Безробіття — нам, замовлення — китайцям

2 травня 2020, 10:30

Історія про те, як держава загнала нас у глухий кут і фінансовий колапс

Обіцяв «закрити тему» і вже докладно розповісти про наші технічні і юридичні розбіжності з МОЗ. І про те, як раптом виявилося, де-юре начебто ніхто й не винен, до нас теж нема запитань — адже ми пошили захисні комбінезони відповідно до замовлення. Тільки замовник змінив вимоги і передумав їх забирати.

Відео дня

Я, звичайно. звик, що у нашій країні основним принципом будь-якої влади було не єдині для всіх правила гри, а горезвісні «друзям — все, ворогам — закон». Тому всі 25 років роботи компанії намагаємося витрачати час на роботу, а не на війну з державою, не лізти нікому в друзі, не просити преференцій, але водночас вимагати банальної справедливості. Хоч іноді такі прості бажання викликають скандали і потрапляння в «чорний список». Скандалістом при цьому себе не вважаю. З МОЗ ми, до речі, ніколи раніше не працювали, тому донедавна й не думав, що потраплю в таку халепу і навіть політичні розбірки.

Бачу, що після мого допису минулого тижня на МОЗ накинулися зі звинуваченнями в корупції через те, що вони не взяли наші костюми, а віддали перевагу китайським, які дійсно вдвічі дорожчі. Хочу сказати, що мені невідомі деталі і нюанси процедури, за якою в результаті МОЗ із другої спроби закупив костюми біозахисту для медиків. Це була закрита і спрощена процедура, куди нас не запрошували. І не можна стверджувати, що все китайське дороге або неякісне. У Китаї є різні постачальники, може бути все добре, а можна і нарватися на підробку, як пощастить.

Знаю тільки, що наші костюми відповідали вимогам ТЗ до виробу «костюм біологічного захисту/комбінезон», яке було предметом попередньої закупівлі, яка не відбулася, проведеної уповноваженим МОЗ державним підприємством ДП «Медичні закупівлі України». Крім того, ми не приховували інформацію, що наші комбінезони:

 — не проходили сертифікацію за стандартом ДСТУ EN 14 126:2008 року «Одяг захисний. Захист від інфекційних агентів»;

— виготовлені відповідно до затверджених ТУ У 14.1−32 043 747−30:2020 «Одяг захисний. Загальні технічні умови»;

— мають код УКТЗЕД 6 210 109 200;

— введені в обіг відповідно до повідомлення Держпраці від 31.03.2020 як «засоби індивідуального захисту, використання яких необхідно в інтересах охорони здоров’я», назва виробу — «Костюм біологічного захисту/комбінезон» і призначені вони для «захисту населення, пацієнтів, хворих, медичного персоналу від можливих інфекцій, які передаються повітряно-крапельним шляхом…».

Але жодних вимог «Текстиль-Контакту» про проведення сертифікації на відповідність стандарту ДСТУ EN 14 126 ДП «Медичні закупівлі України» від самого початку не висувало.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Розповім тепер про все по черзі:

  • 10 квітня МОЗ уповноважив ДП «МЗУ» провести закупівлю засобів індивідуального захисту, а саме «Костюмів біологічного захисту/комбінезонів», згідно з кодом УКТЗЕД 6210 10 92 00 у кількості 90 тис. штук. У дорученні, підписаному заступником міністра МОЗ та головним санітарним лікарем Віктором Ляшко не було згадки про відповідність продукції стандарту ДСТУ ЕN 14 126. Закупівлю ДП «МЗУ» провели. За очікуваної вартості 396 грн за комбінезон загалом планувалося витратити 35,687 млн) наша пропозиція — 245 грн виявилося кращим, економія сстановила 40%. Текстиль-Контакт оголосили переможцем, про що було вивішено офіційне повідомлення на сайті РroZorro.
  • 14 квітня Текстиль-Контакт підписує з ДП «МЗУ» контракт на 22 млн грн, що передбачає 100% передоплату, і запускає у виробництво перші 60 км сировини замовили ще 200). Терміни неймовірно жорсткі і плюс штрафні санкції за їх порушення. Тому підписавши договір, одразу розкроїли першу партію і почали відшив на своїх трьох швейних фабриках. Але через 2 дні дізнаємося, що потрапили «між двома вогнями». Нам кажуть, що ви великі молодці, але даремно ви так поспішали — оплати не буде, МОЗ не затвердив нам закупівлю. Виявилося, що без відповідного затвердження МОЗ контракт став недійсним.
  • 17 квітня, вже без ДП «МЗУ» МОЗ проводить спрощену закупівлю точно на таку ж суму 35,687 мільйонів гривень, виділену з резервного фонду, з очікуваною вартістю одноразового комбінезона 500 грн, що вдвічі вище за нашу пропозицію, але з умовою, що продукція повинна мати підтвердження відповідності ДСТУ EN 14 126. Термін постачання — до кінця квітня, кількість зменшено до 71 374 шт. Переможцем опинилася компанія «Меддів», зареєстрована рік тому. Один з її засновників, Андрій Потребчук, полковник поліції у відставці, очолює сектор із боротьбі з корупцією у Службі судової охорони. Тож за антикорупційність закупівлі, схоже, можна не турбуватися.
Текстиль-Контакт
Фото: Текстиль-Контакт

