Про ринок землі, угоду з Укргазбанком, концесії та мільярди в обмін на реформи — інтерв'ю з главою IFC в Україні Джейсоном Пеллмаром

23 березня 2021, 09:30
NV Преміум

Глава регіонального представництва IFC в Україні, Білорусі та Молдові Джейсон Пеллмар розповів НВ Бізнес, якими проєктами займається в Україні, чого не вистачає земельній реформі, про угоду з Укргазбанком та інвестиції в українські міста

IFC (Міжнародна фінансова корпорація) входить до Групи Світового банку та є найбільшою установою у сфері глобального розвитку, яка працює виключно з приватним сектором країн, що розвиваються.

Відео дня

Україна стала акціонером і членом IFC у 1993 році. У нашій країні IFC сфокусована на фінансовому секторі, сільському господарстві, роздрібній торгівлі та послугах, енергетиці, інфраструктурі.

Серед інвестиційних кейсів IFC в українському приватному секторі — мережа автозаправних станцій Надія, концерн Галнафтогаз, виробник соків і напоїв Сандора, мережа будівельних торгових центрів Нова Лінія, банк Райффайзен Банк Аваль та інші.

Для агробізнесу IFC запустила в Україні аграрні розписки — фінансовий інструмент передсезонного фінансування під заставу майбутнього врожаю. Аграрні розписки дозволяють фермерам придбати високоякісне насіння, добрива та засоби захисту рослин. Цим інструментом вже скористалися понад 2000 українських фермерів, які видали 4000 розписок на суму понад $1 млрд.

В інтерв'ю НВ Бізнес глава регіонального представництва Міжнародної фінансової корпорації (IFC) в Україні, Білорусі та Молдові Джейсон Пеллмар розповів, якими проєктами зараз займається в Україні, що ще потрібно для повноцінної земельної реформи, про конвертацію кредитного договору з Укргазбанком у капітал, важливість співпраці з МВФ і основні ризики для економіки України.

Як вплинула ковідна криза на проєкти IFC в Україні?

Сфера охорони здоров’я в усьому світі і, зокрема, в Україні, дуже сильно постраждала, і це відбилося на багатьох важливих галузях економіки. Криза вплинула на внутрішнє споживання і на ціни на сировину. Поточна ситуація з пандемією також вплинула на наші проєкти, оскільки нам потрібно було адаптувати деякі активності до нових потреб наших клієнтів. Глобально IFC виділила 8 млрд доларів США, які увійшли в пакет заходів Групи Світового банку з реагування на COVID-19, і Україна — серед одержувачів цих коштів. Я радий, що всі наші українські партнери з приватного сектора виявилися економічно стійкими до цієї кризи. А ті клієнти, яким IFC надала допомогу в межах пакету швидкого реагування, як і раніше можуть залучати позикові кошти, мають гроші для оплати рахунків і продовжують розвивати економіку країни.

На яких проєктах нині IFC фокусується в Україні? Чому саме ці проєкти?

Перш за все, це проєкти в аграрному секторі. Ми підтримуємо сільськогосподарські компанії в Україні, надаючи їм доступ до оборотного капіталу, щоб зменшити ризик збоїв у ланцюжку поставок. Це питання продовольчої безпеки, але, крім того, відмінний фактор економічного зростання для країни.

Ми хочемо створити додану вартість для сільського господарства. Наприклад, це може бути проєкт зі зрошення та меліорації в південних областях України, що підвищить ефективність і продуктивність сільського господарства. Також наша команда планує допомогти створити умови для потенційного проєкту з іригації через концесійний механізм.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На додачу до цього ми працюємо в сфері аграрної логістики. Ми бачимо великий потенціал у сфері морських портів та залізничного сполучення. У цьому напрямі я особливо пишаюся нашими державно-приватними проєктами (ДПП). Нещодавно ми завершили консультаційну роботу з Міністерством інфраструктури України щодо впровадження двох перших проєктів ДПП в портовій галузі України. В результаті передачі в концесію морських портів Ольвія і Херсон, держава планує отримати інвестиції на суму 137 мільйонів доларів США. Після виконання інвестиційних зобов’язань ця сума може стати найбільшою інвестицією приватного сектора в українську портову галузь за весь час незалежності України. Ці проєкти були розроблені на базі найкращої міжнародної практики реалізації концесій, і тепер ми плануємо підтримати Україну в подібних проєктах у залізничному секторі — мова йде про концесії залізничних станцій.

НВ
Фото: НВ

Ми підтримуємо підготовку проєкту концесії контейнерного терміналу в Чорноморську, який недавно анонсувало Міністерство інфраструктури.

Почалося розроблення першої фази великої дорожньої програми ДПП спільно з «Укравтодором» та Міністерством інфраструктури України. На першому етапі передбачаються інвестиції приватного сектора в шість пілотних дорожніх проєктів на суму близько двох-трьох мільярдів доларів до 2023 року. Потім інвестиції можна буде збільшити до дев’яти мільярдів у більш довгостроковій перспективі — на реконструкцію та утримання понад 4500 км доріг державного значення.

Ще один цікавий проєкт, над яким «Укрзалізниця» працює спільно зі Світовим банком, це анбандлінг, тобто «розгрупування» державної залізничної компанії. Зараз в Україні є одна організація, яка володіє інфраструктурою і управляє пасажирськими та вантажними перевезеннями. Але є спосіб оптимізувати «Укрзалізницю», щоб вона стала фінансово більш стійким підприємством, зокрема за рахунок мобілізації інвестицій приватного сектора.

