Чому пенсійна реформа не допоможе. Чотири причини, через які провалиться ідея створити накопичувальні пенсії

26 жовтня 2021, 08:22

Впровадження накопичувальної пенсії, з одного боку, перезріло. З іншого — плани Кабміну реформувати пенсійну систему добре виглядають лише на папері.

Про це у колонці для НВ Бізнес пише Олег Тітамир, президент ГО Українська організація захисту споживачів послуг.

Сьогодні мова йде про плани ввести таку схему пенсійного накопичення другого рівня: з зарплати працівника буде відраховуватись 1% (з ПДФО) плюс 1% «стимулюючого внеску» від держави, а також відбудеться перерозподіл 1% єдиного соціального внеску. Ці відсотки будуть накопичуватися на особистих рахунках майбутніх пенсіонерів в державному фонді другого пенсійного рівня, до досягнення ними пенсійного віку.

Відео дня

За задумом влади, єдиний для всіх Державний накопичувальний фонд, який тільки обіцяють створити, буде «примножувати» внески, доручаючи їх компаніям з управління активами. А ті вже стануть інвестувати їх у бізнес-проекти, або у цінні папери, або в якісь нові механізми інвестування в будівництво тощо. І за рахунок цих доходів нібито будуть збільшуватися кошти на персональному рахунку громадянина, які він зможе отримати в майбутньому в якості доплати до «солідарної» пенсії.

Слухайте подкаст на цю тему

«На жаль, все це добре виглядає лише на папері. На практиці ж існують значні ризики, які можуть девальвувати не тільки другий рівень пенсійної реформи в цілому, але і кошти, відраховані і накопичені на державному «депозиті», — пише експерт.

Він перераховує чотири причини, які явно завадять реалізувати таку ідею:

1) Близько 50% української економіки знаходиться у тіні: майже 10 млн українців отримують «сірі» доходи, а 11 млн взагалі «не мають» зарплат. Величезне навантаження на фонд заробітної плати (41,5%), лише стимулює «тінь». Не менше третини компаній виплачує персоналу мінімальні з/п у 6 тис. грн, так що поповнювати персональні пенсійні рахунки буде просто нема з чого;

2) У влади немає єдиної позиції щодо другого етапу пенсійної реформи, через що вона може бути законсервована на невизначений час. Наприклад, протиріччя між Кабміном і профільним комітетом Верховної Ради;

3) Є серйозні сумніви, що накопичувальний пенсійний фонд впорається з ефективними «довгими» інвестиціями через величезні інфляційні та девальваційні ризики. «Прибутковість активів повинна як мінімум перевищувати на 2−3% показники річної інфляції. І в які інструменти компанії з управління активами будуть вкладати пенсійні кошти, якщо в Україні не існує фондового ринку, а прем'єр Шмигаль обіцяє, у кращому випадку, його впровадження тільки у 2024 році?» — питає експерт;

4) Навряд чи реформа другого рівня пенсійної системи буде успішною під час коронакризи, стрімкого падіння ВВП і загалом кризових явищ у економіці.

У свою чергу, експерт пропонує свої алгоритми для проведення успішної пенсійної реформи.

Повну версію колонки Пенсії другого рівня. Чи допоможе реформа українцям? читайте тут.

Показати ще новини
Радіо NV
X