Противник радикальної податкової реформи. Міністр фінансів Сергій Марченко про бюджет, митницю, курс та методи моніторингу доходів — інтерв'ю

7 грудня 2021, 07:10
НВ Преміум
Міністр фінансів України Сергій Марченко (Фото:НВ/Наталя Кравчук)

Міністр фінансів України Сергій Марченко (Фото:НВ/Наталя Кравчук)

Міністр фінансів України Сергій Марченко в інтерв'ю НВ Бізнес розповів про особливості нового держбюджету та податкові новації закону 5600, моніторинг дорогих покупок платників податків, ситуацію на митниці та приватизацію держбанків

Здається, що після того, як Україна змогла домовитися з МВФ та отримати черговий транш, після довготривалої паузи через загрозу незалежності Національного банку України та розвал антикорупційної реформи, тепер основні ризики зійшли нанівець. Та, на жаль, агресивна риторика північного сусіда України не дає спокою інвесторам.

Відео дня

«Інвесторам не треба боятися, у нас поки немає підстав хвилюватися, що це може статися. Але, якщо все ж таки, це станеться, то у нас достатньо сили та потужності, щоб відвернути будь-яку загрозу суверенітету та територіальній цілісності України. Не думаю, що хтось при адекватному розумі буде намагатися це перевірити», — відповів міністр фінансів України на питання НВ Бізнес щодо загрози вторгнення військ країни-агресора РФ на територію України.

Фінансовий оглядач НВ Бізнес зустрівся з міністром фінансів України Сергієм Марченком аби з’ясувати, що відбувається з державними фінансами. В інтерв'ю він розповів про державний бюджет-2022, що відбувається у податковій, як проходить податкова амністія, про новації закону 5600 і заохочення громадян декларувати доходи, відносини з МВФ і приватизацію державних банків України.

Про держбюджет-2022, податкову амністію, закон 5600

— Чим бюджет 2022 кардинально відрізняється від того, який був прийнятий до цього?

— Бюджет 2021 року я вважаю післякризовим, коли ми фактично оговтувалися після шокової терапії 2020 року. Він зберігав певні напрямки, які треба було профінансувати. А в бюджеті 2022 року є можливості визначитися з пріоритетними напрямками. Бюджет чітко на них сфокусований. В першу чергу це збільшення заробітної плати медиків, на це передбачено 34 мільярди гривень.

Суттєво будуть збільшені видатки на військову сферу, освіту. Майже на 50% будуть підвищені стипендії. Буде забезпечено житлом всю чергу ветеранів АТО з числа внутрішньо переміщених осіб. Зростуть видатки і на інфраструктуру завдяки прийняттю законопроекту 5600. Це дасть нам можливість отримати та розподілити додатковий ресурс на збільшення капітальних видатків у різних сферах. До речі, у бюджеті наступного року частка капітальних видатків є найвищою за 10 років.

— Цей бюджет побудований на макропрогнозі, зробленому ще навесні і не відповідає сьогоднішнім реаліям. Це відкореговано?

— Ми деякі припущення переглядаємо, тому з’являється певний ресурс між першим і другим читанням. Макропрогноз переглянемо найближчим часом. Ми отримали оцінку певних показників від Міністерства економіки, яка дозволяє нам корегувати певні наші припущення по доходам на 2022 рік. Це зокрема стосується в першу чергу цін на сировинні товари, такі як природний газ, нафта та залізна руда. Також ми бачимо, що фактичне виконання бюджету цього року краще, ніж передбачалось. У нас є перевиконання доходів за 11 місяців на 41,6 мільярдів, це при тому, що ми вже третій раз цього року змінювали бюджет у частині збільшення доходів. Майже на 70 мільярдів збільшували доходи, переглядали бюджет.

Тобто у нас фактично дохідна частина цього року з урахуванням її перевиконання вища, ніж планова, більше ніж на 100 мільярдів гривень. Сказати, що це негативний фактор, я не можу, як міністр фінансів вважаю це позитивним фактором. Але з іншого боку це ставить питання щодо того, що політика прогнозування іноді відрізняється від виконання. Мені дорікали, коли приймали бюджет на 2021 рік, що у нас дуже завищені очікування, що ми не будемо отримувати цих доходів. Ще навіть у січні спілкуючись з представниками митних органів, представниками експертного і журналістського середовища, мені говорили, що за результатами першого півріччя буде секвестр. В результаті ми бачимо іншу ситуацію. Це при тому, що з точки зору економічних перспектив у нас немає особливого економічного буму. Є певні сектори, які досить суттєво покращили свої результати, це зокрема аграрний сектор, металургія; інші сектори зростають, але не так суттєво. Це означає, що фіскальна система спрацювала досить добре з точки зору наповнення.

— Як зміцнення гривні впливає на наповнення бюджету?

— Негативно.

— А наскільки негативно?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X