Чи міг би я керувати італійською поштою? Головна проблема корпоративної реформи в Україні

3 жовтня 2020, 11:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Звільнення Андерса Аслунда з наглядової ради Укрзалізниці знову дало привід говорити про загрозу розвалу реформи корпоративного управління в найбільших держкомпаніях України.

Не погоджуся на 100% з Андерсом Аслундом, за всієї до нього поваги. Тут немає білого і чорного, як би цього комусь не хотілося. Держава і політики (навіть найгірші і найкорупційніші), особливо якщо вони в демократичній державі, зацікавлені в тому, щоб підприємства працювали, були робочі місця і електорат був задоволеним. Безумовно, міністр або прем'єр-міністр не хоче отримувати догани за непрацюючі електрички, корупцію, або наприклад, за недоставлені посилки. При тому, що якщо раніше вони могли бодай прийняти кадрові рішення, то тепер вони відсунуті від цього наглядовою радою. Коли вас вдаряють струмом, а ви не можете висмикнути шнур, навряд чи ви станете щасливими.

Відео дня

Проте формально наглядова рада дійсно не несе відповідальність за результати компанії, бо вона не приймає фінансовий план, який є основним документом компанії. Тому коли дехто з політиків киває на нову владу, хочеться їм нагадати, що «напіввагітна» реформа корпоративного управління, де наглядовій раді не надали реальних важелів влади, не є авторством Слуг народу.

Моя думка — в поточному форматі реформа корпоративного управління не дасть бажаних результатів. Тому питання треба ставити не «підтримка» проти «опір», а яка модель буде працювати. І працюватиме саме з урахуванням специфіки України. За всієї поваги до міжнародного досвіду, його не можна copy and paste у нашій країні я працював за кордоном понад 10 років).

Два приклади. Де добре працюють наглядові ради або ради директорів, судячи з капіталізації компаній? У США. Там якщо ви успішні, ви десь до 45 років IТ сфері — раніше) стаєте СЕО, багато (по 60−80 годин на тиждень) працюєте, стаєте заможним і ще успішнішим і потім, звичайно, втомлюєтеся. При цьому у вас відмінний досвід, великі контакти, і ви хочете ще залишатися в бізнес-тусовці, просто з трохи менш божевільним графіком, приділяючи більше часу сім'ї.

І тоді ви йдете до наглядової ради. Ви активно допомагаєте менеджменту, телефонуєте потенційним покупцям і постачальникам, берете участь у розробленні стратегії тощо. Скажіть, хто у нас вже стомився і може щось передати? Скільки таких людей? В Україні дуже бракує професійних топ-менеджерів (не «рішал», а саме менеджерів). Тому тих, хто стомився і готовий допомогти теоретично (особливо безкоштовно) дуже і дуже мало.

Друге — триває постійна дискусія про те, які стимули повинні отримувати члени наглядової ради за свої великі зарплати. Ми знову велосипед вигадуємо. Немає таких стимулів, крім матеріальної мотивації. У США члени наглядових рад мають пакети акцій, а отже, кровно зацікавлені в довгостроковому, саме довгостроковому, успіху компанії. І тут інтереси акціонерів і наглядової ради збігаються. Ми ж знову намагалися втиснути те, що неможливо втиснути.

У поточному форматі реформа корпоративного управління не дасть бажаних результатів

Інший приклад — як відповідь на питання про участь іноземних членів наглядових рад. Стисло — чи потрібні вони? Так, потрібні. Хоча б через те, що потрібен найкращий світовий досвід і іноді в Україні просто може не бути людей без конфлікту інтересів у тій чи іншій галузі. При цьому участь іноземних членів наглядових рад не може бути панацеєю.

Повертаючись до мого американського прикладу. Як працює член наглядової ради? Ну, по-перше, він або вона вже експерт у своїй галузі. По-друге, він або вона налаштовує свій новинний канал (інтернет, Wall Street Journal тощо) на новини про свою індустрію та компанію. Тобто коли починається наглядова рада, вони вже в курсі останніх змін, впливу політики на сектор, нових законів тощо. Тобто готові і до стратегічної дискусії з менеджментом і до тактичних дій.

Тепер уявімо, що мене призначили в наглядову раду італійської пошти. Я, на жаль, не дуже володію італійською і не живу в Італії (ще не заробив на віллу). Звідки я діставатиму інформацію? Я володію англійською, але про пошту Італії нечасто нею пишуть. Я не розуміюся на процесах в італійському парламенті. Отже — на дату засідання наглядової ради я не в темі і моя реальність, як у фільмі Social Dilemma, повністю залежить від того, як мені менеджмент подасть ту чи іншу інформацію. І саме тому, можливо, члени наглядової ради УЗ могли теоретично не знати, що той чи інший менеджер бере 100 доларів за вагон або вчиняє махінації з квитками. Але український народ і його керівники справедливо вважають, що знати вони повинні. Ось тут і виникає той самий конфлікт.

Чи є рішення? Так, є. Вважати, що в Україні ми знайдемо суперкласних топ-менеджерів або навіть іноземних на сотні держкомпаній (особливо, коли вони будуть на мінімалці) — це свята наївність, щоб не сказати гірше.

Тому, по-перше, має пройти приватизація всього того, що не потрібно. Хоча і це «не потрібно» варто привести в адекватний стан, щоб це хтось купив за чесну ціну.

По-друге, зробити держхолдинг з управління держкомпаніями. Вивести це управління з міністерств, скоротивши, до речі, дуже сильно кількість чиновників. Холдингів може бути один або 4−5: інфраструктурний, енергетичний, сільгосп тощо. І вони повинні отримати всі інструменти управління компаніями і, безумовно, відповідальність за результат. На таку невелику кількість можна знайти відповідних членів наглядових рад і серед них можуть і мають бути достатня кількість тих, хто розуміє Україну. Тут, до речі, байдуже, іноземець чи ні. Є люди з іноземними паспортами, які роками працюють в Україні і добре знають нашу країну та її культуру. Вони цілком можуть гідно працювати в наглядових радах.

Тож, якщо стисло — як є, працювати не буде. Але можна внести зміни і результат буде точно кращим.

Більше поглядів на тему стану корпоративної реформи в Україні ви можете прочитати тут.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X