Чому пенсійна реформа не допоможе. Чотири причини, через які провалиться ідея створити накопичувальні пенсії
Впровадження накопичувальної пенсії, з одного боку, перезріло. З іншого — плани Кабміну реформувати пенсійну систему добре виглядають лише на папері.
Про це у колонці для НВ Бізнес пише Олег Тітамир, президент ГО Українська організація захисту споживачів послуг.
Сьогодні мова йде про плани ввести таку схему пенсійного накопичення другого рівня: з зарплати працівника буде відраховуватись 1% (з ПДФО) плюс 1% «стимулюючого внеску» від держави, а також відбудеться перерозподіл 1% єдиного соціального внеску. Ці відсотки будуть накопичуватися на особистих рахунках майбутніх пенсіонерів в державному фонді другого пенсійного рівня, до досягнення ними пенсійного віку.
За задумом влади, єдиний для всіх Державний накопичувальний фонд, який тільки обіцяють створити, буде «примножувати» внески, доручаючи їх компаніям з управління активами. А ті вже стануть інвестувати їх у бізнес-проекти, або у цінні папери, або в якісь нові механізми інвестування в будівництво тощо. І за рахунок цих доходів нібито будуть збільшуватися кошти на персональному рахунку громадянина, які він зможе отримати в майбутньому в якості доплати до «солідарної» пенсії.
«На жаль, все це добре виглядає лише на папері. На практиці ж існують значні ризики, які можуть девальвувати не тільки другий рівень пенсійної реформи в цілому, але і кошти, відраховані і накопичені на державному «депозиті», — пише експерт.
Він перераховує чотири причини, які явно завадять реалізувати таку ідею:
1) Близько 50% української економіки знаходиться у тіні: майже 10 млн українців отримують «сірі» доходи, а 11 млн взагалі «не мають» зарплат. Величезне навантаження на фонд заробітної плати (41,5%), лише стимулює «тінь». Не менше третини компаній виплачує персоналу мінімальні з/п у 6 тис. грн, так що поповнювати персональні пенсійні рахунки буде просто нема з чого;
2) У влади немає єдиної позиції щодо другого етапу пенсійної реформи, через що вона може бути законсервована на невизначений час. Наприклад, протиріччя між Кабміном і профільним комітетом Верховної Ради;
3) Є серйозні сумніви, що накопичувальний пенсійний фонд впорається з ефективними «довгими» інвестиціями через величезні інфляційні та девальваційні ризики. «Прибутковість активів повинна як мінімум перевищувати на 2−3% показники річної інфляції. І в які інструменти компанії з управління активами будуть вкладати пенсійні кошти, якщо в Україні не існує фондового ринку, а прем'єр Шмигаль обіцяє, у кращому випадку, його впровадження тільки у 2024 році?» — питає експерт;
4) Навряд чи реформа другого рівня пенсійної системи буде успішною під час коронакризи, стрімкого падіння ВВП і загалом кризових явищ у економіці.
У свою чергу, експерт пропонує свої алгоритми для проведення успішної пенсійної реформи.
Повну версію колонки Пенсії другого рівня. Чи допоможе реформа українцям? читайте тут.