Зараз найкращий час для закону про концесії
Запуск в Україні дієвого механізму концесій – найбільш поширеної в світі форми партнерства між державою і бізнесом – триває майже 2 роки.
Для порівняння: впродовж цього часу країни Євросоюзу уклали концесійних контрактів на суму близько $30 млрд. Концесії в Європі та решті світу працюють, даючи прямі вигоди і громадянам, і економікам країн. За конкретний приклад можна взяти турецький порт Мерсін. За 10 років завдяки концесії порт залучив інвестиції і поліпшив систему управління. В результаті вантажопотік зріс в рази, капіталізація порту зросла втричі, і він продовжує розвиватися.
Вражає, чи не так? Україна має всі шанси повторити і перевершити цей успіх. Орієнтуватися можна на ту ж Туреччину, яка за 30 років зуміла забезпечити громадянам якісні транспортні і медичні послуги, стати інфраструктурним і туристичним хабом світового масштабу.
Зараз ми за кілька кроків до того, аби концесії стали стимулом для приходу в Україну реальних інвестицій. Законопроект №8125 Про концесії, розроблений спільно з міжнародними партнерами і так довго очікуваний з боку інвесторів, вже у Верховній Раді. Чому його необхідно прийняти якомога швидше?
Перш за все, ефективний закон дасть змогу прозоро і порівняно швидко залучати кошти приватних інвесторів і міжнародних фінансових інституцій на проекти в інфраструктурі, житлово-комунальному секторі, медицині, енергетиці. При цьому, що дуже важливо, право власності на об’єкти залишатиметься за державою.
По-друге, в Україні близько 3 тис. державних підприємств, і після прийняття закону багато з них підлягатимуть передачі в концесію на строк від 3 до 50 років. Завдяки партнерству держави з бізнесом державним об’єктам можна дати друге життя, ліквідувати в них корупцію і налагодити ефективний менеджмент. Також можна буде будувати нові об’єкти, на які в державному бюджеті традиційно не вистачає коштів (дороги, мости тощо). Загалом, за попередніми підрахунками, концесії дадуть змогу залучити до $10 млрд інвестицій лише в інфраструктурну галузь.
Розвиток інфраструктури пожвавить супутні галузі, промисловість, малий і середній бізнес, які будуть постачати ресурси і послуги для концесійних проектів. Окрім можливостей у підприємництві, для громадян концесії – це передусім вища якість послуг. Скажімо, в Європі 50 тис. км доріг фінансуються за рахунок концесійних проектів, а це суворий контроль якості покриття і кращий досвід користування дорогами.
І насамкінець, концесії інтегрують Україну в світовий інвестиційний простір, ринки капіталу, логістичний порядок. Ми зможемо замінити чотири застарілі закони, які зараз номінально регулюють сферу, на єдиний дієвий закон, в якому враховані директиви ЄС і принципи UNCITRAL, а також відображені інтереси і України, і інвесторів.
Аби концесійний механізм запрацював, потрібно зробити три кроки. Перший – це прийняти пакет законопроектів №8125-8128, що вже в парламенті. Це законопроект про концесії і проекти змін до суміжного законодавства.
Другий – це створити державний орган, який представлятиме державу у концесійних проектах. І третій – це готувати проекти, які можна презентувати інвесторам. Вже в роботі проекти концесії в державній стивідорній компанії Ольвія, в Херсонському порту. Братися за підготовку інших можна вже зараз, адже в найкращому випадку на прийняття закону про концесії можна розраховувати вже цього року.
