Філософія бізнесу сьогодні: потрібно щось більше, ніж підприємливість

Октай Алієв, бізнесмен, кандидат педагогічних наук
Сучасному бізнесмену, стартаперу, топ-менеджеру і просто людині, яка хоче втілити свою ідею (а в ідеалі ще й заробити на цьому), потрібно щось більше, ніж бізнес-навички та розуміння ринку.
У сучасному світі з його шаленим темпом багато бізнес-рішкет приймають за принципом «дій зараз — думай потім». Іноді це допомагає, але в більшості випадків рано чи пізно призводить до кризи. Часи, коли підприємницька спритність і пролазливість вирішували успіх справи, залишилися якщо не в 90-х, то точно в 2000-х.
Людина, немов пантера, біжить за успіхом і досягненнями. Але чому ми біжимо так швидко, а залишаємося на місці? Може, не туди біжимо? Або, може, стали не в той марафонський забіг? У потоці рішень, конкуренції, оглядаючись на більш «успішних» цього світу часто навіть не виникає думки зупинитися і критично оцінити ситуацію.
Багато людей залишаються заручниками своїх звичок, цілей і прагнень, нагадуючи могутніх слонів, вирощених на слонячих фермах. З дитинства їх прив’язували мотузкою до дерева, не даючи піти до лісу. Коли тварини виростають, то навіть не усвідомлюють своєї волі й можливостей через звичку бути на прив’язі переконань.
Вихід за рамки
Рабський світогляд був притаманний і людям, яких сковували ланцюгами. Зараз ланцюги змінили костюми з краватками, за якими ховаються ті, хто не вміє мислити ширше дозволеного. Для досягнення серйозних бізнес-цілей важливо вийти за рамки існуючих можливостей. Якщо щось не виходить, значить, є якийсь обмежувач, що не дозволяє взяти потрібну планку.
Я б міг дати перелік цих «перешкод», але особливість у тому, що у кожного є свій обмежувач можливостей і не один. І тут необхідно вивчити себе, свої погляди на світ, образ мислення, тактику прийняття рішень і навіть те, як ви робите вибір між двох зол. Щоб вийти за рамки, потрібно спочатку їх усвідомити, відчути й чітко окреслити.
Чому нестандартні, надзвичайні ідеї щодо розширення бізнесу або маркетингових інструментів його просування спрацьовують в одних компаніях і абсолютно неробочі в інших? Відповідь проста — нестандартний підхід, навіть зі всією своєю зовнішньою незвичайністю, не завжди є таким для конкретного бізнесу. Застосовуючи ту чи іншу концепцію, підприємець повинен чітко розуміти: це рішення «виходить за рамки» або просто данина моді, безвиході, сліпий боротьбі з конкуренцією.
Відчути цю грань можна, тільки визначивши, як влаштована ваша власна бізнес-система, в чому її основний функціонал. Уявіть, що бізнес — це автомобіль. У ньому є багато функцій. Чи про всі ви знаєте? Чи всі відчули в дії? Елементарно — чи слухали музику в салоні на повній гучності або тільки на силі звуку, комфортній для щоденної їзди в місті? Чи знаєте ви, що на кожному двигуні стоїть обмежувач швидкості та що його можна зняти?
Бізнес, як і автомобіль, може ефективно функціонувати в режимі заводських налаштувань, але, як і будь-яка інша система, його величезний функціонал відкривається, якщо дозволити собі вийти за свої власні рамки.

Філософія грошей: сміливість, розум, мудрість
Будь-які зміни, а зміна парадигми ведення бізнесу тим паче, пов’язані зі страхом. Прислів'я говорить: сміливий не той, хто не боїться, сміливий — той, хто боїться, але все одно робить.
Гроші люблять сміливість, але людина за своєю суттю боязка. Вона боїться втратити зароблене і тим самим може застрягти в своїх рамках дозволеного. Відсутність розвитку бізнесу дорівнює його руйнуванню. Зворотний бік цієї медалі — «сміливці», які інвестують щедро, часто, авантюрно. Але між ризикованістю і сміливістю є велика різниця.
