Зміни в ОСЦПВ. Що насправді болить у постраждалих в ДТП?

5 серпня 2020, 15:15

Літо відзначилося яскравою законодавчою ініціативою в наймасовішому виді страхування — ОСЦПВ (Обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів).

Гроші страховиків ОСЦПВ, з яких формуються гарантійні фонди Моторного бюро (МТСБУ), законопроєктом 3829 було запропоновано прирівняти до публічних коштів, тобто до таких самих, якими є кошти державного та місцевих бюджетів, державних банків, пенсійного фонду, фонду соцстраху тощо.

Відео дня

Нагадаю, що з фондів МТСБУ проводяться виплати за ОСЦПВ за незастрахованих винуватців ДТП, за шкоду життю і здоров’ю потерпілих, коли винуватець втік з місця ДТП, за водіїв-пільговиків і за страховиків-банкрутів, які пішли з ринку і не повністю розрахувалися за виплатами з постраждалими.

Основним аргументом авторів законопроєкту зазначено те, що у споживачів страхових послуг є соціальний запит на публічний доступ та відкритість інформації про використання гарантійних фондів Бюро, і що законопроєкт задовольнить його, тому що інформація про використання публічних коштів обов’язково має розміщуватися на спеціальному веб-ресурсі.

В особистому діалозі з представниками профільного комітету і в роз’яснювальних листах МТСБУ і учасники ринку ОСЦПВ детально роз’яснили, чому ця пропозиція суперечить Конституції і всім законам, що регулюють галузь. Ми розраховуємо, що зрештою нашу позицію буде враховано.

Але цей невеликий епізод законодавчої активності чітко висвітлив важливу проблему наймасовішого виду страхування в Україні: представники держави, зокрема і законодавчої влади, не повною мірою розуміють, що саме потрібно українським громадянам-учасникам дорожнього руху, яких змін реально чекають українці, що постраждали в ДТП. Нагадаю про масштаби проблеми: за минулий рік в Україні відбулося понад 207 тис. ДТП, в яких травмовано майже 33 тис. осіб і 3,5 тис. осіб загинуло.

Будемо чесні, всі вони чекають зовсім не «інформаційної відкритості» про те, як витрачаються приватні кошти, відкладені страховими компаніями в фонди МТСБУ після сплати податків. Тим паче що в ситуації з фондами МТСБУ відкритості більш ніж достатньо: вся інформація про виплати постраждалим у ДТП з гарантійних фондів Бюро щоквартально публікується на сайті МТСБУ, розміщується в соціальних медіа, у ЗМІ. Також щоквартально Бюро публікує докладну інформацію з кількістю, сумами виплат кожної окремої страхової компанії, і термінами виплат. Всі такі цифри доповнені описом зрозумілою для пересічного автовласника мовою, забезпечені інфографікою. Тобто відкритості вистачає, а от чого точно не вистачає, то це європейського рівня захисту для українських громадян, які постраждали в ДТП.

Головне, на що учасники ринку ОСЦПВ багаторазово намагалися звернути увагу законодавчої влади: модернізація законодавства у сфері ОСЦПВ має бути орієнтована на реальні потреби учасників дорожнього руху та постраждалих у ДТП. Через руки страховиків і МТСБУ щорічно проходять сотні тисяч заяв про страхові виплати, звернень і запитань людей, які постраждали в ДТП. Ми добре розуміємо, які проблеми страхового захисту необхідно вирішувати в першу чергу, що насправді наболіло у наших автовласників, велосипедистів і пішоходів.

Хотілося б, щоб парламентарі прислухалися до запитів простих людей і коментарів професіоналів, а їхня активність і робочі зусилля концентрувалися на тих питаннях, вирішення яких реально сприятиме підвищенню захисту постраждалих у ДТП.

1. Модернізація основного профільного закону «Про ОСЦПВ». Про необхідність цього ринок страхування говорить вже понад п’ять років. Зі свого боку, страховики ОСЦПВ і МТСБУ підготували цілий набір системно пов’язаних пропозицій щодо змін до закону, наполягали і наполягають на необхідності його розгляду й ухвалення Верховною Радою.

Основні норми, що мають бути відображені в новому законі «Про ОСЦПВ»:

• Поступове підвищення страхових сум. Від моменту ухвалення нового закону вони мають складати 500 тис. грн за шкоду майну і 1 млн грн за шкоду життю та здоров’ю. Надалі щорічно страхові суми мають збільшуватися, щоб до 2024 року досягти розмірів, відповідно, у 2 млн грн і 3 млн грн на одного потерпілого, а також 15 млн грн на одне ДТП. Це наблизить стандарти захисту постраждалих в результаті дорожніх пригод з європейськими, де виплати досягають десятків і навіть сотень тисяч євро.

Прискорення процедури виплат за компанії, які припинили виконання своїх зобов’язань і втратили членство в МТСБУ. За останні 5 років (2015−2019 рр.) за такі компанії та компанії-банкрути з гарантійних фондів Бюро сплачено понад 140 млн грн, що показує масштаби проблеми. Багато постраждалих через недосконалість чинного законодавства чекали цих компенсацій довгі роки, поки тяглися справи про банкрутство компаній.

• Виплати в розмірі, що повністю покриває витрати на відновлювальний ремонт автомобіля (без так званого «зносу»).

• Скасування франшизи й обмежень моральної шкоди.

2. Перегляд норм Цивільного Кодексу та судової практики в частині компенсації шкоди життю і здоров’ю, а також підходів до виплати за моральну шкоду. В Україні тільки 8−10% від загального обсягу виплат по ОСЦПВ припадає на компенсації за життя і здоров’я, тоді як у країнах Європи — майже 50%, це пов’язано зокрема і з формуванням розуміння того, які витрати можуть належати до наслідків ДТП і покриватися страховкою.

Перегляд підходів до таких страхових виплат міг би з одного боку, частково зняти навантаження з держави (Фонду соціального страхування і Пенсійного фонду, з яких виплачуються, наприклад, витрати на лікування, компенсації за втрату годувальника та пенсії інвалідам). З іншого, це був би крок до більш дбайливого ставлення до здоров’я нації та соціального захисту наших громадян.

Нагадаю про масштаби проблеми: за минулий рік в Україні відбулося понад 207 тис. ДТП, в яких травмовано майже 33 тис. осіб і 3,5 тис. осіб загинуло

3. Декриміналізація випадків нанесення в ДТП травм середньої тяжкості за умови, що винуватець не був п’яний, і він або його страхова компанія повністю оплатили лікування та відновлення здоров’я постраждалого. Метою має бути не «репресувати» водія, винного в ДТП, а сприяти максимально швидкому і простому відновленню здоров’я та працездатності потерпілого. Це зменшить напруженість у суспільстві, знизить корупцію та судові витрати, підвищить якість життя і швидкість одужання невинних людей, які отримали травми в ДТП.

У нашої країни зараз є можливості наблизити рівень страхового захисту потерпілих у ДТП до європейських стандартів і практик. Для цього держава, зокрема і законодавча влада, мають чітко розставити пріоритети в реформуванні сфери ОСЦПВ, концентруючись саме на тому, що необхідно для кращого захисту учасників дорожнього руху. Зробімо це разом.

Показати ще новини
Радіо НВ
X