Зелене світло для відновлюваної енергетики. Що далі?

25 липня 2020, 10:10

Як новий закон вплине на галузь та яку домашню роботу потрібно виконати, щоб в український сектор ВДЕ заходили нові інвестори.

21 липня український Парламент перезапустив галузь альтернативної енергетики, прийнявши закон, яким фактично зменшено рівень зеленого тарифу. Україна нарешті вийшла з глухого кута з платіжним дисбалансом, інвестиційними ризиками та паузою в будівництві електростанцій. Тож спробуємо розібратися, що буде далі.

Відео дня

Розв’язує платіжну кризу

Борги інвесторам та дефіцит ДП «Гарантований покупець» залишалися головною проблемою, яка заважала сектору розвиватися. Держава заборгувала інвесторам понад 14 млрд грн компенсаційних платежів за зеленим тарифом. З весни 2020 року інвестори фактично отримували лише 5% компенсації за вироблену електроенергію, яку мав викуповувати «Гарантований покупець». Це вплинуло на обслуговування платежів за позиками та можливість продовжувати будувати нові станції. Дехто з інвесторів навіть цілком серйозно заявляв про наміри позиватися до інвестиційних арбітражів і направив державним органам відповідні попередження.

Демонструє виважений підхід України як партнера

Європейські країни мають різноманітний досвід вирішення криз у зеленій енергетиці. Наприклад, Німеччина ніколи не вдавалася до того, щоб різати встановлені тарифи та давати задній хід у стосунках з інвесторами. Однак Німеччина тут явно в меншості. Більшість країн вдавалася до радикальних змін умов підтримки зеленої енергетики, як-то Іспанія, яка ретроспективно переглянула зелений тариф і натомість отримала програші в інвестиційних арбітражах.

Україні, завдяки переговорам із основними інвесторами, вдалося знайти золоту середину і зберегти репутацію виваженого та послідовного партнера. Так, не зважаючи на те, що новим законом тариф таки урізається, умови такого урізання та додаткові інвестиційні гарантії є результатом саме переговорів із основними гравцями ринку. Ці умови були викладені в Меморандумі, підписаному між Урядом та двома асоціаціями альтернативної енергетики 10 червня 2020 року. Зрозуміло, що Меморандум став компромісом, але саме компромісом між владою та інвесторами.

Очікується, що фінальний текст закону, який мають опублікувати після голосування у Верховній Раді в другому читанні та підписання президентом Зеленським, буде на 99% відповідати домовленостям, зафіксованим у Меморандумі.

В цьому випадку більшість інвесторів погодяться на нові умови роботи за зеленим тарифом та продовжать здійснювати інвестиції в цей сектор.

Створює умови для нових зелених проєктів

Закон надає додатковий часовий люфт девелоперам проєктів у сонячній генерації, дозволяючи їм завершити будівництво об'єктів до листопада 2020 замість серпня 2020, про що йшлося в редакції закону до першого читання.

Оскільки, відповідно до Національної енергетичної стратегії 2020, інвестиції у вітер сягнули тільки половини запланованих, то інвесторам у ВЕС залишено незмінні умови щодо реалізації проєктів протягом 3 років за pre-PPA (договори купівлі-продажу електроенергії за чинним «зеленим тарифом»), підписаними до кінця 2019 року.

Наївно було б сподіватись на повноцінний старт аукціонів для зеленої генерації, якби підхід до зеленого тарифу був неадекватним та завершився значним урізанням. В цьому випадку більшість інвесторів пішла би в арбітражі, а нові мінімум протягом наступного десятиліття не наважилися би вкладати в зелену енергетику та брати участь в аукціонах.

Прийнятий закон дає підстави для оптимізму, що інвестори повірять в інвестиційний клімат та візьмуть участь в аукціонах. При цьому можливість отримати низькі тарифи залежатиме від квот підтримки, які виставить держава на різні джерела генерації. Чим більші квоти і більші проєкти, тим кращі шанси отримати нижчі тарифи.

Сприятиме впровадженню Європейської водневої стратегії

Нещодавно Євросоюз визначив Україну пріоритетним партнером водневої стратегії. В нас є розвинена ГТС та азотопроводи, які можна застосовувати для транспортування зеленого водню. Для Європи це означатиме швидший повний перехід на зелену генерацію. Для України — можливість вирішити проблему з надлишковою генерацією та балансуванням мереж.

Той факт, що в Україні злагоджено функціонує сектор зеленої енергетики, є ключовою передумовою для успішної імплементації водневої стратегії.

Які наступні кроки потрібні:

—  Відновити платежі та погасити борги перед інвесторами, як обумовлено в Меморандумі

—  Забезпечити наповнення бюджету «Гарантованого покупця», адже лише за умови стабільних надходжень на свій баланс ДП матиме реальні шанси відновити 100% компенсаційні виплати уже з серпня 2020 року

—  Гарантувати компенсаційні заходи для виробників, якщо «Укренерго» буде обмежувати генерацію з ВДЕ, як це відбувалося восени 2019 та навесні 2020 року

—  Розпочати роботу над будівництвом балансуючих потужностей. Для цього «Укренерго» можуть бути потрібні як державні кошти, так і зовнішні інвестиції.

Показати ще новини
Радіо НВ
X