Коронавірусний струс. Коли автопілоти замінять водіїв

18 серпня 2020, 09:00

Автономні автомобілі — як будуть запускатися і яка компанія стане лідером сегменту?

Передумови до того, що автомобілі будуть потихеньку позбавлятися від водіїв, з’явилися вже давно. Водії автомобілів преміум сегменту все частіше і активніше використовують ті чи інші елементи автономного водіння: адаптивний круїз-контроль, аварійне гальмування, автоматичне паралельне паркування тощо.

Відео дня

Але як зараз йдуть справи з розробкою автономних автомобілів, з огляду на кризу і пандемію коронавірусу?

Рівні автономності: які бувають типи безпілотних машин

Давайте розбиратися. Існує 6 рівнів автономності: де 0 рівень — означає повну залежність від людини, а 5 — повна автономність.

Більшість сучасних автомобілів, особливо якщо ми говоримо про преміум сегмент, знаходяться на другому рівні (так званий режим «hands off», «часткова автоматизація»): у них доступний адаптивний круїз-контроль, аварійне гальмування, паралельне паркування тощо.

Третій рівень («еyes off», «умовна автоматизація») має на увазі, що водій більше не повинен постійно стежити за дорогою, але має бути готовий взяти керування на себе протягом визначеного автовиробником часу.

analyticsinsight.net
Фото: analyticsinsight.net

У наявних у продажу автомобілях такого функціоналу офіційно поки немає. Але провідні виробники автомобілів преміум-сегменту дуже близькі до цього рівня (наприклад, пакет Full Self-Driving Capability в автомобілях Tesla, незважаючи на свою назву, все-таки не є прикладом автономності третього рівня).

На четвертому рівні («mind off») робот управлятиме замість вас, але в якихось нестандартних ситуаціях, наприклад, на сільській або лісовій дорозі, ви повинні будете взяти керування на себе. П’ятий рівень — це, звичайно, повністю самоврядні авто.

Ready Steady Go! Зелене світло для запуску автономних машин

Одним з головних викликів на шляху автономних машин є питання інфраструктури, передусім дорожньої. Від самого початку повністю автономним автомобілям потрібні будуть виділені траси, де буде мінімум або зовсім не буде звичайних машин і пішоходів.

Для таких трас потрібні будуть інші дорожні знаки і спеціальна інфраструктура, щоб лідари/радари машин могли нормально працювати.

Друге найважливіше питання полягає в тому, хто буде нести відповідальність у разі ДТП — виробник автомобіля або розробник програмного забезпечення.

Важливо підкреслити, що в сучасних автомобілях знаходиться до 150 електронних комп’ютерних модулів (ECU — electronic computer unit), що містять близько 100 млн рядків коду прогнозованим зростанням до 300 млн рядків до 2030 року). Дуже часто це кілька компаній, тому визначити, хто саме з розробників десь зробив помилку, досить складно.

Здавалося б, ці виклики мусять досить надовго затримати розвиток нової технології, але буквально недавно 24 червня 2020 року Європейська економічна комісія ООН затвердила на рівні 60 країн правила, за якими пересуватимуться автономні транспортні засоби рівня 3 і вище.

Визначено, зокрема, що вони зможуть їздити тільки по дорогах без пішоходів і велосипедистів, зі швидкістю не більше 60 км/год. На борту автономних автомобілів також мають з’явитися системи зберігання даних, які будуть записувати інформацію про автономний режим водіння.

Не забули в ООН і про питання кібербезпеки, які також дуже важливі для автономних автомобілів, адже хакери можуть отримати доступ до електронних систем і даних, загрожуючи безпеці автомобіля і даним водія. Для регулювання цієї частини також схвалили ще 2 нові нормативні документи з Кібербезпеки й Оновлення програмного забезпечення. Це дуже важлива подія, тому що дані нормативні документи, узгоджені на міжнародному рівні, є першими обов’язковими нормами в цій галузі.

Описані вище правила повинні набути чинності в січні 2021 року. Такі країни, як Франція, Нідерланди, Канада і Японія вже оголосили, що будуть їх застосовувати, як тільки ті набудуть чинності.

Таким чином, сьогодні, 2021 рік можна вважати офіційною датою, коли водіїв офіційно почнуть «підсиджувати» автопілоти.

Як буде запускатися автономний транспорт

Дуже ймовірно, що першими впровадження пасажирських автомобілів третього-четвертого рівня автономності почнуть служби таксі великих містах, за визначеними маршрутами).

Також це будуть великі транспортні корпорації. Вони запустять вантажівки без водіїв, які рухатимуться по виділених ділянках дороги, відгороджених від усіх інших. Наприклад, з елеватора в порт.

Такий вигляд можуть мати безпілотні вантажівки Volvo (Фото: Volvo Trucks Corporation)
Такий вигляд можуть мати безпілотні вантажівки Volvo / Фото: Volvo Trucks Corporation

Питання про конкретні терміни поки залишається відкритим, тому що ситуація з Covid-19 внесла свої корективи в початкові досить агресивні й оптимістичні прогнози автовиробників.

