Будь як Amazon. Е-комерс-платформи з багатомільйонною аудиторією хочуть вийти на фінансові ринки України
У групі компаній EVO, в яку входять Rozetka і Prom.ua, аналізують варіанти виходу на український ринок фінансових послуг. Експерти вважають, що традиційним гравцям час хвилюватися
Микола Палієнко, CEO і співзасновник групи компаній EVO, на маркетплейсах якої робиться понад 2 млн покупок на місяць, повідомив НВ Бізнес про те, що група розглядає можливість виходу на банківський ринок. «Ми розглядаємо різні варіанти (виходу на фінансовий ринок — Ред.), або співпрацювати з банками, або стати банком», — сказав він і додав — Amazon у США вже виходить на фінансовий ринок".
Відзначимо, що якщо EVO запустить свій банк, то його аудиторія буде найбільшою в Україні. За даними компанії Kantar, сайти rozetka.com.ua і prom.ua входять у ТОП-10 найбільш відвідуваних сайтів України. У травні ці маркетплейси відвідало 10,88 млн і 10,4 млн осіб відповідно. Для порівняння, за аналогічний період сайт найбільшого банку в Україні, з часткою ринку 35%, ПриватБанку — відвідали 11,24 млн користувачів.
У прес-службі ПриватБанку утрималися від коментарів щодо потенційних конкурентів, зазначивши, що вони самі є маркетплейсом. Як відомо, в 2016 році банк запустив проект ПриватМаркет для покупців і постачальників.
Контекст. EVO — що ще, крім Prom.ua та Розетки
Бізнес EVO — маркетплейси для онлайн-шопінгу, сервіс електронного документообігу, майданчик для проведення державних та комерційних торгів. Проекти групи працюють в Україні, Білорусі, Росії, Казахстані. Весною 2016 року електронну платформу Prom.ua реорганізували в групу компаній EVO, в яку входять найбільші в своїх категоріях інтернет-ресурси: Prom.ua, Satu. kz, Deal. by, Bigl.ua, Zakupki.Prom.ua, Crafta.ua, Kabanchik.ua, «Вчасно», Shafa.ua, Evo. business.
Восени 2018 році АМКУ дозволив об'єднатися онлайн-супермаркету Rozetka Владислава Чечоткіна з маркетплейсами EVO, засновниками яких є Микола Палієнко, Денис Горовий, Тарас Мурашко.
За даними сайту EVO, на місяць показник відвідуваності їх ресурсів становить 132 млн, місячний товарообіг — $102 млн.
Відібрати у банків шматок ринку: охочих багато
Перший заступник голови правління Нацбанку України (НБУ) Катерина Рожкова в інтерв'ю НВ Бізнес відзначала, що регулятор вже зараз бачить, що розвиток технологій стирає межі між ринками, що створює додаткові ризики, оскільки НБУ не може контролювали всі сегменти, пов’язані з фінансовими послугами.
«Коли говорять про майбутнє банкінгу часто згадують цитату, вже досить стару, Білла Гейтса — Banking is necessary, banks are not. Основна ідея — для отримання банківських послуг не обов’язково користуватися банками. В українських реаліях це може стосуватися обмеженого набору послуг — переказів, платежів. Відкривати рахунки і приймати депозити можуть тільки банки з відповідною ліцензією» — сказав заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський.
Як повідомляв НВ Бізнес, ринок фінансових послуг в Україні вже освоюють і мобільні оператори: lifecell, Vodafone і Kyivstar, які будуть конкурувати з банками за молоду аудиторію в сегменті платежів. У сфері ритейлу є спільний проект банку Схід і Сільпо, у яких один власник — Володимир Костельман, з видачі клієнтам спеціальних платіжних карт. Також фінансові послуги з грошових переказів вже надають поштові оператори Укрпошта і Нова Пошта. Відзначимо, що всі ці гравці працюють через афілійовані фінансові структури, які дозволяють їм законно надавати фінансові послуги.

«У Укрпошти є амбіція почати відкривати пенсійні рахунки, але для цього потрібні зміни в законодавство», — сказав Яблоновський.
Які шанси маркетплейсів у конкуренції з традиційними гравцями
Ключова сильна сторона маркетплейсу — доступ до найбільшої бази клієнтів, знання їх купівельних патернів, можливість крос продажів фінансових послуг вже напрацьованій аудиторії. «Якщо маркет плейс бачить, що людина регулярно робить великі покупки, то ця інформація може бути використана для скорингу при видачі кредитної карти або продажу товару в кредит», — впевнений Яблоновський.
