Коли і чому банки блокують картки клієнтів — кому дзвонити, щоб не потрапити до шахраїв

28 липня 2021, 08:10
НВ Преміум

З ростом ринку онлайн-платежів все частіше власники карток в Україні стикаються з їх блокуванням. З яких причин картка може бути заблокована банком і як розпізнати шахраїв?

Загальна кількість транзакцій по банківських картках в Україні за другий квартал поточного року зросла на 35,7% (рік до року), повідомили в Українському процесинговому центрі. «За останні три місяці також спостерігається збільшення грошових обсягів оплат карткою. Порівнюючи з аналогічним періодом 2020 року, власники карток витрачають на 41,0% більше. Середня сума чека за рік майже не змінилася і дорівнює 486 грн», — розповіли в компанії.

Відео дня

Зростання ринку онлайн-платежів тягне і зростання числа блокувань банківських карток. Клієнти банків часто піддаються на виверти шахраїв, що виманюють гроші розгублених людей, які не знають, що потрібно робити в разі блокування і як відрізнити дії банків від фейкових повідомлень. Саме фейкове повідомлення (sms, месенджери) про блокування вашої картки використовують аферисти. У цих повідомленнях, як правило, пропонується звернутися за певним номером, щоб «вирішити проблему» — а насправді добути паролі і коди доступу до карткового рахунку.

НВ Бізнес вивчив всі причини, через які банк може заблокувати картку клієнта і що робити, щоб не втратити гроші.

У яких випадках банк може заблокувати картку

Як розповіли НВ Бізнес у прес-службі Національного банку України (НБУ) законодавством встановлено загальні вимоги щодо використання платіжних карток. «Взаємовідносини, що виникають при використанні платіжних карток (електронних платіжних засобів), регулюються договором про використання електронного платіжного засобу, умови якого, зокрема повинні містити: види платіжних операцій, які користувач має право здійснювати з використанням електронного платіжного засобу, порядок забезпечення емітентом і користувачем заходів безпеки при користуванні електронним платіжним засобом, відповідальність емітента та користувача і порядок розгляду спорів», — сказали в НБУ.

Право використовувати електронний платіжний засіб може бути призупинено або припинено емітентом (банком) відповідно до умов договору в разі порушення користувачем умов використання електронного платіжного засобу.

У НБУ відзначили, що банк зобов’язаний інформувати клієнта про призупинення права використовувати картку і повідомляти про причини. Спосіб повідомлення завжди вказаний у договорі на обслуговування карткового рахунку.

«Банк має право відновити право клієнта використовувати електронний платіжний засіб або надати нові після усунення причини зупинення права використовувати електронний платіжний засіб», — пояснили в НБУ.

У НБУ відзначили, що платіжна картка є лише інструментом доступу до поточного рахунку, яка використовується, зокрема, для перерахування коштів з рахунку на рахунки інших осіб або отримання коштів у готівковій формі.

«Обмеження права розпорядження рахунком може бути встановлено за рішенням суду або в інших випадках, встановлених законом, а також у разі зупинення фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, передбачених законом (Стаття 1074 Цивільного кодексу України)», — сказали в НБУ.

Про те, які суми і операції підлягають фінансовому моніторингу читайте в матеріалі: Нові вимоги фінансового моніторингу. Що змінилося при переказах на суми понад 5 тисяч гривень?

Відповідно до статті 23 закону України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення банк має право зупинити фінансові операції за рахунком, якщо вони є підозрілими, і зобов’язаний зупинити такі фінансові операції в разі виникнення підозри, що вони містять ознаки вчинення кримінального злочину визначеного кримінальним кодексом України.

Як пояснили НВ Бізнес у прес-службі Райффайзен Банк Аваль блокування картки може бути викликане різними причинами — невиконання зобов’язань клієнта перед банком, порушення умов договору банківського обслуговування.

«Всі випадки регламентуються нашими правилами банківського обслуговування. Їх можна знайти на сайті Райфу», — сказали в банку.

За цими правилами банк має право відмовитися від надання послуг клієнту або закрити його рахунок у таких випадках:

— дії або операція клієнта не відповідають вимогам договору з банком або законодавству України;

— у разі відсутності в банку необхідної інформації і документів або їх ненадання клієнтом протягом десяти днів з моменту направлення відповідної вимоги банку;

— проведення клієнтом або по його рахунку забороненої операції з ознаками, що підлягають фінансовому моніторингу;

— заперечення клієнта або його уповноваженої особи щодо розкриття банком банківської таємниці або обробки персональних даних та іншої конфіденційної інформації на умовах і на підставі договору банківського обслуговування;

— присвоєння клієнту неприйнятно високого ризику на підставах, визначених законодавством України та нормативними документами банку;

— проведення клієнтом фінансових операцій, які не відповідають фінансовому стану (оцінці фінансового стану) або змісту діяльності клієнта;

— якщо при проведенні або виплаті переказу коштів банком встановлено відсутність даних, а також при неповних або безглуздих даних про платника (ініціатора) і/або отримувача переказу коштів, передбачених ст. 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»;

— в інших випадках, передбачених договором з банком і законодавством України.

В ОТП Банку НВ Бізнес назвали такі основні випадки блокування картки:

— компрометація даних/реквізитів платіжної картки.

— нетипові операції по карті клієнта, виявлені при проведенні моніторингу.

— перерахування/зарахування коштів незрозумілого походження.

— підозра банку на відмивання коштів.

Куди звертатися, якщо заблокували картку

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X