COVID-19 і авіаринок — випробування на міцність

15 квітня 2020, 12:00

Чи зможуть авіаперевізники відновити роботу після удару коронавірусу

Коронавірус дійсно змусив людей в різних куточках світу докорінно змінити звичний уклад та темп життя. І зараз важко уявити собі галузь, яку зміни торкнулись більше, ніж авіацію — найефективнішим засобом протидії пандемії визнано обмеження пересування людей. Кількість інфікованих зростає щоденно, і влада в усіх країнах намагається захистити від вірусу своїх громадян. Вводять досить жорсткі міри.

Відео дня

Десь обмежують перетин кордону для нерезидентів, в деяких країнах обмежують навіть внутрішнє переміщення громадян, в інших забороняють масові заходи, вводять карантини, комендантські години і вживають ще багато інших превентивних та реактивних дій.

При першому сценарії розвитку подій тільки у першій половині 2020 року Європа втратить приблизно 197 мільйонів пасажирів, при другому — 254 мільйони

Боротись необхідно, адже сьогодні світова цивілізація приймає складний виклик. Весь світ докладає титанічних зусиль, щоб зупинити вірус і переможе безумовно, але на це піде певний час. Для мене залишається риторичним питання: як переживуть протистояння вірусу гравці авіаційного ринку, і якою буде авіація після довгоочікуваної перемоги?

Невтішний прогноз

Нещодавно опублікований аналіз економічного впливу COVID-19 на авіацію від Міжнародної організації цивільної авіації не обіцяє для авіаперевезень нічого втішного у найближчому майбутньому. Попередні підрахунки аналітиків вказують на доволі серйозні відхилення від запланованих показників міжнародного пасажирського трафіку протягом першої половини 2020 року, які прогнозували до спалаху COVID-19.

Оптимістичний «V-подібний» сценарій швидкого відновлення з травня 2020 року призведе до загального зменшення на 41% місць, які авіакомпанії зможуть запропонувати пасажирам, а це, відповідно, зменшить пасажиропотік на 443 мільйони пасажирів та призведе до приблизно $98 мільярдів потенційних втрат валового операційного прибутку авіакомпаній. Цей сценарій здається мені теж дещо оптимістичним.

Наступний, так званий «U-подібний» сценарій тривалого скорочення перевезень до червня, передбачає зменшення на 51% місць, які можуть запропонувати авіакомпанії, зменшення пасажиропотоку на 561 мільйон пасажирів та, приблизно, $124 мільярди потенційних втрат валового операційного прибутку авіакомпаній.

При першому сценарії тільки у першій половині 2020 року Європа втратить приблизно 197 мільйонів пасажирів, при другому — 254 мільйони.

З огляду на те, як швидко все змінюється у світі, обидва сценарії просто вказують на два можливих шляхи з багатьох ймовірних. Звісно, реальна ситуація може відрізнятись від прогнозів. Вона буде залежати від низки факторів, зокрема від тривалості та масштабів спалаху, заходів стримування, наявності державної допомоги, рівня довіри пасажирів і економічних умов.

Наслідки коронавірусу випробовують авіаперевізників на міцність

«Вплив COVID-19 на галузь повітряного транспорту продовжує залишатися руйнівним. Кошти галузі тануть з небезпечною швидкістю. Тільки у другому кварталі з резервів готівки може зникнути близько $61 млрд. Попит перебуває у вільному падінні. У всьому світі він знизився на 70% у порівнянні з минулим роком, а в Європі - на 90%. Далі може бути ще гірше. Немає слів, які б адекватно описали, наскільки глибоко ця криза впливає на авіацію», — сказав Олександр де Джуніак, генеральний та виконавчий директор Міжнародної асоціації повітряного Транспорту.

Авіаперевізникам не залишається нічого, окрім намагатись адаптуватися до критичної ситуації. З поширенням коронавірусу компанії вимушено вносили корективи у свої плани розвитку маршрутів та намагались пристосуватись до роботи в умовах зменшення попиту.

Ряд авіакомпаній ввели пільгову політику щодо скасування або зміни дат бронювання, щоб пасажири мали хоч якусь впевненість в умовах тотальної невизначеності. Наразі люди не готові планувати мандрівки, адже ні в кого немає розуміння, яка країна наступною введе карантин і наскільки довго триватимуть обмежувальні заходи. Вперше в історії авіакомпанії зіткнулись із зниженням попиту до нуля. Багато перевізників змінюють свої літаки на такі, що мають меншу кількість крісел, а також зменшують чисельність флоту.

З початком поширення коронавірусу було законсервовано 10 тисяч літаків

Навіть великі гравці авіаційного ринку вимушені коригувати формат своєї діяльності. Так, нещодавно Lufthansa Group оголосила, що найближчим часом виведе з експлуатації 7 літаків A340, 5 — Boeing 747 та 11 — Airbus A320. Також, нещодавно Lufthansa Group повідомила, що припиняє діяльність своєї дочірньої компанії Germanwings і виводить з експлуатації понад 40 літаків. Випробування кризою пройдуть не всі. Британська авіакомпанія Flybe збанкрутувала через наслідки коронавірусу. Бельгійська авіакомпанія Brussels Airlines вже знаходиться на межі банкрутства і розглядає екстремальні варіанти виходу з кризи, одним з яких є націоналізація.