«Для того, щоб повноцінно конкурувати з банками, маркетплейсу потрібно або купувати власний банк, або йти з банком в партнерство, оскільки тільки банківська ліцензія дозволяє відкривати рахунки, зокрема карткові. Або маркетплейси повинні лобіювати зміни в банківське законодавство», — пояснив експерт. — Можна піти більш простим шляхом і відкрити фінансову компанію, але її функціонал обмежений".
Микола Палієнко з EVO також розповів, що група розглядає можливість надання страхових послуг та реєстрації своєї платіжної системи. «Зокрема, так, поки що ми робимо внутрішні рішення для транзакцій на Prom і Rozetka та інших маркетплейсах. Наше завдання забезпечити максимальний доступ платежів між покупцями і продавцями, це рішення з’явиться в цьому році. Ми хочемо забезпечити більшу безпеку, вирішити проблему довіри між продавцями і покупцями. В основному це пов’язано з юзабіліті», — сказав він.
Як швидко все почнеться
Як зазначив НВ Бізнес голова правління ARX Страхування Андрій Перетяжко, Amazon заявив про намір займатися фінансовими послугами, зокрема й страхуванням, рік тому, але поки ще не запустив цей сервіс. «Я думаю, що зараз тільки починається формування цієї моделі, якщо говорити про відкриті ринки. Тому що, якщо говорити про ринок Китаю, то у них своя внутрішня закрита модель. Alibaba, Aliexpress і їх фінансовий холдинг ANT тісно інтегровані між собою, будучи частиною однієї великої екосистеми, що працює в Китаї. Amazon йде у відкриту конкуренцію», — сказав страховик.
Контекст: вплив міленіалів на фінансові ринки
Консалтингова компанія McKinsey в 2017 році опублікувала звіт, де основна увага була приділена ролі «компаній-платформ» у сфері фінансів. У дослідженні йдеться про те, що учасники традиційного фінансового ринку зіткнуться з серйозним викликом для їх бізнесу. Основна перевага «компаній-платформ» полягає в їх тісному зв’язку з їх клієнтами.
У США міленіали не уявляють, як можна обійтися без застосунка Amazon. Згідно зі звітом, 73% міленіалів сказали, що хочуть бачити фінансові сервіси від Google, Amazon, Paypal або Square більше, ніж від банків. Якщо ці онлайн-платформи почнуть продавати послуги традиційних фінансових гравців, то останні втратять контроль над ціновою політикою.
Такий же тренд намітився і в Україні, сказав Перетяжко. «Але поки що це тільки проекти. Я нагадаю про те, що Google років п’ять тому виходив зі своїм страховим агрегатором на ринок, і він проіснував кілька місяців. Ми почали цікавитися, чому це сталося, чому такий гігант як Google, у якого величезна кількість грошей і можливостей, все-таки закрив цей проект. Ми поспілкувалися неформально з представниками Google, вони сказали, що провели розрахунки — що їм краще продавати рекламу чи бути агрегатором, отримуючи комісію від страховиків? Виявилося, що у них самих відбувається каннібалізація свого ж бізнесу. Тому говорити точно, що ця модель спрацює чи злетить, поки що рано», — сказав Перетяжко.
На його думку, в Україні маркетплейсам якраз краще вибрати модель агрегатора, продаючи як посередник фінансові послуги традиційних гравців ринку. «Простий агрегатор буде розвиватися, і ми в це віримо. ПриватБанк показує хороші успіхи в продажу електронних страхових полісів у Приват24», — сказав він. Як повідомляв у інтерв'ю НВ Бізнес співзасновник Monobank Дмитро Дубілет, вони також розглядають можливість запуску страхових послуг у своєму мобільному застосунку.
Начальник відділу з розвитку електронного бізнесу ОТП Банк Юрій Пономаренко також впевнений, що маркетплейси — це не конкуренти банків, а додаткове місце продажу банківських продуктів, яке може бути навіть дешевше, ніж продаж продуктів через власну мережу.
«Фінансові маркетплейси існують в Україні вже досить тривалий час. Головною перевагою є вибору продукту / послуги від різних продавців, — зазначив банкір. — Головним недоліком, мабуть, можна назвати те, що маркетплейси, в основному не несуть відповідальності (або несуть обмежену) за продукти, які продаються на їх платформах».
Однак, довіра до бренду ритейлера/маркетплейса може бути вищою, ніж до бренду банку, особливо у молодої аудиторії. «І в цьому випадку маркетплейсу вигідніше запускати сервіси під власним брендом, ніж йти в партнерство», — резюмував Яблоновський.