Споглядати, як з неба падають зірки: Що не так з ідеєю створення готелів-ФОПів в Україні?

15 вересня 2020, 07:30

Я чув сумний жарт про те, що кількість зірок на українському готелі часто дорівнює тій кількості зірок, які видно на небі крізь дірки в стелі номера. На жаль, для таких глузувань є привід.

Новий навчальний рік для туріндустрії почався з читання: першого вересня в першому читанні Верховна Рада України прийняла проект Закону про внесення змін до Закону України «Про туризм» щодо розширення кола суб'єктів надання готельних послуг. За узагальненим юридичним формулюванням ховається принциповий момент, який не можна загубити за іншими новинами. Народні депутати пропонують надати можливість фізичним особам-підприємцям стати повноцінними гравцями готельного ринку. Попри всі популістичні заяви, така стратегія має й значні ризики.

Відео дня

Підтримка чи помилка?

Перше, що приходить на згадку при роздумах про цю ініціативу — підтримка малого бізнеса. Справді, ФОПи дозволяють більшій частині населення без зайвого бюрократичного навантаження займатись власною справою в легальному полі. Все нібито добре, та й безпосередньо автори законопроекту пишуть саме про це у пояснювальній записці. Але чи справді ми маємо справу з новими можливостями для держави та бізнесу?

Успішні з точки зору розвитку туризму країни вкрай прискіпливо ставляться до готельного бізнесу. Форма організації тут відіграє чи не ключову роль. Готелі мають нести значну відповідальність, а тому й важелів контролю з боку держави має бути більше. Це не означає, що у бізнеса потрібно буквально стояти над душею, але територія готельної справи потребує серйозного перегляду стандартів, який стане неможливим, коли кожний ФОП відкриватиме готель на свій смак. Крім того, спрощена схема оподаткування — це не те, що дозволить державі значно збільшити надходження в бюджети різних рівнів.

Готелі, якщо це справді готелі, а не апартаменти, повинні бути юридичною особою. Це стандарт для будь-яких часів, але він набуває особливого значення зараз, у часи пандемії. Як людина, що працює у туристичній індустрії, я хочу бути впевненим, що відправляю туристів у безпечне місце, а у разі виникнення питань, маю достатньо інструментів, аби вирішити їх у юридичній площині.

Системність рятує

Економіка не любить гасла. Вона базується на цифрах, а для них потрібні зрозумілі та прозорі правила. В Україні досі існують ситуації, коли зірки на готелях можуть зовсім нічого не значити. Чого недостатньо, так це розуміння, наскільки залежними один від одного є всі гравці туристичної галузі. Туристи, незадоволені сервісом в одному місці, екстраполюють власне незадоволення й на інші місця відпочинку. А коли негативних відгуків назбирається певна кількість, то вже можна говорити про зруйновану репутацію, відбудовувати яку потрібно буде роками. На словах здається, що все це зрозумілі та навіть банальні речі, але на практиці - це те, з чим ми боремось кожного дня. Чому все повторюється? Немає системи контролю готельних категорій.

Одна зірка, дві, три, чотири, п’ять. За ними має бути відповідний сервіс. Колись я чув сумний жарт про те, що кількість зірок на українському готелі часто дорівнює тій кількості зірок, які видно на небі крізь дірки в стелі номера. На жаль, для таких глузувань є привід, адже коли бронюєш готель, то плануєш отримати певну якість послуг, а отже й категорія не може визначатись приблизно, без чітких критеріїв. Охорона, наявність сейфу, доступ до інтернету в номері, рецепція, що працює 18 або 24 години, можливість заселення у будь-який час, їдальні та ресторани, меню для вегетаріанців та людей, що мають особливості харчування, басейн, спортивний центр, пральня, обслуговування кімнат. Все це та багато іншого можуть бути критеріями оцінки. Не відповідаєш їм? Нема питань, працюй, як гостьовий будинок, апартаменти, але не готель.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Світовий досвід, а не особливий шлях

Будувати доріжки для велосипедів — це краще, ніж вигадувати власний велосипед. Як доводить досвід столиці - цю істину ми вже засвоїли. А ось щодо готелів, то все ще намагаємося щось віднайти. Найбільша проблема в тому, що цей пошук особливого шляху пов’язаний не з бажанням відшукати кращий варіант, а скоріш імітувати процес оцінювання замість того, щоб справді бути неупередженими.

Утім, у світі існує, як мінімум, п’ять визнаних підходів до класифікації готелів. Від тих, що оцінюють лише кількість послуг відповідно до фіксованого переліку, до тих, що базуються на перевірці якості цих послуг, а також тих, що враховують враження відвідувачів. Україні слід починати хоча б з базового — ті ж три зірки повинні мати однакову вагу в будь-якому куточку України, а не вводити туристів в оману.

У дослідженні Всесвітньої туристичної організації називаються 5 ключових переваг впровадження надійної системи класифікації готелів:

1. Спрощення процесу вибору готелю для тих, хто відвідує його перший раз. На відміну від багатьох інших галузей, тут не можна спочатку протестувати, а вже потім замовити. То ж туристи мають розраховувати на якісь загальні індикатори якості.

2. Створення уніфікованої системи для всіх гравців на ринку: від турагентів до туроператорів, що дозволяє розробляти зручні каталоги та будувати довготривалі партнерські відносини.

3. Формування контексту для відгуків: очікування від готелю з однією зіркою не будуть такими високими, як від 5-зіркового. Якісна система класифікації дозволяє зменшити розчарування клієнтів хоча б тим, що вони вільні обирати більш чи менш розкішні варіанти, отримуючи саме їх.

4. Класифікація діє, як інструмент маркетингу. Демонстрація зірок, які мають підґрунтя, дозволяє ефективніше просувати послуги на конкурентному ринку.

5. Розробка інструментів для професійного оцінювання для працівників готельної справи.

Я хочу бути впевненим, що відправляю туристів у безпечне місце, а у разі виникнення питань, маю достатньо інструментів, аби вирішити їх у юридичній площині

Це базові позиції, які допоможуть покращити ще безліч дрібниць. Але все можливо тільки за умови принципових змін. Можна вкладати неймовірні бюджети в комунікаційні кампанії, казати правильні слова про створення трудових місць, заохочувати туристів та популяризувати Україну, але без цих змін нічого не відбудеться. Навіть ті, хто повірить нам та приїде — ризикуватимуть опинитись у апартаментах, де потрібно самостійно заправити постільну білизну, а зірки над вивіскою всього лише тішать его власника.

Кроки до змін

Замість лібералізації та ставки на ФОПи, куди важливіше провести систематизацію та розробити класифікацію готелів. Та навіть сміливіше — анулювати всі зірки та підтверджувати їх тільки після незалежних перевірок й аудитів. Разом з тим, піти на зустріч готелям, заохотити їх інвестувати в інфраструктуру, надавши податкові пільги, чи зовсім — канікули.

Звичайно, зміни не повинні бути різкими, а мати перехідний період, та й взагалі впроваджуватись лише через відкритий діалог безпосередньо з представниками галузі. Важливо створити систему, яка допоможе бізнесу розвиватися, а державі - заробляти. Але головне — все це повинно працювати для людей.

Показати ще новини
Радіо НВ
X