Експерти МВФ засумнівалися в доцільності випуску ВВП-варантів України
На думку експертів, ВВП-варранти в середньому можуть бути дорожчими, ніж просте поліпшення пропозиції з реструктуризації за рахунок скорочення розміру списання боргу.
На думку експертів МВФ, практично відсутня стеля виплат за випущеними Україною під час реструктуризації зовнішнього боргу в 2015 році ВВП-варрантами потенційно може призвести до великих фіскальних витрат, які набагато перевищують первісне списання боргу.
Про це йдеться в дослідженні фонду Роль інструментів умовного державного боргу (SCDI) в реструктуризації суверенного боргу, передає Інтерфакс-Україна.
У дослідженні йдеться, що при сценарії зростання ВВП на 5% внутрішній коефіцієнт окупності (IRR) для отримали ВВП-варранти кредиторів України підскочить до більш ніж 13%.
Автори дослідження зазначають, що в цьому сценарії фіскальні витрати перевищать 0,55% ВВП на рік. Водночас у разі сценарію зростання економіки на 4% IRR буде відносно скромним — близько 3% від початкового списання, зазначається в дослідженні.
Вперше з’явився в 1980-х роках різновид SCDI — VRI (Value recovery instruments), що передбачає виплати тільки у разі позитивних сценаріїв, використовується спорадично: після 1990 року було всього чотири великих кейси з більш ніж півсотні суверенних реструктуризацій — Аргентина (2005 і 2010), Греція (2012) і Україна (2015), зазначається в дослідженні. У 2020 році дві значні реструктуризації боргу — Аргентина та Еквадор — не включали цей інструмент.
Серед особливостей цього інструменту в дослідженні вказують сильні коливання їх ціни в залежності від мінливих економічних перспектив, а також низьку ліквідність. Відзначається, що в разі України її ВВП-варранти почали котируватися з 49,6%, опускалися до 28,69% і піднімалися до 109,43%, а середня їх ціна становила 57,1%.
«У всіх цих випадках інвестори, здавалося, недооцінювали майбутні переваги ВВП-варантів, про що свідчить первісна низька ринкова вартість VRI. Щоб компенсувати це, державним органам, можливо, необхідно пропонувати кращі умови, підвищуючи ймовірність дорогих виплат за ВВП-варрантами», — наголошується в дослідженні.
Також в документі йдеться, що неясним залишається, в якій мірі за рахунок ВВП-варантів вдалося залучити більше інвесторів для завершення реструктуризації боргу, і в той же час добитися справедливого розподілу ризиків постфактум.
На думку авторів дослідження, оскільки інвестори зазвичай сильно знецінюють ВВП-варранти, в середньому вони можуть бути дорожчими, ніж просте поліпшення пропозиції по реструктуризації за рахунок скорочення розміру списання боргу.
«ВВП-варранти Аргентини 2005 року обернулися дорожче для емітента, а ВВП-варранти України 2015 року, в кінцевому підсумку, можуть привести до значно більших виплат, ніж первісне списання», — йдеться в документі.
Також наголошується, що наслідком кризи COVID-19 може стати серія дорогих і неефективних реструктуризацій суверенного боргу. У поліпшенні результатів цієї реструктуризації SCDI можуть зіграти важливу роль, однак на думку авторів документа слід врахувати досвід перерахованих вище їх випусків.

Крім того автори дослідження відзначають, що варто розглянути варіант стандартизації випуску подібних інструментів і можливість випуску біржових облігацій з виплатами як в хороші, так і в погані часи і прив’язкою до змінної яка перебуває поза контролем держави-емітента. Наприклад, це можуть бути ціни на сировинні товари. Зазначається, що це дозволить уникнути ризиків вимірювання та маніпулювання.
Нагадаємо, що в цьому році Мінфін вперше передбачив в проєкті держбюджету виплати за ВВП-варрантами. За прогнозами міністерства, в 2021 році Україні доведеться заплатити власникам ВВП-варантів 1,154 млрд грн.
В середині серпня Мінфін оголосив про часткове викуп ВВП-варантів. Як писав НВ Бізнес, було викуплено приблизно 10% варантів.
Міністр фінансів Сергій Марченко заявив, що рішення про частковий викуп ВВП-варантів було направлено на зниження виплат з держбюджету, які в наступному році мають скласти приблизно $40 млн (1,24 цента на один варант), завдяки зростанню економіки України в 2019 році на 3,2%. За підрахунками Мінфіну, за весь період обігу цих паперів виплати за ними до 2040 року можуть перевищити $22 млрд .