І що нам тепер робити з уже зробленими 23 тис. комбінезонами на складі (плюс величезні залишки нерозкроєної сировини)?

При тому, що ми зробили рівно те, що нам замовляли згідно з договором. При тому, що всі наші вироби відповідають замовленому «костюму біологічного захисту/комбінезону». При тому, що продукцію введено в обіг, як захисний одяг, є відповідні санітарно-епідеміологічні висновки як на матеріал, так і на готовий виріб. І при тому, що наше швейне виробництво сертифіковане на відповідність стандарту ISO 9001 і забезпечує належну якість продукції, що виробляється.

Офіційна причина відмови МОЗ затвердити договір ДП «МЗУ» з ТК обумовлена не на претензії до якості самого товару, а до відсутності документа, що підтверджує відповідність вимогам ДСТУ

Дійсно, зазначений нами код товару, не медичний. Але тільки 16.04 нам сказали, що потрібно не передбачена в підписаному з ДП «МЗУ» договорі додаткова сертифікація та підтвердження відповідності «Одяг захисний. Захист від інфекційніх агентів». МОЗ запропонував пройти сертифікацію наших виробів в профільному інституті ДП «Науковий Токсикологічній Центр ім. Л.І. Медведя МОЗ України». Ми рвонули туди, хоч у підписаному договорі немає такої вимоги.

Але виявляється, що ні в цьому інституті, та й за наявною там інформацією, в цілому по Україні, немає сертифікаційних центрів і лабораторій, які мають у сфері своєї акредитації проведення подібних досліджень і підтвердження відповідності. Їм для цього потрібні додаткові методики та обладнання. Тому провести реальні лабораторні випробування і отримати запитуваний МОЗ висновок в Україні не є можливим. Хіба що в різних лабораторіях по країні, кожна з яких може перевірити один-два показники з цього ДСТУ, але ніхто не дасть єдиного комплексного висновку.

Пошук Європейських лабораторій і проведення відповідних випробувань — це тривалий процес і займе там до двох місяців. Ми його запускаємо і постараємося прискорити і зробити за місяць. До того ж термін поставки, як я вже писав, був строго визначений до 15 травня. Ну а отримання сертифіката в Європі дозволить нам потім працювати на експорт, раз в Україні ми МОЗу не цікаві. Залишається тільки питання до Кабміну, коли знімуть обмеження на експорт захисної продукції.

Додам, що офіційна причина відмови МОЗ затвердити договір ДП «МЗУ» з ТК обумовлена не на претензії до якості самого товару, а до відсутності документа, що підтверджує відповідність вимогам ДСТУ EN 14 126:2008. Але чому тоді МОЗ не визначив, на відповідність яких вимог ДСТУ потрібно підтвердження і які значення показників їх влаштовують?

У ДСТУ, наприклад, визначено градації захисних властивостей костюма: 6 класів з опору зараженої рідини під гідростатичним тиском, 3 класи опору проникнення заражених рідких аерозолів, 6 класів опору проникненню інфекційних агентів при механічному контакті і т. д. Тому, відповідати ДСТУ буде і 1 клас і 6. і це, до речі, абсолютно різні цінові пропозиції. Що ж все-таки потрібно МОЗ?

При цьому ми нікого не обманювали і не намагалися видавати свою продукцію за «медичний костюм біологічного захисту з автономною системою забезпечення». Це інша продукція, інші вимоги та інші ціни. Наші шви дійсно зшивні, і це не новина, що вони не мають термопроклейки. Це інша категорія комбінезонів і порівнювати їхні характеристики і співвідношення ціна/якість — не наше завдання. Наше завдання — робити те, що замовили, і вкластися у відведені терміни.

