Транспортний канібалізм. Чому вирішення проблем однієї галузі за рахунок іншої — шлях у нікуди

17 липня 2019, 12:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Кейс Укрзалізниці

Транспортні системи успішних країн розвиваються гармонійно, а різні види транспорту ефективно взаємодоповнюють один одного. Комплексне вирішення транспортних проблем, що виникають, підвищує ефективність перевезень і, відповідно, створює умови для забезпечення економічного зростання.

Відео дня

Саме в такому контексті в Україні відбувається «транспортний канібалізм», коли на урядовому рівні ухвалюють рішення, через які одна галузь починає вирішувати свої проблеми за рахунок поглинання ресурсів іншої, що в підсумку може призвести до краху всієї інфраструктури країни. Зазвичай у наших реаліях відбувається вирішення проблем прибуткового приватного бізнесу за рахунок збиткового державного, що не вирішує, а тільки посилює проблеми в середньостроковому і довгостроковому періоді.

Основною жертвою таких урядових рішень залишається наша державна залізниця.

Коли я працював у Міністерстві інфраструктури, я доклав дуже багато зусиль для подолання кризи в залізничній галузі України, і не міг змиритися зі спробами виснаження ресурсів Укрзалізниці для підтримки інших сфер економіки або навіть виконання нею соціальних функцій замість уряду.

Пам’ятаю випадок, коли окремі лобісти намагалися протягнути ухваленя рішення про надання знижок до тарифів на перевезення вантажів у порти Придунайського регіону. Мотивація цієї ініціативи на перший погляд справді була логічною. Оскільки вартість перевезення вантажів залізницею пропорційна відстані перевезення, то вартість доставки вантажів у різні порти відрізняється. Відповідно, через більшу віддаленість дунайських портів від вантажовідправників у порівнянні з Одеським або Миколаївським портовими кластерами, вартість перевезення туди вантажів залізницею була вищою, що, відповідно, впливало на їхню конкурентність і обмежувало розвиток. Зниження залізничних тарифів на перевезення вантажів у дунайські порти могло б дати імпульс для розв’язання цієї проблеми.

Але тут виникає головне питання: хто повинен оплатити таку знижку? Очевидно, що УЗ не може бути крайньою у цьому процесі і стимулювати перевалку вантажів у портах за рахунок втрати своїх доходів.

Логічно, що якщо таке рішення приймає уряд або профільне міністерство, то зниження залізничного тарифу має компенсуватися за рахунок державного бюджету, а якщо з такою ініціативою виступає Адміністрація морських портів, то саме вони і повинні були покрити збитки, що виникли. На жаль, у наших реаліях донором таких рішень тоді намагалися визначити УЗ, фактично, державне підприємство, створене для отримання прибутку. Тоді мені вдалося захистити інтереси УЗ.

У 2019 році, після конфлікту в Керченській протоці, уряд прийняв рішення надати 20% знижку на доставку вантажів залізницею в порти Азовського моря. Надана знижка, на думку ініціаторів, пов’язаних з окремою олігархічної групою, має дати можливість морським портам на Азові знизити витрати на перевезення туди вантажів і підвищити їх конкурентоспроможність у порівнянні з портами Чорного моря. Залишається питання: тільки хто допоможе УЗ. Адже у неї справи значно гірші, ніж у суб'єктів господарювання, яким її вкотре змусили підставити плече допомоги.

Проблеми в конкуренції між морськими портами справді існують, і їх потрібно вирішувати. Але стабілізаційні інструменти та ресурси для забезпечення розвитку портів, що відстають, має надавати керівна організація — АМПУ, у якій таких ресурсів вистачає. Покладання ж фінансового тягаря за морську галузь на УЗ виглядає, м’яко кажучи, нераціональним і недалекоглядним.

Дуже схожа історія і з пасажирськими перевезеннями.

Досі, незважаючи на пряму норму Закону, залізничні пасажирські перевезення держава не підтримує і з моменту проголошення незалежності України бюджетних грошей на розвиток цього сегмента не виділяла. Сьогодні тариф на пасажирські перевезення, що встановлює уряд, становить 30% від собівартості, а в приміському сегменті ще менше — 8−15%. Компенсації свідомо збиткової діяльності, а це мільярди гривень щорічно, УЗ від уряду не отримує і змушена хоч частково перекривати ці збитки за рахунок своїх прибуткових видів діяльності, передусім від вантажних перевезень і міжнародних пасажирських. Це навіть не канібалізм, а самовиснаження, що неминуче призведе до знищення державної компанії.

Підприємство, яке за визначенням має працювати на отримання прибутку, навіть якщо це державне підприємство, займається виконанням соціальних функцій собі в збиток. У таких умовах не доводиться говорити про розвиток цього виду діяльності, адже навіть підтримка його на нинішньому рівні вже неможлива.

Середній вік пасажирського вагона 32 роки, при нормативному терміні експлуатації 28 років, і максимальному — в разі проведення капітально-відновлювальних робіт — 41 рік

Середній вік пасажирського вагона 32 роки, при нормативному терміні експлуатації 28 років, і максимальному — в разі проведення капітально-відновлювальних робіт — 41 рік. Знос парку пасажирських вагонів більше 93%. Поломки і затримки пасажирських поїздів фіксують щотижня.

Вихід із ситуації, що склалася, — тільки один: виділення бюджетних коштів на оновлення парку пасажирського поїзда. Але поки що менеджмент УЗ в цьому напрямі не діє, доводячи ситуацію до точки неповернення.

Щоправда, до хорошого звикають дуже швидко. Наприклад, вже тепер нереально переконати чиновників місцевих органів влади виділяти фінансові ресурси на забезпечення комфортного приміського залізничного сполучення, хоча вони і зобов’язані робити це згідно із законодавством.

Зі свого боку менеджмент УЗ замість того, щоб запропонувати системні рішення для захисту своїх інтересів, продовжує естафету «канібалізму» і пробує підживитися за рахунок інших галузей. У червні цього року керівництво залізниці запропонувало перенаправити частину коштів Дорожнього фонду на потреби залізниці. Для повної абсурдності ситуації було б послідовним, якби Укравтодор почали фінансувати за рахунок українських аеропортів або Укрпошти.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X