Банк нав’язує кредитку разом із зарплатною карткою. Наскільки це законно — коментар НБУ
НБУ пояснює, наскільки правомірними є вимоги банку оформляти кредитку разом із зарплатною чи пенсійною карткою.
Пропозиція від банку оформити додаткові послуги, наприклад, коли під час видачі зарплатної чи пенсійної картки банк автоматично випускає ще й кредитку, самі по собі не є порушенням прав споживачів, пояснили в НБУ.
«Пропонувати свої послуги, нехай навіть наполегливо, — це не порушення прав споживачів. Проте банкам непотрібно видавати бажане за дійсне. Якщо банк стверджує, що не може видати зарплатну чи пенсійну картку без кредитної, — він уводить вас в оману та нав’язує послугу. Українське законодавство забороняє такі дії (стаття 55 закону України про банки і банківську діяльність). Клієнт має повне право відмовитися від нав’язаної кредитної картки», — сказано у повідомленні.
У НБУ зазначили, що клієнти часто навіть не розуміють, що банк нав’язує послуги, тому не захищають свої права.
Нацбанк навів показові приклади нав’язування послуг:
— банк видає кредитну картку разом із зарплатною;
— банк включає обов’язкову страховку певної страхової компанії до пакета послуг під час отримання кредиту, навіть, якщо клієнт бажає застрахуватися в іншій компанії;
— банк продає страховку від нещасних випадків під час обміну валюти;
— банк самовільно підключив послугу sms-інформування та стягує за це комісію.
НБУ також пояснює, у чому полягає ризик для клієнтів.
Наприклад, клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього він не користується кредитною карткою. Але банк стягує платіж за обслуговування кредитної картки в розмірі 20 грн (умовно) за рахунок кредитного ліміту. Таким чином у клієнта з’являється борг, про який він навіть не підозрює. В кращому випадку банк повідомить про виникнення заборгованості, коли клієнт не внесе на кредитку обов’язковий мінімальний платіж в наступному місяці, в гіршому — клієнт дізнається про борг, коли він досягне значної суми.
Інший приклад: клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього баланс на рахунку відображається з урахуванням кредитного ліміту. Тобто клієнт користується карткою, не розуміючи, де його власні кошти, а де кредитні, за які потрібно сплачувати відсотки.
У випадку, якщо банк нав’язує додаткові послуги, НБУ рекомендує спочатку написати скаргу на ім'я керівництва банку. Якщо банк відмовляється йти назустріч і нехтує скаргою — звертатися до НБУ, а саме до управління захисту прав споживачів фінансових послуг
«Якщо є ознаки порушень, фахівці НБУ звертаються безпосередньо до банку, аби виправити ситуацію», — запевнили у Нацбанку.
Як повідомлялося, раніше у НБУ пояснили, що з 2021 року працівник сам зможе обирати банк для отримання зарплати.
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.