Чи спрацює закон проти олігархів?

8 червня 2021, 11:34

«Антиолігархічний» законопроєкт викликав жваве обговорення у ЗМІ та соцмережах. Так, уже озвучені думки про неконституційність законопроєкту чи про те, що він не буде працювати.

Представники влади підкреслюють, що закон тимчасовий — на 10 років. Мовляв, за цей час будуть розроблені цивілізовані закони про лобізм, посилено антимонопольний комітет та проведено судову реформу. Нагадаємо, що закон «Про захист економічної конкуренції» працює з 2001 року, і президент призначив «свого» голову АМКУ ще у вересні 2019 року. Закон про перезавантаження ВККС та ВРП необхідний для завершення судової реформи, Рада ухвалила у жовтні 2019 року, а законопроєкти про лобізм парламент, у тому числі поточний, розглядав неодноразово. Тобто можливість принаймні розпочати вказані реформи у чинної влади була і є. Проте, наприклад, у судовій реформі з 2019 року не було жодного прогресу. Яким чином йому сприятиме цей законопроєкт — незрозуміло.

Відео дня

Законопроєкт написаний таким чином, що за бажання його буде легко обійти. З іншого боку, він надає дуже багато дискреції чинній владі - зокрема РНБО може як визнати певну особу олігархом, так і не визнати (а подання щодо цього може як надійти до РНБО, так і не надійти). До того ж, усі держслужбовці та депутати повинні будуть подавати декларації про контакти з олігархом або його представником. При цьому поняття «представник» у законопроєкті не визначене — теоретично це може бути будь-який працівник підприємства, яким володіє олігарх, чи, наприклад, працівник юридичної компанії, яка надає підприємствам олігарха відповідні послуги. Щоправда, перед зустріччю з держслужбовцем чи депутатом така особа має повідомити, що вона представник олігарха. Але перевірити, чи вона це зробила, якщо зустріч, наприклад, не записана на диктофон, неможливо.

Декларація про контакт має бути подана не пізніше ніж наступного дня після такого контакту. Однак знову незрозуміло, яким чином це можна перевірити — чи буде встановлене цілодобове стеження за всіма представниками державної влади? Якщо так, тоді положення з пояснювальної записки про те, що закон не потребуватиме додаткових бюджетних витрат, не відповідає дійсності (втім, зараз воно теж не відповідає дійсності, оскільки ведення реєстру олігархів та реєстру декларацій про контакти потребуватиме певних коштів).

Однак, зміст законопроекту менш важливий, ніж сам факт його подання. Бо це знову пошук «простого» рішення замість системного, лікування симптомів, а не хвороби. Із цього ж розряду, наприклад, рішення про регулювання цін, санкції проти контрабандистів чи «перемога» Вірастюка на виборах. Окрім сумнівності з правової та економічної точки зору, ці рішення є просто неефективними — вони не вирішують проблему картельної змови (якщо така є), контрабанди чи підкупу виборців.

Зміст законопроекту менш важливий, ніж сам факт його подання. Бо це знову пошук «простого» рішення замість системного

Працюють ті рішення, які створюють правильні стимули (а найбільш зрозумілий стимул — це гроші). Успішні приклади таких рішень в Україні - медична реформа та децентралізація. Звісно, ні лікарні, ні ОТГ не перетворилися за одну ніч на «рай на землі». Але вони рухаються у правильному напрямку. Наприклад, наш проект показав, що лікарні закуповують обладнання та навчають лікарів, щоб надавати кращі послуги пацієнтам. Оскільки кожен пацієнт — це додаткові гроші. А в громадах, особливо менших, мешканці стали охочіше платити податки, коли відчули зв’язок між сплатою податків та якістю публічних послуг.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Отже, поки держслужбовцям та депутатам вигідніше працювати на олігархів, а не на державу, — вони працюватимуть на олігархів незважаючи на будь-які закони. Тому владі варто зосередитися на ефективних, а не ефектних, рішеннях. Не намагатися виграти будь-що, а захищати правила гри. Для початку — забезпечити незалежність уже створених антикорупційних органів та провести чесний відбір членів ВРП та ВККС.

Стаття надана Вокс Україна.

Показати ще новини
Радіо НВ
X