Коли онлайн-продажі замінять традиційні походи в супермаркети?

21 вересня 2021, 07:30

Останні кілька років аналітики різних країн пророкують масовий перехід рітейлерів в онлайн-торгівлю і масштабне зростання ринку e-grocery. Але як йдуть справи насправді?

Ситуація в Україні

Електронна комерція в індустрії товарів повсякденного попиту (FMCG) та продуктів харчування (E-grocery) в усьому світі розвивається семимильними кроками. В Україні ж цей канал зростає набагато повільніше, ніж у США, Азії та Європі.

Відео дня

За різними оцінками, до карантину частка онлайн-продажів продуктів харчування в Україні становила від 0,5% до 1% від загального товарообігу організованого ритейл-ринку. У 2020 році через карантин попит різко зріс у кілька разів. Наприклад, у Zakaz.ua під час локдауну кількість унікальних користувачів миттєво збільшилася на 78%, а сумарний брендовий попит на сервіси доставки від лютого до березня 2020 року зріс на 119%. У березні сервіси доставки шукали в Google майже 700 тисяч людей, тоді як у лютому — трохи більше 300 тисяч.

Покупки продуктів онлайн швидко стали мейнстрімом і однією з основних тенденцій в індустрії продуктів харчування. Але наскільки це змінило ситуацію глобально за загальними показниками в ніші e-commerce?

Як показало дослідження Soul Partners, за підтримки програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України», ринок e-commerce в 2020 році виявився одним з найдинамічніших в Україні. Він досяг $ 4 млрд, що становить 8,8% від загального обсягу роздрібної торгівлі.

Однак, частка e-grocery від загальної частки українського e-commerce, незважаючи на динаміку зростання, як і раніше коливається в межах 1%. Обсяг ринку в 2020 році склав лише $150 млн. А це означає, що нам є ще куди зростати й ніша фактично вільна. Як відзначили в дослідженні Soul Partners, ліки і продукти харчування є відносно новими категоріями на ринку електронної комерції в Україні з найбільшим потенціалом до зростання.

Ситуація на світовому ринку

Згідно зі звітом McKinsey, в ключових країнах Європи (Франції, Італії, Німеччині, Іспанії та Великій Британії), в першій половині 2020 середня частка продуктових покупок онлайн зросла з 8,8% до 12,7%.

15% споживачів купували продукти на сайтах, якими ніколи раніше не користувалися. Близько 50% респондентів заявили, що будуть і далі купувати через ці сайти частину продуктів. Ще 12% перейшли в інші продуктові магазини, щоб скористатися такими послугами, як доставка додому або самовивезення.

У США, в першому кварталі 2020 року, на частку онлайн припадало 3% від загального обороту продажів продуктів. Після пандемії, в другому кварталі, частка зросла до 6% і досягла $ 7,1 млрд.

За даними сервісу Apptopia, продуктові компанії, такі як Shipt, Walmart і Instacart, зросли за минулий рік на 124%, 160% і 218% відповідно. Замовляти продукти в онлайні стає новою нормою, і цей тренд явно збережеться до кінця цього року.

Що прогнозують експерти

Онлайн-майданчики для продажу продуктів стануть новою нормою. За попередній рік канал зріс удвічі швидше, ніж очікувалося до COVID, і йому ще є куди зростати.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

За час пандемії люди в усьому світі так звикли до зручності онлайн-доставки готової їжі та продуктів, що залишили цю звичку і після зняття локдауну. Експерти прогнозують, що до 2025 року загальний оборот сервісів доставки їжі в світі досягне $200 млрд. Про це свідчить ситуація зростання продажів на ринку.

Що буде з офлайн бізнесом?

Незважаючи на динамічне зростання ринку e-commerce і e-grocery в Україні, можу впевнено сказати, що онлайн-продажі не скоро витіснять на другий план традиційні покупки і походи до магазиніві. Вище наведені показники тому підтвердження. Нам ще є куди зростати й офлайн нікуди не зникне.

Але бізнесу слід врахувати, що нові технології кардинально змінюють спосіб взаємодії роздрібних мереж зі своїми клієнтами в усьому світі. Українським ритейлерам важливо розвиватися в напрямку e-grocery. Споживчі звички змінилися, а пандемія відіграла в цьому величезну роль. Вимушено роблячи покупки онлайн, люди усвідомили, що це зручно, дозволяє заощадити час і спростити життя.

Тому, щоб ритейлерам не втрачати клієнтів, найкращим рішенням для бізнесу буде створити можливість вибору — покупка онлайн або офлайн. За цим принципом вже працюють гіпермаркети як Ашан, METRO, NOVUS, MегаМаркет, VARUS та інші великі ритейл-гравці. Потрібно впроваджувати інновації та технології в бізнес, щоб не відставати від світу. Це дозволить зберегти конкурентну перевагу на ринку, підвищить лояльність клієнтів, а також стане ще одним каналом для зростання продажів і, відповідно, прибутку.

Показати ще новини
Радіо НВ
X