Якщо ще рік тому всі великі виробники планували вихід на ринок таких моделей на 2022−2023 рік, то пандемія коронавірусу і криза, схоже, змінили всі плани і зрушили дату на два-три роки.

Проте, досягнення компромісу в питанні допуску таких авто на дороги, а також дослідження, які тривають попри кризу, дозволяють думати, що все може статися ще раніше. Справа за автовиробниками.

Очевидно, що для реалізації таких амбітних планів автогіганти співпрацюють з IT-компаніями. Особливо приємно, що допомагають зробити автомобілі майбутнього дійсністю вже зараз і українські розробники.

Наприклад, ми підрахували, що в світі по дорогах їздить більше ніж 10 мільйонів автомобілів, для яких фахівці Luxoft написали якусь частину програмного забезпечення.

Конкуренція посилюється

Якщо раніше компанії намагалися об'єднувати зусилля, щоб придумати загальну платформу для автономного водіння, то зараз багато таких альянсів почали розпадатися.

Наприклад, на початку 2019 року BMW і Daimler домовилися разом розробляти технологію для автономного водіння, але потім плани змінилися. Нещодавно стало відомо, що компанії припинили співпрацю. Офіційна причина через «поточні економічні умови», але є думка, що справа в конкуренції, що загострилася.

Схоже криза призвела до того, що виробники вирішили не об'єднуватися для пошуку спільних рішень, а ризикувати, намагаючись розвинути технологію першими.

Так, наприклад, Daimler уклав партнерство з NVIDIA і оголосив, що з 2024 року планує оснащувати всі нові автомобілі спеціальними обчислювальними платформами на базі ШІ для безпілотних автомобілів.

Візуалізація автомобіля майбутнього від Daimler (Фото: Daimler)
Візуалізація автомобіля майбутнього від Daimler / Фото: Daimler

Швидко змінюються плани і в інших виробників. У квітні стало відомо, що Audi відмовляється від просунутого автопілота в A8, порахувавши, що законодавство нині не дозволяє впровадити систему для звичайних доріг. Але я не здивуюся, якщо після рішення ООН в Audi також змінять думку.

Вже передумали, схоже, в Volvo. Спочатку компанія повідомила, що відмовляється від впровадження автопілота третього рівня на своїх авто, вирішивши одразу перейти до розробки більш просунутих систем. Але через деякий час у Volvo оголосили, що в 2022 році всі моделі компанії будуть виходити на ринок уже з трасовим автопілотом.

Окремо про впровадження автономних систем руху третього рівня вже оголосили Daimler і BMW. За попередньою інформацією, системи з’являться в наступному Mercedes-Benz S-Class і електричному кросовері iNext від BMW.

Погляд у майбутнє: «Чорний лебідь» vs «Білий лебідь»

Поки автовиробники не можуть об'єднатися і ворогують між собою, шанс отримати лідерство в розробці автомобілів 5 рівня автономності можуть отримати інтернет-гіганти — Google зі своїм проектом Waymo і китайський Baidu c проектом Apollo.

Не стоять осторонь і Apple з Amazon. Останній нещодавно придбав каліфорнійський стартап з автономного водіння Zoox і відразу подорожчав на 2,24%.

Можливо, такий вигляд матиме автономний автомобіль від Apple (Фото: pinterest.com)
Можливо, такий вигляд матиме автономний автомобіль від Apple / Фото: pinterest.com

Як завжди, всі карти світовим гігантам також може сплутати Tesla Ілона Маска. Нещодавно СЕО компанії заявив, що презентує базовий функціонал технології п’ятого рівня для безпілотних автомобілів вже до кінця 2020 року.

Проблема переходу на п’ятий рівень, за його словами, полягає в тому, що автомобілям не вистачає технічних ресурсів для обслуговування надпотужних комп’ютерів, які потрібні, щоб авто поїхало без водія.

Зараз Tesla перебуває на фінальній стадії розробки охолоджувальної і терморегулювальних систем, які дозволять встановлювати такі комп’ютери.

Безсумнівно, зараз дуже важко припустити хто і коли переможе в гонці під назвою «безпілотний автомобіль майбутнього». І поточний рік це чітко показав. Іноді трапляються такі події, про які ніхто і ніколи не міг би навіть подумати.

Однак я твердо переконаний, що безпілотні автомобілі з’являться вже в найближчому майбутньому і вони кардинально змінять не тільки автомобільну галузь, не тільки наше ставлення до автомобілів, але і все наше життя.

Адже у випадку з повністю автономною машиною вам не будуть настільки важливі її технічні характеристики. Вам буде важливо те, що міститься всередині авто: яке крісло, яка система розваги, яка швидкість інтернету, наскільки зручно інтегрується ваш смартфон з автомобільною системою розваг і багато-багато іншого.

А також зміняться вимоги до паркувальних майданчиків (вони будуть вже не потрібні прямо в торгових центрах), заправок, дорожніх знаків тощо. Загалом, відбудуться дійсно кардинальні зміни.

Показати ще новини
Радіо НВ
X