ОВДП називають пірамідою. Це міф чи правда?

24 січня 2020, 10:02

НВ Бізнес пояснює, чому ОВДП і фінансова піраміда є зовсім не пов’язаними поняттями

Політичні популісти використовують низьку фінансову грамотність українців як зброю, налаштовуючи людей проти своїх опонентів. Страшилка про те, що облігації внутрішньої державної позики (ОВДП) — це піраміда, почала приживатися в масовій свідомості.

Відео дня

Причина — Україна, згідно з індексом фінансової грамотності Організації економічного співробітництва і розвитку, посіла останнє місце серед 30 країн у 2019 році. Ці дані свідчать про те, що для більшості українців ОВДП є незрозумілою абревіатурою, яка і близько не асоціюється з можливістю отримати дохід або зберегти капітал.

Зате можливість заробити на ОВДП бачать іноземні інвестори, серед яких є інвестиційні та пенсійні фонди з США — іноземці торік купили ОВДП на $4,5 млрд. І іноземці продовжують купувати українські державні облігації.

Схоже, вони не читають постів депутата від Слуги народу Олександра Дубінського, близького до олігарха Ігоря Коломойського. Дубінський з групою послідовників, розганяє тезу про те, що ОВДП — це піраміда. «Дискредитація надійних фінансових інструментів в Україні, емітентом яких виступає Міністерство фінансів України, вигідна тим особам, які зацікавлені не в фінансово стійкій і економічно успішній країні, а в розхитуванні і дестабілізації ситуації всередині країни», — відповіли НВ Бізнес у Мінфіні.

НВ Бізнес вирішив нагадати, що таке ОВДП і перевірити аргументи тих, хто просуває гасло про піраміду.

Що таке піраміда

У Мінфіні зазначили, що як правило, дезінформатори використовують два аргументи на користь того, що ОВДП пов’язане з пірамідою: сам факт випуску державних облігацій і процентні ставки, під які їх випускають.

«Разом з тим, вони навмисно або через власну низьку фінансову грамотність не вказують, що державні облігації як фінансовий інструмент використовують в усіх цивілізованих країнах світу і протягом всієї історії незалежної України. А процентні ставки за облігаціями безпосередньо залежать від економічної і політичної ситуації в країні», — сказали в Мінфіні.

Але як мінімум потрібно згадати, що таке піраміда, щоб зрозуміти наскільки це поняття далеко від ОВДП і в цьому НВ Бізнес допоміг керівник аналітичного департаменту ІК Concorde Capital Олександр Паращій. «Фінансова піраміда — це вид шахрайства, коли один учасник піраміди купує за живі гроші певний актив, а потім продає його дорожче другому. Зі свого боку, другий продає актив третьому ще дорожче, і так далі. Водночас такий актив не становить жодної цінності для не-учасників піраміди. Тобто, за межами піраміди він коштує нуль», — пояснює він.

А у випадку з ОВДП, за його словами, все зовсім по-іншому. «ОВДП — це ліквідний папір, визнаний у всьому світі, який можна продати кому завгодно. І його не обов’язково продавати, оскільки можна дочекатися його погашення. У випадку з пірамідою — якщо ти не продав, то ти втратив усі вкладені гроші. Ціна/вартість ОВДП базується на фінансовій спроможності українського уряду. Ця здатність поліпшиилася за рік: держборг до ВВП істотно скоротився. Той, хто ставить в один ряд ОВДП і фінансові піраміди — або не розуміє, що таке піраміда, або вважає Україну неіснуючою державою», — підсумував експерт.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

За словами Паращія, те, що в 2019 році іноземці почали активно купувати ОВДП, було несподіваною подією. «Але це не погано і не добре: просто у Мінфіну з’явилося ще одне непогане джерело для фінансування дефіциту бюджету. Раніше доводилося позичати за допомогою інших інструментів: міжнародних позик від США, ЄС або Світового банку, випуском єврооблігацій. Просто тепер набір інструментів став ширшим», — сказав він.

