Захист від Коломойського. У розпорядженні НВ опинився проект закону, який Київ пообіцяв МВФ

12 грудня 2019, 09:09
Сюжет
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

У розпорядженні НВ Бізнес опинився проект закону, який був обіцяний Києвом МВФ. Мова про захист імунітету НБУ і націоналізованих банків від колишніх власників і «чесних» українських судів.

Як прогнозував НВ Бізнес, вчора Камбін вніс на розгляд ради проект закону, прийняття якого є однією з вимог Міжнародного валютного фонду (МВФ).

Нагадаємо, МВФ, Кабмін спільно з Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) і Нацбанком України (НБУ) розробили пакет законів, які гарантують неповернення націоналізованих банків колишнім власникам — зокрема, Приватбанку Ігорю Коломойському і Геннадію Боголюбову.

Відео дня

Проект закону допускає компенсацію колишнім власникам банків — однак її розмір повинен бути доведений за певною процедурою особою, яка вважає себе постраждалою.

Ухвалення цих законодавчих змін є однією з основних вимог Міжнародного валютного фонду (МВФ), від виконання якої залежить майбутнє нової трирічної програми для України на $5,5 млрд. МВФ хоче бути впевненим, що держава не втратить контроль над ПриватБанком через ініційовані Коломойським процеси в українських судах.

Найближчий суд пройде 16 грудня, де сім'я Суркісів, яких НБУ визнав як пов’язаних осіб з ПриватБанком, намагається оскаржити це рішення регулятора. А 19 грудня розпочнеться процес про розгляд апеляційної скарги держави на рішення Окружного адмінсуду Києва про скасування націоналізації ПриватБанку за позовом Коломойського.

Контекст

18 грудня 2016 уряд за пропозицією НБУ і акціонерів ПриватБанку, найбільшими з яких на той момент були Коломойський і Геннадій Боголюбов, прийняв рішення про націоналізацію банку через його неплатоспроможність. Держава отримала 100% ву його капіталі, а ПриватБанк був докапіталізований на суму 116,8 млрд грн, а в червні 2017 року уряд вирішив внести в капітал банку ще 38,5 млрд грн на підставі аналізу НБУ і незалежного аудитора — EY.

18 квітня 2019 року Окружний адмінсуд Києва, напередодні перемоги Володимира Зеленського на виборах, вивчаючи справу майже 2 роки, визнав незаконною націоналізацію ПриватБанку за позовом Ігоря Коломойського до НБУ, Кабміну, Фонду гарантування вкладів фізосіб і Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку.

19 грудня відбудеться засідання Шостого апеляційного адмінсуду, який розгляне апеляційну скаргу держави на рішення Окружного адмінсуду від 18 квітня про скасування націоналізації ПриватБанку. Як повідомляв НВ Бізнес, в суддівську колегію увійшли Євген Чаку, Євген Мезенцев і Віталій Файдюк. Всі ці судді з огляду на реєстр судових рішень, мають досвід розгляду справ, пов’язаних з ПриватБанком — не на користь держави.

У ПриватБанку НВ Бізнес зазначали, що подали позови в зарубіжні юрисдикції, сподіваючись на справедливе рішення в суперечці з колишніми власниками банку. Так, 10 січня 2020 року Високий суд Лондона почне повноцінний розгляд справи за позовом ПриватБанку до його колишніх власників. Нагадаємо, що цей суд наклав всесвітній арешт на активи Коломойського і Боголюбова, на активи в майже $2 млрд

Якщо Верховна Рада проголосує за відповідний проект закону, то у колишніх власників банків вже не буде шансів повернути визнані неплатоспроможними банки або ті, що були націоналізовані як ПриватБанк.

У пояснювальній записці зазначається, що всі ці зміни можна розділити на три блоки:

1. Удосконалення діяльності банків, зокрема шляхом посилення корпоративного управління. «Міжнародний досвід і напрацьовану Національним банком правозастосовна практика свідчить про необхідність впорядкування і деталізації норм щодо придбання істотної частки в банку», — пояснюється в записці. Також законопроектом поліпшується положення щодо пов’язаних осіб.

2. Поліпшення законодавчих норм, які визначають особливості судового провадження у справах про виведення банків з ринку;

«З 2014 року Національним банком процедуру виведення банків з ринку було застосовано до 104 банків. Незважаючи на вжиті заходи, деякі банки, використовуючи недосконалу судову систему, намагаються знову повернутися на ринок. Це створює системні ризики для фінансової стабільності, оскільки судова система використовується власниками нежиттєздатних банків як квазілегітимний інструмент, нівелюючи зусилля Національного банку, спрямовані на очищення і оздоровлення банківської системи», — зазначають автори законопроекту.

