Війна і податки: П’ять змін, про які варто знати бізнесу

12 березня, 16:28
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

7 березня набрали чинності зміни до податкового законодавства у період дії воєнного стану. Остаточна редакція змін, опублікована в друкованому джерелі, відрізняється від тексту нововведень, який вже є в мережі.

5 важливих податкових змін, які стосуються операційної діяльності бізнесу.

1. Закони, які запроваджують нові правила

Станом на 9 березня 2022 року такий закон лише один.

Відео дня

7 березня набрав чинності Закон України № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (законопроєкт № 7125).

Звертаємо увагу, що Проекту Закону № 7121 про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни не регулює сплату податків. Редакція, яка набрала чинності, чітко передбачає, що цей акт не поширюється на податкові правовідносини, а стосується правил подання аудиторської, фінансової, бухгалтерської звітності (Закон України № 2115-IX).

Крім того, на сайті президента України йдеться про звільнення від сплати податку на землю та орендної плати за землю державної та комунальної власності на всіх територіях, де ведуться бойові дії, про звільнення ФОПів 1 та 2 групи від сплати ЄСВ. Станом на 9 березня 2022 року закони або законопроєкти, які б передбачали такі звільнення, відсутні.

2. Зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством

Закон України № 2118-IX (далі — Закон) передбачає, що для платників податків і податкових органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

На відміну від «карантинних» податкових правил, Закон не передбачає, які саме строки маються на увазі. Відтак, такими строками є всі строки, визначені Податковим кодексом як для платників податків, так і для податкових органів, наприклад, строки для:

  • сплати податкових зобов’язань,
  • оскарження податкових повідомлень-рішень,
  • розгляду скарг платників податків,
  • подання заяви про повернення надміру сплачених податків,
  • подання податкової звітності і інформації на запити податкових органів,
  • подання звіту про контрольовані операції,
  • проведення податкових перевірок тощо.

3. Всеохопний мораторій на податкові перевірки

Закон передбачає, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. На відміну від «карантинних» податкових правил, Закон знову ж таки не деталізує, які перевірки маються на увазі. Таким чином, приходимо до висновку, що йдеться про всі види податкових перевірок: планові і позапланові, документальні, фактичні, камеральні тощо.

Одразу виникає питання, а як же податкові перевірки, які є передумовою для отримання бюджетного відшкодування ПДВ, невже вони також заборонені?

Законом зупинено дію підпунктів 200.10 — 200.12 Податкового кодексу України (цей пункт з’явився в редакції, опублікованій в офіційному друкованому джерелі). Ці пункти передбачають, що платники податків отримують право на бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки. Відтак, Закон дозволяє отримання бюджетного відшкодування без проведення перевірки.

Такий всеохопний мораторій на податкові перевірки унеможливлює проведення перевірок, що проводяться на звернення платника податків, і тих, які проводяться, коли розпочато процедуру реорганізації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП, а це може заблокувати роботу бізнесу, який функціонує.

4. Звільнення від відповідальності за порушення податкового законодавства

Закон передбачає, що якщо платник не має змоги своєчасно виконати свій податковий обов’язок, наприклад, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, такий платник звільняється від відповідальності, передбаченої податковим законодавством.

Проте платник податків повинен виконати такі обов’язки протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

5. Коли починають діяти зазначені зміни до податкового законодавства?

Початок дії описаних вище податкових нововведень пов’язують із датою запровадження воєнного стану (24.02.2022 року). Проте Закон не містить такого положення і передбачає, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому Законі. Відтак, нововведення починають діяти з 07.03.2022 року — з дати набрання чинності Законом.

А як щодо податкових правовідносин у період з 24.02.2022 року до 07.03.2022 року? Тут у нагоді платникам податку може стати хіба що довідка Торгово-промислової палати, якою засвідчуються форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Проте пред’явлення такої довідки у майбутньому може бути лише підставою для звільнення платника від відповідальності за порушення податкового законодавства, недотримання строків тощо.

Описані вище зміни до податкового законодавства приймалися в умовах небезпеки, очевидно, деякі норми не є ідеальними. Сподіваємося, що законодавство буде невдовзі вдосконалене, а також належно роз’яснене податковими органами, щоб унеможливити податкові спори в майбутньому — коли Україна переможе і завершить війну.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X