Тільки чомусь місяць тому ми були герої, які за кілька днів розгорнули серйозне виробництво, узгодили ТУ і допомогли ліквідувати цілковитий дефіцит захисних засобів у державних засіках. А сьогодні держава нас загнала в глухий кут і фінансовий колапс. При тому, що в будь-яких медичних установах є фахівці, які не обов’язково працюють безпосередньо із зараженими пацієнтами і яким не потрібен найвищий найдорожчий) ступінь захисту.

Зауважу ще, що заступниця міністра МОЗ Світлана Шаталова, яка неодноразово виступала з цього питання і розповідала всім про різницю між проклеєним і зшивним швом, визнала у своєму коментарі під своїм же постом: «Я не маю нічого до пана Соколовського, він зробив, что Йому заступників. Питання в іншому — чи те, що він зробив, здатне захістити лікаря від інфекції чи ні. І друге питання, навіщо таке було замовляти без погодження з МОЗ. Тут перевищення повноважень у ДП».

Принтскрін FB
Фото: Принтскрін FB

Крім того, хочеться отримати відповідь МОЗ на виниклі питання авторитетних інфекціоністів, зокрема Володимира Курпіти (колишній голова санітарної служби), з приводу того, що базова умова відповідності продукції вимогам МОЗ — декларована постачальником наявність сертифіката відповідності продукції ДСТУ EN 14 126 нічого не дає медикам. А передбачає лише тестування продукції на проникнення бактерій, але не вірусів! І не має жодного стосунку до вірусних інфекцій. Аби потім раптово не вийшло, що вироблена вже іншими постачальниками продукція теж виявиться не потрібною.

Ну а поки вся китайська захисна продукція, яку закуповують сьогодні за бюджетні гроші, надійно захищена від посягань українських виробників цією вимогою відповідності, а з нами у чиновників проходить приблизно такий діалог:

 — не ходіть до нас на тендери, адже все, що ви зробили і як засоби захисту сертифікували, нам здається підозрілим, хоч перевірити ми це не можемо.

— а чому китайців не перевіряє?

— так у них же сертифікати є.

— а ви впевнені, що вони не липові? Або що заявлений там ступінь захисту і показники відповідають вимогам МОЗ?

 — а що нам залишається, ми ж їх все одно перевірити не можемо.

— так і нам би повірили, якби ми це написали і свої вироби з Китаю привезли на урядовому літаку?

— ну ви ж так не зробите, ви ж порядні.

Оскільки на сьогодні ситуація для нас безвихідна, обігові кошти заморожені і під загрозою збереження сотень робочих місць, Текстиль-Контакт звернувся до ФРУ і вчора від Федерації Роботодавців України на адресу президента, прем'єр-міністра і міністра МЕРТ пішов лист із пропозицією скористатися наявними можливостями українського легпрому, який за наявності довгострокової програми закупівель зможе і робочі місця зберегти і додаткові інвестиції в обладнання залучити. І з проханням допомогти моєму підприємству хоча б у частині реалізації вже пошитої за цим контрактом невеликої частини продукції в кількості 20 тис. комбінезонів.

Крім того і ми, і інші виробники вітчизняного легпрому дуже хочуть отримати відповідь від міністра охорони здоров’я з таких базових питань:

 — плани та номенклатура закупівель на найближчий час;

 — технічні параметри, яких вимагає МОЗ;

 — коли з’являться в Україні сертифікаційні центри та лабораторії, які мають у сфері акредитації необхідні МОЗ стандарти, зокрема ДСТУ ЕN 14 126:2008

Текстиль-Контакт
Фото: Текстиль-Контакт

І останнє. Так, я розумію що МОЗ мав юридичне право не затверджувати договір з уповноваженим закупівельним держпідприємством. А міг і затвердити або затвердити хоча б частково — ми відразу звернулися до міністра з пропозицією зменшити кількість закупівлі з 90 до 20 тисяч комбінезонів. Але з нами вчинили несправедливо. І це незважаючи на те, що розуміли, що я мовчати не буду. А що говорити про інші тисячі подібних історій з іншими чиновниками і підприємцями. Чому вони в ситуації «втопити/не втопити», «загнати в кут або не заганяти», «допомогти/послати» майже завжди топлять, посилають або заганяють у кут?

 — Поки керівництво країни не змінить парадигму ставлення до нас, як до підніжного корму і «терпил»;

 — поки не настане культ підприємця і творця;

 — поки економічна безпека не стане пріоритетом № 1;

доти Україна приречена на бідність, корупцію та відсутність єдиних правил гри.

Показати ще новини
Радіо НВ
X