Ризик у бізнесі — це сміливість з розумом. Насправді грошима керує розум, але сучасна людина не хоче вчиться. Вона перенасичена інформацією, яку отримує звідусіль і на різні теми. Є ілюзія, що ми все знаємо апріорі, синтезуємо спеціальні знання із загальних. Але це не так.
На тлі освітньої вседозволеності, проектів, що вистрілили в руках творців-самоучок, здається, що для успіху достатньо бажання, завзятості і щасливого випадку. Так, успішним може бути кожен, але не варто забувати той факт, що багато людей, що досягли вершин, потім знову сідали за парту, адже і для розвитку бізнесу, і для управління ним потрібні знання.
Чим більше вузькопрофільної інформації ви отримуєте, тим більше у вашому мозку і свідомості процесів, зосереджених на досягненні цілей, які ви перед собою ставите. Відмінна практика — відключати споживання знань від усіх органів чуття, залишаючи тільки одне джерело. Наприклад, слухати аудіокнигу про розвиток лідерських якостей не під час водіння автомобіля, а в тиші, в зручному положенні, з заплющеними очима. Мозок абсолютно по-іншому сприйме цю інформацію, і ви здивуєтеся, як у потрібний момент він трансформує її в енергію грошей.
Власне, щоб заробити гроші, потрібна сміливість. Розум допомагає зберегти їх, а мудрість — примножити. Це повинно стати девізом сучасного бізнесмена, основою його філософії та підходів до прийняття рішень у всіх сферах.
Крізь терни до успіху
Як писав Хорхе Луїс Борхес, якби я міг прожити життя ще раз, я б постарався частіше помилятися. Ми так влаштовані, що негативні події вчать нас і розвивають сильніше, ніж позитивні. Сьогодні вже нікого не надихають історії успішного успіху. У своєму розвитку людина прийшла до усвідомлення того факту, що труднощі — це дорожній покажчик правильного шляху, і, якщо не важко, значить, йдеш кудись не туди.
У цьому ключі хочу вас порадувати або засмутити, але сучасні висловлювання про те, що справа повинна приносити щастя, спокій і відчуття умиротворення — це вигадки для неготових до відповідальності за свої дії людей.
А реальність така, що будь-який бізнес-процес, особливо якщо ваші цілі амбітні, — це поле бою в насамперед зі своїми внутрішніми перешкодами. Входячи у великий бізнес, важливо розуміти, що це випробування на виживання, і тут, як у джунглях, — перемагає найсильніший. Головне правило, яким варто озброїтися в цьому бою: якщо у вас все гаразд і немає проблем, то знайте — у вас дуже серйозні проблеми!!!
Долати труднощі потрібно через їх прийняття, а не заперечення. Перший крок назустріч вирішенню проблеми — це її усвідомлення. Внутрішній спокій лідера тут відіграє величезну роль. Хаос дій, пошуки винних, безвихідні спроби швидко вирулити з ситуації вкрай рідко допомагають. Переможець цієї битви — завжди стратег, який визнає проблему і той, хто мислить на кілька кроків вперед. І встоїть, дійде до кінця тільки той, хто готовий до труднощів, розуміє, що їх не уникнути, і мотивований сильними внутрішніми пріоритетами.
В основі філософії сучасного бізнесу лежить аксіома, що ВСЕ, що відбувається, — джерело змін і точок зростання. Можливості не народжуються самі собою ми створюємо їх, виходячи за рамки, розвиваючи свої навички поводження з фінансовими потоками, співпрацюючи з проблемами. Як бачимо, якість бізнесу визначають не просто економічні або управлінські складові. Це щось більше, але також підвладне людині!
Автор: Октай Алієв, бізнесмен, кандидат педагогічних наук