Навіть якщо обмеження будуть скасовані з наступного тижня, авіаперевізники ще довго відчуватимуть зниження попиту, і наповненість літаків буде мінімальною. Так, нещодавно AirBaltic повідомили, що після відновленням перельотів почнуть діяльність тільки з п’яти літаків Airbus A220−300. І вже потім поступово планують додавати по одному літаку в тиждень по мірі повернення попиту.

Авіація — складний та низькомаржинальний бізнес, де всі гравці ринку дуже сильно впливають один на одного і можуть заробляти тільки в тому випадку, коли пасажирські перевезення відбуваються безперебійно. Тому фінансові збитки швидко поширились від авіакомпаній на всю галузь.

Наслідки вірусу вражають. Ми бачимо вперше, як аеропорти перетворились на паркувальні майданчики для літаків. З початком поширення коронавірусу було законсервовано 10 тис. літаків. Це означає, що приблизно 40% всього світового флоту зараз виведено з експлуатації і нікуди не полетить найближчим часом через падіння попиту на авіаперельоти і обмеження багатьох держав. При цьому авіакомпанії зазнають збитків на утримання літаків та ліцензії для персоналу, а також виконують функцію соціальної підтримки через виплати заробітної плати в режимі простою.

Масштаби економічного впливу

Ситуація дійсно нагадує транспортний колапс світового рівня. Під ударом всі без виключення, оскільки скорочення пропускної здатності відбулось абсолютно на всіх ринках на всіх континентах. Рівень мобільності населення впав майже до нуля, і в деяких країнах виконуються менш як 10% від обсягу рейсів, які виконувались рік тому.

Авіаперевізникам не залишається нічого, окрім намагатись адаптуватися до критичної ситуації

Міжнародна рада аеропортів прогнозує Європейським аеропортам втрати 873 мільйонів пасажирів за 2020 рік. У фінансовому вираженні це втрачені 23 мільярди євро доходу.

«Це не схоже ні на що, з чим ми стикались раніше. Під час світової фінансової кризи Європейським аеропортам знадобилось 12 місяців у 2009 році, щоб втратити 100 мільйонів пасажирів. У випадку з COVID-19 це всього 31 день в березні, щоб втратити таку ж саму кількість пасажирів і навіть більше», — зазначив Олівьер Янковец, генеральний директор ACI EUROPE.

Сумарні збитки аеропортів на світовому рівні можуть скласти близько $76 мільярдів за 2020 рік. Разом з аеропортами постраждають також хендлінгові, паливні, кейтерингові та інші, залучені в процес обслуговування, компанії. Якщо авіація не відновиться і не запрацює, економічні збитки можуть вийти далеко за межі самої галузі.

У світі близько 65,5 мільйонів робочих місць, пов’язаних з авіацією. І якщо не виконувати регулярних польотів, життєздатність багатьох цих робочих місць опиниться під загрозою.

У сценарії жорстких обмежень на перельоти, які триватимуть протягом трьох місяців, в світі можуть зникнути 25 мільйонів робочих місць в авіації та суміжних секторах. Для Європи цей показник сягне 5,6 мільйони робочих місць, підрахували в IATA research.

Зупинка економіки для боротьби з пандемією коштуватиме дуже дорого. Як відомо, багатьом не пов’язаним напряму з авіацією бізнесам також наказали зачинитись, або вони були просто вимушені припинити свою діяльність через відсутність клієнтів. Серед них ресторани, вся туристична галузь та готелі. За оцінками Всесвітньої туристичної організації збитки сектору міжнародних туристичних послуг у 2020 році складуть від 300 до 450 мільярдів доларів.

Так само епідемія вдарила по логістиці. Є ризик виникнення перебоїв в роботі глобальних ланцюгів постачання. Відповідно, виробники чи роздрібні торгівці нічого не зможуть виготовити чи продати у своїх країнах.

В середньому авіакомпанії мають у своєму розпорядженні фінансові резерви на два місяці.

Українська авіаційна галузь вперше зіткнулась з такими серйозними обмеженнями та їх наслідками.

Відколи український уряд прийняв низку рішень, що мають вберегти українців від коронавірусу, ситуація докорінно змінилась не на користь гравців ринку. Уряд повідомив, що до 24 квітня Україна закриває регулярне пасажирське авіасполучення, і з 16 березня іноземці не матимуть змоги прилітати в Україну. Одразу після прийняття рішення, кол-центри авіакомпаній потонули у хвилі дзвінків від розгублених пасажирів з проханнями повернути гроші за квитки або змінити дату вильоту. До вимушених втрат додались зобов’язання по поверненню коштів та труднощі з переносом рейсів.