Також ми активно працюємо з міською владою в межах програми IFC «Міста». Засоби цієї програми призначені для того, щоб зробити міста більш стійкими, зеленими і «розумними», ми готові допомогти з мобілізацією фінансування у цих питаннях. Зараз, наприклад, ми працюємо над проєктом «Розумного міста» в Україні, який стане першим подібним проектом IFC у світі.

В яких містах ви вже почали реалізувати проєкт смарт-сіті?

IFC почала працювати в цьому напрямі із Запоріжжям. Ми допомагаємо місту з управлінням даними. Це дозволить розумно планувати міські транспортні системи і за допомогою масивів даних допоможе визначити оптимальні маршрути. Прикладом реалізації ще однієї програми, спрямованої на поліпшення системи міського транспорту, може бути Львів. Там ми працюємо над впровадженням автономних тролейбусів. Це буде перше в Україні місто, де у тролейбусів будуть акумулятори, які заряджаються через наявні електролінії, і транспорт зможе їздити автономно на більшу відстань. Крім того, у нас є проєкт у Кривому Розі — найпротяжнішому місті України.

У рідному місті президента Зеленського.

Так. Ми працюємо з міською владою над питаннями модернізації системи громадського транспорту для покращення сполучення у віддалених районах з використанням енергоефективних трамваїв. Це допоможе не тільки вирішити проблему завантажених маршрутів і поліпшити якість послуг, але й позитивно вплине на екологічну ситуацію. Також у нас є проєкт у Маріуполі, в межах якого ми допомогли закупити нові автобуси і продовжуємо допомагати місту з розвитком транспортної інфраструктури.

Скільки ви збираєтеся вкласти у згадані проєкти?

У IFC дуже великі амбіції щодо України. Хоча країна все ще перебуває в розпалі пандемії, вже видно кроки виходу з економічної кризи. На щастя, економіка почала стабілізуватися і рости. Всесвітній банк недавно оновив свої прогнози на 2021 рік, згідно з якими зростання валового внутрішнього продукту України в 2021 році складе 3%. На початку жовтня (2020 року — ред.) Світовий банк оцінював перспективи відновлення вдвічі скромніше — в 1,5%. Я вважаю, що при стабільних макроекономічних показниках і активному впровадженні реформ, IFC зможе інвестувати в економіку країни близько 3 мільярдів доларів США до 2024 року.

Але є передумови. Коли IFC складає цей прогноз за інвестиціями, то він передбачає повну реалізацію земельної реформи. Нині юридичні особи не можуть купувати земельні ділянки, а іноземці не є учасниками ринку землі. В таких умовах мови про нові іноземні інвестиції в цьому секторі бути не може. Названі фактори обмежують можливість мобілізації великомасштабних інвестицій у сільське господарство.

Які можуть бути інвестиції при правильних реформах?

У 2012 році сукупний обсяг інвестицій в Україні склав від 7 до 8 мільярдів доларів США. На поточний момент щорічні надходження прямих іноземних інвестицій в країну не перевищують 2 мільярдів доларів США, що є одним з найнижчих показників за останній час. Як я вже згадував, лише від IFC, в умовах повної реалізації ключових державних реформ, можна очікувати інвестиції на суму близько 3 мільярдів доларів США протягом наступних чотирьох років.

IFC може допомогти мобілізувати додаткові інвестиції у багато секторів економіки. Але для цього потрібні подальші реформи, щоб залучити стратегічних і довгострокових інвесторів.

Які зміни в законодавстві та фінансових інструментах необхідні, щоб ринок землі запрацював повноцінно?

Важливо відзначити, що запуск земельної реформи в Україні скасував 19-річний мораторій на продаж землі. Це велике досягнення, але є одне «АЛЕ». Як я вже згадував, обмеження на кількість землі, яка може бути продана, і обмеження на участь іноземців впливають на економічні вигоди відкритого ринку землі. Реформи проводять для того, щоб отримати певний ефект — інвестиції в агросектор України, а також підтримку малих і середніх фермерів, які зможуть правильно монетизувати свою землю і отримати велику цінність.

Коли земля стане ціннішою, агрохолдингам доведеться працювати більше комплексно, розвивати логістику і переробку. Зараз дуже легко реалізувати сировину, продати пшеницю в контейнерах і відвантажити її «з поля». Але цього недостатньо для того, щоб досягти більшого економічного результату. Наприклад, ніхто не буде інвестувати в іригацію на ділянці землі, у якої немає власника. І в цьому випадку потрібно володіти великою кількістю землі, можливо, більше, ніж десять тисяч гектарів. Тому ми дуже зацікавлені в тісній співпраці з урядом України та Світовим банком, щоб швидко перейти до другого етапу реформи, коли крім фізичних осіб право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення зможуть купувати і юридичні особи. Прозорість і ефективність процесу земельної реформи, які передбачають наявність чинного земельного кадастру і додаткових підзаконних актів, допоможуть забезпечити правильний економічний ефект.

Чи не могли б ви докладніше розповісти про кредитний договір з Укргазбанком? Який відсоток кредиту і за яких умов цей кредит буде конвертований у капітал банку? Коли це може статися, і яку частку в капіталі банку ви маєте намір отримати?

Показати ще новини
Радіо NV
X