Стратегічні резерви континенту. Навіщо Україні зберігати страхові запаси газу ЄС?

24 грудня 2021, 09:27

Від додаткових надходжень до бюджету, до стратегічної ролі на газовій мапі Європи — які шанси в України долучитися до зберігання європейського газу?

Україна увійшла в непростий опалювальний сезон. На цьому фоні майже непомітно пройшла новина про те, що Уряд запропонував ЄС концепцію регіонального партнерства з енергетичної безпеки (Regional energy security partnership, RESP). Однак ця подія може не лише посилити наші позиції в очах Євросоюзу, а й суттєво змінити ролі гравців на газовій мапі Європи.

Відео дня

Йдеться про створення спільного міжнародного газового фонду на базі українських газосховищ. Уже сьогодні ми готові запропонувати до 10 млрд куб. м потужностей наших ПСГ (та одні із найвигідніших тарифів на континенті) для зберігання страхових запасів газу Європейського Союзу, що дорівнює 10% обсягу «підземок» усього Євросоюзу.

Вітчизняні підземні сховища газу, що мають загальний обсяг понад 30 млрд куб. м та є найбільшими на континенті, використовують для проходження опалювального сезону в Україні лише дві третини потужностей. Тому можуть зберігати запаси газу не лише для внутрішнього споживача, а й для країн — членів ЄС. Країн, котрі в останні кілька місяців дедалі активніше шукають варіанти виходу з глибокої газової кризи, та все частіше звертають погляди до одного з найбільш очевидних способів — формування довгострокових страхових запасів газу.

То що таке — цей страховий запас газу, навіщо він Європі і які шанси в України долучитися до його зберігання? Спробуємо знайти відповіді на ці запитання.

Ідеальний шторм

2021 рік запам’ятається енергетичному співтовариству та й загалом жителям європейського континенту безперечно непростим. Відновлення економік та виробництв після затяжної пандемічної кризи дало надію на повернення до звичного нам ритму та способу життя. Але водночас спровокувало стрімкий ріст попиту на газ як у Європі, так і в країнах Азії.

При цьому видобуток газу на європейському континенті зменшився, затяжна зима 2020/2021 виснажила запаси у підземках, вітрогенерація влітку не показала очікуваних результатів, а поставки LNG продовжували рухатися в бік азійських ринків, готових запропонувати вищу ціну, тим самим формуючи дефіцит скрапленого газу в Європі.

І, звісно ж, не забуваємо про «слона у кімнаті». Газпром скористався ситуацією та зміг пришвидшити завершення будівництва Північного потоку-2.

Відтак Європа опинилася в ситуації із карколомним ростом цін (понад 600% порівняно з минулим роком) та дефіцитом природного газу. І це на фоні, коли альтернатива газпромівському ресурсу обмежена. Цей «ідеальний шторм» змусив керівництво ЄС вкотре задуматися над проблемою залежності від імпорту газу, вразливістю перед вкрай волатильними цінами та загалом нестабільним енергетичним ринком.

Стратегічні запаси

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Практика страхових запасів добре відома та поширена на нафтовому ринку. До прикладу, Міжнародне енергетичне агентство (IEA) ставить перед своїми учасниками вимогу зберігати щонайменше 90-денний стратегічний запас нафти на випадок непередбачуваних збоїв у ланцюгах постачання чи інших форс-мажорів. Натомість на ринку газу, зокрема європейському, страхові запаси хоч і використовуються в окремих країнах, як Італія, Іспанія чи Угорщина, але все ще залишаються скоріше винятком, ніж загальноприйнятою нормою.

Наявна інфраструктура ПСГ у Європейському Союзі дає змогу зберігати 107,7 млрд куб. м газу — близько четвертої частини від річного споживання. І розподілена вона доволі нерівномірно. Якщо одні країни мають профіцит потужностей підземного зберігання газу, інші - відчувають гострий дефіцит та можуть залежати від безперебійності імпортних потоків газу.

Наведу кілька цифр. Для безпеки енергопостачання країна за загальноєвропейським підходом повинна бути забезпечена інфраструктурою зберігання газу в середньому на 25−30% від річного споживання. Натомість у сусідній з нами Польщі цей показник становить всього 15%. У Сербії - 19%. У Хорватії - 22%. У Болгарії - 21%. В Естонії, Литві, Молдові, Словенії така інфраструктура відсутня повністю. Для таких країн формування страхових запасів газу може стати визначальним кроком для запобігання кризам та надмірним коливанням на енергетичних ринках. Однак відповідне рішення ще має бути прийняте.

Рішення і кроки

Звісно, настільки масштабна реформа європейського газового ринку як перехід до обов’язкового формування страхових запасів газу потребує не лише готовності її реалізувати, а й чітких кроків у цьому напрямку. Від усіх стейкхолдерів процесу.

З одного боку, мова йде про зміни до законодавства ЄС, розроблення та прийняття повноцінної деталізованої концепції формування таких страхових запасів газу. Що важливо, із готовністю зберігати такі запаси на території країн, які не входять до співтовариства.

З іншого боку, необхідна відкритість та готовність кожної окремо взятої країни. В тому числі України, якщо ми хочемо долучитися до цього процесу.

Розглянемо приклад Польщі. Країна-сусідка, нагадаємо, забезпечена інфраструктурою підземного зберігання газу всього на 15% від річного споживання. При цьому у Польщі зберігається високий попит на природній газ та активно розвиваються внутрішні газові маршрути. Максимальні обсяги газу, який польські компанії вже зберігають в українських ПСГ, сягають подекуди 780 млн куб. м. Тобто Польща вже активно користується послугами підземних сховищ газу в Україні, адже ми поруч, пропонуємо вигідні тарифи та зручний клієнтоорієнтований підхід. Відтак подальше збільшення газових запасів Польщі в українських ПСГ виглядає цілком логічним.

Що на виході?

Страхові запаси газу можуть стати дієвим запобіжником від майбутніх енергетичних криз для країн Європи. Саме тому Єврокомісія винесла це питання на порядок денний та активно шукає оптимальні механізми. Зрозумілий та логічний підхід до вирішення проблеми нестабільності газового ринку хоч і потребує значних зусиль на старті, на виході може дати реальне зміцнення енергетичної безпеки для всього європейського континенту. Страхові запаси можуть вберегти від зриву поставок, волатильності цін, зменшення видобутку та поки що непередбачуваності генерації «зеленої» енергії.

Переваги для України також незаперечні. Окрім очевидного — додаткових надходжень до державного бюджету, ми можемо взяти на себе стратегічну роль на газовій мапі Європи, зміцнити власну енергетичну безпеку, поглибити євроінтеграційні процеси та дати старт новому етапу розвитку українського газового ринку. Нині це завдання актуальне, як ніколи раніше.

Показати ще новини
Радіо НВ
X