Заборона російських соцмереж: як вона позначиться на українському PR-бізнесі?

16 травня 2020, 14:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Багато хто не вірив, що президент Зеленський продовжить дію санкцій проти фізичних та юридичних осіб, список яких затвердив його попередник. Але за день до прірви документ все-таки побачив світ

Радість від прочитання документа змішана зі сльозами на очах: на поки ще невідомий термін заблоковано російські соціальні мережі «Однокласники» і «Вконтакте», однак зі списку санкцій викреслено таких розробників програмного забезпечення, як «Парус», «Сапран» і «Гісінфо», а також низку офшорних структур і фізичних осіб, які так чи інакше співпрацювали з «Л/ДНР».

Відео дня

Як вплине заборона «Вконтакте» і «Однокласників» на український комунікаційний ринок?

Коли в 2017 році Петро Порошенко ввів у дію перший список, держава в особі РНБО і потім президента увійшла в кімнату, де сиділи піарники, як їхній старший брат. І цьому було дуже серйозне обґрунтування: і «Вконтакте», і «Однокласники» відіграли значну роль у підготовці і реалізації спочатку російської анексії Криму, а потім і російсько-української війни на сході країни. Саме «Вконтакте» стало майданчиком для рекрутингу бойовиків і збору допомоги.

Обидві соцмережі контентно були антиукраїнськими і, оскільки мали російське коріння, припиняли спроби українців давати альтернативну картинку світу.

Мало що змінилося (але це не точно)

Український бізнес, який чомусь вважав себе «поза політикою», рішення РНБО сприйняв як чергове шкідницьке регулювання (адже з Києва, Одеси і Львова до фронту було далеко).

Як гроші йдуть за пацієнтом, так і PR-фірми вирушили за своїми аудиторіями у Facebook, залишивши за спиною російські соціальні мережі

Одночасно президентську заборону російських онлайн-майданчиків ускладнив, але не обрізав, доступ до них: VPN-софт одразу прийшов на допомогу до тих PR-компаній, для яких доступ до «Вконтакте» в меншій мірі до «Однокласників» через специфічні соціально-демографічні характеристики його користувачів) був критично важливий для комунікації в Росії, Білорусі, Молдові (де «Однокласники» переважають), Казахстані і середньоазійських республіках.

Знову-таки, користуючись VPN, піарники обходили заборону, оскільки в тих країнах Facebook і Twitter не були, як це м’якше сказати, популярними.

І якщо на «зовнішніх» рубежах втрати PR-інструментарію були мінімальними, то в Україні все було інакше. Підлітки і люди в зрілому віці — ключові аудиторії для «Вконтакте» і «Однокласники» відповідно — сприймали VPN як зайвий (читай: небажаний) рух тіла, в 2017 році ще поверталися у свої digital «рідні гавані» для спілкування з друзями і/або родичами, але пізніше втомилися і перейшли в Instagram або Facebook. Чим викликали, як ми пам’ятаємо, плач Facebook-пуристів про те, що «Однокласники» захопили «галактику Цукерберга» (хоча це суто американський підхід — використовувати Facebook для особистого життя, а LinkedIn і Twitter — для робочих питань).

Результат: як гроші йдуть за пацієнтом, так і PR-фірми вирушили за своїми аудиторіями у Facebook, залишивши за спиною російські соціальні мережі. За даними PlusOne, станом на березень 2020-го на Україні налічувалося приблизно 14 млн користувачів Facebook, 11.5 млн користувачів Instagram. Для порівняння: в серпні 2018-го Facebook’ом користувалося 12 млн, Instagram’ом — лише 9. Тенденція зростання Facebook лише зміцнюється: на цей момент соцмережа вважає, що може показати рекламу максимум 15 млн осіб.

Що далі

Травнева прологнація заборони «Вконтакте» і його однокласного аналога лише закріпить цю тенденцію.

Комунікаційники, які не обслуговують клієнтів з РФ та інших країн СНД, вже поступово забувають про існування згаданих вище соцмереж, тим паче на хвилі непідробного (але вочевидь тимчасового) захоплення Telegram’ом, TikTok і їхніми перевагами.

Крім того, про «Однокласників» і «Вконтакте» поступово забудуть і ті їхні «сплячі» користувачі, які б повернулися назад, якби їм на блюдечку з блакитною облямівкою поклали стандартний доступ без VPN. Нинішня заборона позбавить їх цієї можливості, тим самим привчивши їх до Facebook, Telegram, TikTok і його амбіційних аналогів.

За даними PlusOne станом на грудень 2019 року, 22% українців раз на місяць заходили у «Вконтакте» грудні 2018-го цей показник досягав 30%), а в «Однокласники» — вже 15% проти 18%.

Разом: через три роки, коли, ймовірно, постане питання про продовження санкцій, голосів на користь відкриття російських соцмереж в Україні стане набагато менше.

А що комунікаційний ринок? Знову-таки, прогноз стосується тих PR-агентств, які не працюють на ринках країн СНД. У найближчі три роки вони побачать дві виразні тенденції: продовження виходу аудиторій з обох соцмереж і поява нових онлайн-майданчиків, з якими потрібно знайомитися і освоювати (несвіжий приклад — Telegram, свіжий — TikTok). В якомусь сенсі це цивілізаційне рішення бути в загальносвітовому комунікаційному мейнстрімі.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X