Чому український бізнес не готовий приймати фінансування навіть зараз

25 березня 2020, 19:00

Без прозорості та порядку в усіх внутрішніх справах компанії, розраховувати на кредиторів або інвесторів не варто

Ваш бізнес існує вже не перший рік. Продукт успішний на ринку, пізнаваний серед споживачів, його поважають конкуренти. Ви готові масштабуватися, але для цього потрібні інвестиції. Добре, коли ваш бізнес приносить необхідний грошовий потік для масштабування, а якщо ні?

Відео дня

Теж, здавалося б, на перший погляд зрозуміла й очевидна відповідь: залучаємо з боку, звертаємося по банківське фінансування, в інвестиційні фонди або запрошуємо приватний капітал. Але, невдача, ви не можете цього зробити, або просто — вам це не вдається. У чому ж проблема?

Все банально просто — ви не готові прийняти фінансування, оскільки ваші внутрішні бізнес-процеси не налагоджені, у ваших фінансах панує хаос, а кредитори або інвестори вимагають прозорості та порядку в усіх внутрішніх справах компанії.

Що ж робити? Як підготувати бізнес до фінансування?

Часто у своїй практиці чула скарги керівництва про те, що «ми живемо у складні часи», «грошей не дають, бо не кредитують компанії з нашої сфери діяльності» і ще мільйон виправдань того, що бізнес не може залучити фінансування. Але основна причина проблем криється в самих компаніях, а зовсім не в складній економічній ситуації.

Моя порада — не потрібно розраховувати на «а раптом пощастить і зможемо домовитися з банком або з інвестором»

Недостатньо налагоджені бізнес-процеси в усьому винні. І з огляду на це важливо розуміти, що впорядкування бізнесу можливо лише тоді, коли власник передусім зацікавлений у цьому, бере уравління проекту зміни бізнесу в свої руки, залучаючи до проекту топ-менеджмент компанії. До речі, найчастіше під час впровадження проектів змін відбувається і зміна менеджменту. І це не завжди через те, що ви найняли поганих управлінців, просто вони не змогли прокачати свої компетенції в період зростання бізнесу. От і виходить, що не встигають, а, отже, не приймають змін.

Що критично важливо зробити передусім

1. Переглянути бізнес-стратегію, провести діагностику й оптимізацію бізнес-процесів. Це дозволить підвищити ефективність бізнесу за рахунок зниження витрат, зміни структури взаємодії між різними відділами, зниження частки ручної праці і скорочення дублюючих функцій, стандартизації й автоматизації рутинних операцій із наступним переданням на аутсорсинг. Це звільнить як мінімум 25% робочого часу ваших підлеглих.

2. Провести фінансову діагностику, щоб розуміти, які ризики існують, як їм запобігти, як зміцнити грошовий баланс компанії. Не менш важливим буде і розробка фінансової стратегії. Фінансова відкритість забезпечує зрозумілі для всіх правила гри на ринку, що і є однією з першорядних вимог потенційних фінансових партнерів.

3. Не менш важливим завданням буде робота над побудовою репутації компанії/бренду/керівника або власника бізнесу. Чим прозоріший бізнес, чим стійкіша його репутація, тим менше ризиків бачать фінансові установи і ймовірність кредитування бізнесу підвищується в рази.

Якщо для вашого бізнесу перераховані вище завдання — в новинку, в таких випадках я завжди рекомендую не витрачати час на пошук фахівців і не робити спроб і помилок (адже час важливіший), а звернутися до професіоналів у таких питаннях.

Один з важливих моментів — це замовлення діагностики, завдання якої — отримати уявлення про кожен процес бізнесу (основний або допоміжний). Після дослідження, виконаного залученими фахівцями, у вас буде повна картина всіх ланцюжків дій на підприємстві. Отримана після діагностики інформація допоможе сформувати вимоги до результатів роботи кожної ланки бізнесу, визначити показники ефективності окремих підрозділів, зробити висновки про проблеми підприємства, визначити заходи щодо усунення недоліків. Іншими словами, діагностика бізнес-процесів складає в єдиний пазл усю відсутню або невідому раніше інформацію і допомагає знайти способи оптимізації роботи підприємства.

Далі власнику або керівнику буде набагато легше впорядковувати всі справи і дотримуватись розробленої фінансової стратегії. До речі, є компанії, які надають не тільки консультації, а й супроводжують бізнеси на шляху до отримання кредитування на вигідних умовах. До того ж від компанії не потрібно великих зусиль (окрім перерахованого вище), оскільки фінансовий консультант бере на себе всі завдання із комунікації з банками, інвесткомпаніями тощо.

За роки роботи фінансовим директором, а згодом і керівником консалтингової компанії, я залучала фінансування для бізнесу різного розміру, від мільйонів гривень до десятків мільйонів доларів. Якщо я була впевнена в продукті, в фінансовому стані бізнесу, його керованості, залучення фінансування ставало технічним процесом, зі зрозумілою послідовністю дій, а результат — завжди позитивним.

Моя порада — не потрібно розраховувати на «а раптом пощастить і зможемо домовитися з банком або з інвестором». Тоді процес залучення фінансування з технічного перетворюється на творчий, а саме — як красиво продати не підтверджені цифрами ідеї. Не можна забувати про те, що інвестора можна обдурити тільки один раз, удруге вам навряд чи знову повірять.

Що таке кредитний рейтинг сьогодні вже знають навіть діти. Готуйтеся до масштабування, проводьте фінансову і бізнес-діагностику. Залучайте до цього процесу зовнішніх експертів, адже ніколи ваш менеджмент не розповість вам про проблеми бізнесу, просто тому що ці проблеми виникли або з їхньою участю або навпаки через неучасть в управлінні. Важливо не тільки заробляти гроші, важливіше заробляти гроші на тривалому проміжку часу.

«Головна користь капіталу не в тому, щоб зробити більше грошей, а в тому, щоб робити гроші заради покращення життя» — чудова фраза, яку сказав свого часу Генрі Форд, засновник автомобілебудівної імперії Ford. Адже дійсно, коли ми замислюємося про залучення фінансів, наші бізнеси стають ефективнішими, «прозорішими» і репутаційно стійкими.

Показати ще новини
Радіо НВ
X