Президент ІГ Універ Тарас Козак також уточнив, що ОВДП — це частина держборгу і не може бути пірамідою, тому що він зменшується щодо ВВП і розміру держбюджету. «Відсотки із залучення в річному розмірі падають як у доларі, так і в гривні. Термін обігу ОВДП постійно збільшується. І вартість обслуговування боргу постійно зменшується відносно до розміру нашого бюджету. Кожен з цих фактів показує, що ОВДП не є частиною піраміди», — сказав він.

Що таке ОВДП

ОВДП — це цінні папери, які випускає держава Україна в особі Міністерства фінансів для залучення коштів виключно на внутрішньому ринку. Отримані кошти спрямовують на обслуговування поточних боргів держави або інших потреб, пов’язаних з держбюджетом.

Україна зобов’язана інвесторам в ОВДП виплатити їх номінальну вартість під час погашення і дохід, відповідно до умови розміщення.

Погашення ОВДП у повному обсязі (100% суми) гарантовано державою. Цей інструмент ще надійніший, ніж банківський депозит, який сьогодні страхується Фондом гарантування вкладів фізосіб на 200 тис. грн.

Прибуток від вкладення в ОВДП не обкладається податком, крім військового збору в розмірі 1,5%. А за дохід за банківськими депозитами поширюється ставка оподаткування в розмірі 18%, а також військовий збір 1,5%.

Номінал однієї ОВДП у гривні — 1000 грн, однієї ОВДП у доларах США — $1000.

контекст

Відповідаючи на запит НВ Бізнес, у Мінфіні назвали чотири факти, які абсолютно чітко вказують на те, що поняття «ОВДП» і «піраміда» далекі один від одного.

Перший держоблігації — фінансовий інструмент в Україні, повернення коштів за яким 100% гарантоване державою.

Другий ОВДП використовують для забезпечення фінансування витрат державного бюджету, який за роки незалежності України практично кожен раз парламент ухвалював із дефіцитом (сумарно в 1991—2018 роках 606 млрд грн). Тобто країна, з року в рік брала кредити на виконання зобов’язань перед громадянами. Якщо додати сюди невиконання планів приватизації (122 млрд грн у 1999−2019 роках), забезпечення фінансової стабільності (участь держави в капіталі банків, підприємств, надання позик ФГВФО і оформлення відшкодування ПДВ коштувало ще 544 млрд грн), а також вплив девальвації гривні в 2014—2016 роках, то отримаємо ту суму державного боргу, сформованого урядами України за майже 30 років.

Третій розмір річної ставки, під яку Мінфін здійснює запозичення, формується на підставі анонімних конкурентних заявок від банків-первинних дилерів і їхніх клієнтів (локальних і міжнародних інвесторів). Зі свого боку, міністерство встановлює граничний рівень дохідності, заявки з перевищенням якого не задовольняють. Також обмеження може бути встановлено на обсяг випуску кожного інструменту.

Наприклад, на аукціоні з розміщення трирічних державних облігацій 21 січня 2020 року, надійшли заявки від інвесторів, які готові були позичати кошти під 9,74−10,75%. Мінфін задовольнив лише ті заявки, які не перевищували 10,15%. Таким чином, дві третини заявок, які бажають придбати державні облігації, було відхилено через високу вартість кредитних ресурсів. За підсумками аукціону, середня ставка запозичення становила 10,01%.

Вплив на те, під які відсотки інвестори готові позичати кошти, мають політичні та економічні чинники. Наприклад, на початку 2019 року, з урахуванням наближення президентських і парламентських виборів інвестори готові були надавати кошти Україні за ставками приблизно 20% у гривні. Протягом 2019 року ставки на внутрішньому ринку значно зменшилися, що демонструє зменшення політичних ризиків і поліпшення макроекономічної ситуації в Україні, а на початок 2020 року ставка за 4-річними ОВДП зменшилася до 9,88% зменшення вдвічі

Четвертий позичати кошти чи ні, вирішує не Мінфін. Мінфін лише забезпечує виконання бюджету, ухваленого Верховною Радою України. Якщо в основному фінансовому законі країни витрати будуть перевищувати доходи, то різницю міністерство повинно забезпечити кредитними ресурсами. Якщо цього не робити, то в держбюджеті не вистачить коштів для виплат заробітних плат, будівництва доріг та інших важливих проектів, які реалізують в Україні.

