підставі, то у такому випадку є лише один шлях захисту — встановлювати застосунки, які блокують дзвінки колекторів. Їх є багато в мережі.

— Що це за застосунки? Вони за гроші працюють чи безкоштовно?

— Є безкоштовні, є платні. Це застосунки, які блокують саме колекторські номери. Вони якимось чином поповнюють базу номерів, юзери теж можуть додавати контакти. І вони блокують ось такі роботи-дозвонщики.

— Давайте розглянемо ще один кейс — написування, наприклад, друзям, знайомим, родичам і колегам. Наскільки це етично з точку зору нового законодавства? Що зробити можна з цим?

— Це взагалі неетично. А робити потрібно теж саме. Скарга в НБУ, якщо ви чітко розумієте, хто саме це робить, яка це компанія.

— Куди конкретно телефонувати чи писати в НБУ? Хто відповідає за це?

— Наразі скарга може бути надіслана на адресу НБУ. І вже НБУ по своїй ієрархії буде визначатися, яким чином на це реагувати. Як я вже казав, механізм ще не відпрацьований, адже закон прийнятий нещодавно.

— Уявімо, що ми звертаємося до поліції, аби поскаржитися на колекторів, а правоохоронці відмовляються цим займатися. Що треба вимагати?

— Закон вже є і з часом він буде починати працювати. Чим більше буде таких скарг безпосередньо до поліції, тим активніше поліція почне реагувати і відпрацьовувати схеми впливу. Уже є ситуації, коли в колекторських компаніях проводять обшуки, а їх працівників арештовують. Тому потрібно масово впливати на ситуацію.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

— Що треба отримати від поліції? Вони мають надати якийсь документ?

—  Поліція може не відкривати провадження, бо немає підстав. Але треба писати заяву-скаргу, що невідомі особи порушують закон про колекторів. Їх дії можна кваліфікувати як хуліганство, адже вони заважають нормально жити та функціонувати громадянам України. Якщо є час та бажання — можете перетелефонувати до правоохоронців і уточнити на якому етапі розгляд вашого звернення. Чим більше впливати на поліцію, тим краще буде результат.

Слухайте подкаст на цю тему
Редактор: Юлія Козіна
Показати ще новини
Радіо NV
X