3. Оновлений механізм виведення банків з ринку.

«Запропоновані зміни дозволять забезпечити оперативність, ефективність процедур, які повинні бути застосовані Фондом для збереження вартості майна (активів) банку та зняття соціальної напруженості в суспільстві серед вкладників і кредиторів такого банку», — йдеться в пояснювальній записці.

НВ Бізнес проаналізував повний текст проекту закону і наводить нижче основні зміни, які передбачає цей документ.

Нові повноваження НБУ

У закон про банки і банківську діяльність вводиться поняття колективної придатності, яка визначається як наявність у членів ради і правління спільних навичок, знань, професійного досвіду, щоб керувати банком. А Національний банк буде визначати наявність і рівень цієї придатності у керівного складу банку. Якщо регулятор буде бачити невідповідність, то він може ініціювати зміну персонального складу ради і правління фінустанови.

Також вводиться поняття внутрішньої ліквідності і достатності ліквідності банку, які він зобов’язаний підтримувати. Умови до них затверджує НБУ.

Банкам заборонять розподіляти дивіденди, якщо це може призвести до зменшення капіталу банку.

Детально прописується порядок подачі документів у НБУ для покупки істотної частки в банку. Якщо операція була здійснена без узгодження з регулятором, то НБУ може визнати її нікчемною, сповістивши про це у себе на сайті.

Крім того, уточнюються аспекти щодо пов’язаних осіб. Зокрема, у змінах вказується, що банк зобов’язаний сам перевірити чи не є особа, з якою він укладає договір, пов’язаною з ним. При цьому, НБУ може самостійно визначати пов’язаних з банком осіб. Наприклад, додані норми, якими банкам забороняється видавати кредити будь-якій особі для: погашення ним будь-яких зобов’язань перед пов’язаною з банком особою, купувати активи пов’язаної з банком особи, крім виробленої нею продукції; купувати цінні папери пов’язаної з банком особи.

Як будуть оскаржуватися рішення про виведення банків з ринку

Оскарження в суді рішень НБУ про віднесення банку до неплатоспроможного, позбавлення його ліцензії, ліквідації, а також затвердження пропозиції регулятора про участь держави про виведення неплатоспроможного банку з ринку, буде встановлюватися Кодексом адміністративного судочинства. Відзначимо, що щодо ПриватБанку зараз йдуть як адміністративні, так і господарські судові процеси.

У разі визнання протиправним і скасування відповідного рішення НБУ учасники банку можуть мати право на компенсацію. При цьому, зобов’язання довести заподіяну шкоду, лягає на плечі тих, хто скористався таким правом. Наприклад, Коломойський повинен буде сам довести, що йому було завдано збитків у $2 млрд через націоналізацію ПриватБанку, щоб отримати компенсацію.

Розмір збитку, який може бути стягнуто з НБУ, в разі, якщо рішення його було визнано протиправним, обмежується розміром реальних збитків. Такий розмір визначається із застосуванням міжнародних стандартів фінансової звітності, підтвердженої міжнародною аудиторською компанією. Розмір збитку власника банку визначається пропорційно належним йому корпоративним правам фінустанови.

Відзначимо, що Цивільний процесуальний кодекс України буде доповнений тим, що тільки Верховний суд розглядатиме справи, пов’язані зі збитком через індивідуальні рішення НБУ, ФГВФО і Кабміну пов’язані з виведенням банків з ринку. А апеляція буде розглядатися у Великій палаті Верховного Суду.

Посилюється захист Нацбанку. Так, в законі про НБУ прописується, що регулятор забезпечує правовий захист його співробітникам, проти яких були подані позови для притягнення їх до адміністративної або кримінальної відповідальності через професійну діяльність. Ця норма буде відноситься також до колишніх співробітників НБУ.

Також визначаться, що суд не має права зупинити дію рішень НБУ або повноваження його посадових осіб, а лише може визначити їх законність.

Крім того, в Кодексі адміністративного судочинства буде уточнено, що не допускається забезпечення позову шляхом зупинення рішень ФГВФО про призначення уповноважених осіб та щодо здійснення тимчасової адміністрації або ліквідації банку. Аналогічно і з рішеннями НБУ. Явно пов’язана із судами щодо ПриватБанку і заборона на зупинення рішень Кабміну про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку, а також індивідуальних актів Міністерства фінансів.

Передбачається, що Кримінальний кодекс буде доповнено нормою, якою не допускається арешт активів банків, які виводяться з ринку.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X