РНБО закликало наших громадян терміново повернутися в Україну, тому наступні 2 тижні втрати пасажиропотоку частково компенсували спецрейси, якими доставляли громадян України з різних куточків світу, але березневі показники вже продемонстрували зниження пасажиропотоку на 49,5%. Зараз аеропорт в основному обслуговує гуманітарні рейси з вантажем і працює в режимі простою.

На мапі світового авіаційного трафіку наша держава нагадує білу пляму. За даними Eurocontrol, станом на 9 квітня добовий трафік в Україні знизився на 95,2%. Тому збитки також несе провайдер аеронавігаційного обслуговування.

Пошук рятувального круга

Авіакомпанії не можуть скоротити витрати швидко, щоб випередити наслідки цієї кризи, тому вони вимушені шукати підтримки. В середньому авіакомпанії мають у своєму розпорядженні фінансові резерви на два місяці. Часу не так багато, і зараз, як ніколи, необхідні чіткі та узгоджені дії підтримки від уряду. Маємо зрозуміти — на цей раз авіація не відновиться сама по собі.

Простягнути руку допомоги авіації - це допомогти відновитись усій економіці. Рано чи пізно обмеження скасують, і знову буде необхідність доправити людей в різні країни світу. Окрім того сьогодні літаки транспортують життєво важливі вантажі. Тобто, допомога авіагалузі виходить далеко за межі самої авіації. Підтримка має надійти найближчим часом. Якщо згаяти момент, авіакомпанії можуть просто зникнути. Своєю чергою, перезапуск авіаційної галузі з нуля буде дуже складним і коштуватиме набагато більше, ніж підтримка сьогодні. Весь персонал в авіації має ліцензії, і термін їх дії може закінчитися, тому тільки на їх отримання піде багато часу. Літаки, які зараз простоюють без польотів, все одно потребують робіт з технічного обслуговування.

Сумарні збитки аеропортів на світовому рівні можуть скласти близько $76 мільярдів за 2020 рік

Ефективні рішення урядів багатьох країн вселяють віру в майбутнє. Все більше країн дійсно стурбовані ситуацією і розуміють цінність авіації. Вже прийнята ціла низка таких рішень про надання прямої фінансової підтримки, кредитів, податкових пільг та ще багато іншого. Деякі уряди позитивно реагують і розуміють потреби галузі. Наприклад, Канада, Колумбія і Нідерланди пом’якшили правила і дозволили авіакомпаніям пропонувати пасажирам ваучери замість повернення грошей. В США авіакомпанії отримують доступ до кредитів у розмірі $58 мільярдів. Пакет допомоги, впроваджений Сенатом забезпечить $25 мільярдів готівкових грантів та кредитів для пасажирських авіаліній. Зараз розглядається можливість зниження податкового навантаження на оплату праці. Уряд Австралії оголосив про надання пакета допомоги сумою у 715 млн австралійських доларів для авіаційної галузі, включаючи відшкодування витрат та відмову від низки галузевих сплат до держбюджету, акциз на авіа пальне, збори за послуги на внутрішніх авіаперевезеннях та регіональні збори за авіаційну безпеку. Попередньо планується, що австралійським авіакомпаніям буде авансово перераховано 159 млн австралійських доларів на відшкодування зборів, сплачуваних національними авіакомпаніями з 1 лютого 2020.

Уряд Латвії також підтримає свого флагманського перевізника. Для авіакомпанії airBaltic, яка зупинила польоти через COVID-19, виділений кредит в розмірі 36,1 млн євро. Більш того, Латвія готова надати додаткові кошти підтримки в разі продовження кризи. В Іспанії ввели кредитну лінію на суму до 400 млн євро для туристичного сектора. Постраждалим від епідемії компаніям надано пільги соціального страхування. Надано дозвіл на прискорення та реструктуризацію позик. В Кореї уряд співпрацює з державними та комерційними банками, щоб надати корейським лоу-кост авіалініям незабезпечені кредити на суму приблизно $325 млн, щоб допомогти їм впоратися з погіршення умов бізнесу через розповсюдження COVID-19. Також впроваджено пакет допомоги, зокрема відстрочка аеропортових зборів терміном до 3 місяців, за умови, що авіакомпанії повинні будуть потім повернути ці кошти з процентною ставкою 1,6%. Азербайджан виділить з держбюджету $600 млн на заходи зі стабілізації економіки. Eurocontrol відтермінував виплату платежів в розмірі понад 1 млрд євро, щоб допомогти авіакомпаніям підтримувати ліквідність.

В тих країнах, де авіаторів почують і не залишать наодинці з проблемами, авіація відновиться і допоможе відновитись економіці. Буде далі генерувати ВВП та створювати робочі місця в суміжних галузях. Скоріш за все галузь не буде такою, як до спалаху COVID-19, і щоб адаптуватись до нових реалій авіатори переформатують бізнес-моделі, впровадять інноваційні підходи та внесуть зміни в технології. Авіатори готові боротись і робити все можливе, щоб галузь вижила. Сподіваюсь що уряд також готовий поборотись за майбутнє української авіації.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X