Готівка, розрахунки, онлайн-банкінг. Як будуть працювати українські банки в умовах повного блекауту

24 листопада, 10:04
Ексклюзив НВ
Банкіри стверджують, що головне для клієнта — мати доступ до інтернету та знати адресу найближчого офлайн відділення, в якому є генератор (Фото:НБУ)

Банкіри стверджують, що головне для клієнта — мати доступ до інтернету та знати адресу найближчого офлайн відділення, в якому є генератор (Фото:НБУ)

Як будуть працювати банки в разі тривалих відключень електрики? Чи всі сервіси, платежі і кошти будуть доступні? НВ Бізнес запитав банкірів про готовність до найгіршого сценарію. Спойлер: варто дізнатися у свого банку адреси чергових відділень

Країна-терорист своїми ударами по енергетичній інфраструктурі хоче занурити українців у пітьму. Мету цих ударів агресор не приховує - змусити політичне керівництво України піти на переговори щодо «замороження» воєнної російської агресії і отримання паузи для підготовки нових нападів. Зараз уражено близько 40% усієї енергетичної інфраструктури країни. При повторних ударах можливий повний блекаут.

Відео дня

На цьому фоні попит на готівку серед населення виріс. Так, з початку року українці зняли через банкомати лише в одному ПриватБанку понад 606 млрд грн готівки. Це на 5,4% більше ніж за цей же період у минулому році (575,8 млрд грн).

НВ Бізнес дізнався про те, чи готова банківська система України до вірогідних довготривалих блекаутів та чи будуть під час них працювати розрахунки.

НБУ: банки забезпечені готівкою

В прес-службі Національного банку України НВ Бізнес запевнили, що вже розроблено плани дій та вживаються, спільно з банками, необхідні заходи для забезпечення безперервної діяльності банківської системи України. А також підтримки безготівкових розрахунків і готівкового обігу в умовах обмеження енергопостачання. «Національний банк регулярно здійснює підкріплення банків готівкою», — розповіли в НБУ.

В НБУ додали, що постійно аналізують інформацію, що надходить від банків, та проводять додаткові консультації стосовно забезпечення безперервності їх роботи.

Розрахунки у хмарах

Як розповів НВ Бізнес голова правління ОТП Банку Володимир Мудрий, питання підготовки до форс -мажорних подій із виключенням електроенергії наразі координується Нацбанком, Регулятор визначив критерії, яким повинні відповідати базові відділення та як має бути організована робота. «Це — наявність альтернативних джерел електроенергії, запасів палива, забезпечення зв’язку, видачі готівки та ін. Ми визначили 11 таких відділень для нашої мережи, що виконуватимуть рекомендації НБУ, виокремили людей, які виходитимуть в офіси та обслуговуватимуть клієнтів за будь — яких обставин, навіть за повного блекаута», — сказав Мудрий. За його словами, основне їх завдання — забезпечити доступність клієнтських рахунків, доступність кас, онлайн платежів та переоформлення прострочених, загублених і вкрадених карт, що зараз легко здійснюється у нашому мобільному застосунку.

В ПриватБанку НВ Бізнес повідомили, що усі служби банку працюють над забезпеченням безперебійного обслуговування кожного клієнта. «Уживаємо заходів щодо забезпечення безперервної роботи об'єктів критичної інфраструктури та інформаційних систем шляхом використання в офісах та в приміщеннях, у яких працюють служби клієнтської підтримки банку (контакт-центри), резервних джерел електроживлення та доступу до інтернет», — сказали у прес-службі банку.

У ПриватБанку розповіли, що ще у квітні перенесли цифрові потужності до хмари, тому під час відключення світла, банк продовжує забезпечує безперебійну роботу онлайн банкінгу та додатку Приват24, Приват24 для бізнесу, сайту, процесингу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Під час планових чи аварійних відключень електроенергії, але при наявності доступу до інтернету, ми рекомендуємо нашим працівникам продовжувати обслуговування клієнтів. У разі масового відключення електроенергії для отримання послуги клієнти можуть звернутись до найближчого чергового відділення, що буде працювати у окремому режимі», — пояснили у держбанку.

Монобанк також перейшов у хмару, що обійшлося для банку в близько один мільйон доларів. «Ми всі основні процесингові потужності, основні бек-офісні комплекси, що обробляють транзакції, підняли у хмару. У нас не працюватиме частина функціоналу, якщо буде повний блекаут, не працюватиме меню „Кредити“, ти не зможеш оформлювати розстрочки, не працюватимуть платежі з телефонної книги, але за номером картки можна буде надіслати. Ми забезпечимо найважливіші основні потреби», — розповів НВ Бізнес співзасновник Монобанку Олег Гороховський.

Але головне, що розрахунки будуть працювати. «Звичайно, у тебе працюватимуть карти, працюватимуть перекази, ти бачитимеш баланс, що там ще, якщо взагалі все згасло, я не дуже розумію, як воно взагалі буде», — сказав Гороховський.

Фінансовий аналітик ICU Михайло Демків пояснив, що при повному блекауті все буде на стороні клієнта. «Банки будуть працювати. Приват та інші перейшли в хмару. Якщо мати електрику, інтернет, платежі ходитимуть. Проблема буде на стороні користувача», — зазначив він.

За словами Демківа, проблемою буде, якщо в торговельних точках перестануть працювати pos-термінали, тоді розрахунки ускладняться.

Гороховський сподівається, що тривалого блекауту не буде. «Якщо буде такий блекаут (10 днів), чи там буде до банків у цих умовах. Я не розумію, де можна буде платити. Напевно, у магазинах, які будуть на генераторах, великі мережі, я сподіваюся, будуть на генераторах…», — припускає він.

Показати ще новини
Радіо НВ
X