Чи можуть виникнути проблеми з обслуговуванням держборгу?

У Мінфіні, посилаючись на світовий досвід, стверджують, що проблеми з обслуговуванням держборгу виникають за наявності трьох факторів: зростання вартості кредитних ресурсів; зменшення термінів, на які залучаються кошти; неконтрольованість дефіциту бюджету, або великий розрив між доходами і видатками державного бюджету.

За вартістю. Досвід показує, що критичними для фінансової стабільності є залучення ресурсів під ставку 30% і більше. Наприклад, дефолт Росії в 1998 році був спровокований зростанням вартості боргових зобов’язань до 49%. Через відсутність реформ, стагнацію економіки і невиконання програми МВФ минулого року Аргентина залучала ресурси під 30,45% і перебувала за крок від дефолту.

«Майже рік, як дохідність ОВДП тільки падає. У січні 2019 року інвестори готові були позичати кошти під близько 20%, а на першому аукціоні 2020 року ставка зафіксувалася нижче 10%», — підкреслили в міністерстві.

За строками. Уряду тієї ж Росії два десятиліття тому вірили один день. Тобто державні цінні папери випускалися навіть на такий короткий строк, оскільки інвестори не знали, чи повернуть гроші наступного дня.

В Україні у 2019 році найбільший попит мали держоблігації зі строком погашення більше 3 років. «Інвестори вірять в Україну навіть на довшій перспективі — у червні минулого року випустили шестирічні облігації. Після закінчення січня 2020 року заплановано розміщення семирічних облігацій», — додали в Мінфіні.

До управління. За результатами виконання держбюджету України в останні роки, показник його дефіциту склав навіть менше консервативного цільового показника. Для того, щоб не допустити неконтрольованого зростання витрат держбюджету, з ініціативи Мінфіну були встановлені законодавче обмеження максимальної планки дефіциту бюджету — не більше 3%. «За попередніми даними Казначейства дефіцит державного бюджету в 2019 році склав близько 2%. Відповідно до Закону про державний бюджет на 2020 рік, цільовий показник дефіциту державного бюджету встановлено в розмірі 2,09%», — підкреслили в установі.

Чи можуть іноземні інвестори одразу продати всі ОВДП, обваливши курс гривні?

Ні.

За 2019 рік гривня стала найбільш зміцненою локальною валютою в світі щодо долара США. Крім рекордного врожаю зернових, цьому посприяв несподівано великий приплив валюти на місцевий міжбанківський ринок від продажу ОВДП (більше $4,5 млрд). У зв’язку з цим, у фінансових колах України виникла дискусія, що через стрімке зростання курсу гривні може виникнути ефект стислої пружини — якщо інвестори почнуть одночасно продавати ОВДП, різко обваливши курс нацвалюти.

Але в Мінфіні не бачать передумов для такого результату, бо частка іноземних інвесторів в ОВДП не є критичною і становить менше 15%: «Для порівняння, в інших країнах аналогічний показник значно вищий: у Мексиці — 56%, в Індонезії — 39%, у Чеській Республіці — 42%, а в Польщі — 24%».

Крім того, більшість нерезидентів сконцентрована в цінних паперах з різними термінами погашення, переважно в довгострокових цінних паперах. Сценарій одночасного скидання всіх цінних паперів виглядає вкрай малоймовірним і абсолютно точно він не може бути раптовим. Досвід Аргентини і Росії 1998 році) показує, що повинні тривалий час збігатися безліч негативних внутрішніх і зовнішніх політичних і економічних чинників.

«Зараз ми спостерігаємо позитивний ефект від зацікавленості з боку іноземних інвесторів в українських ОВДП: зменшення ставок запозичень до державного бюджету в національній валюті, подовження термінів запозичень і поліпшення валютної структури державного боргу», — резюмували в Мінфіні.

Показати ще новини
Радіо NV
X