З чим пов'язані коливання курсу

29 січня 2018, 14:23

Те, що відбувається з доларом, можна розцінювати як традиційні курсові коливання.

З іншого боку, є більш суттєві пояснення, пов'язані з тим, що в Україні в цьому році йдуть великі виплати за зовнішніми боргами. Країна повинна повернути близько $4 млрд. Додайте туди ще дефіцит рахунку поточних операцій, який є наслідком наявності торгового дефіциту – ще $3 млрд. Плюс ще потреба у валюті, яка є у приватного сектора. У підсумку вийде цифра в $9 млрд загальної потреби у валюті на цей рік.

Відео дня

Як можна перекрити цю потребу для забезпечення фінансової стабільності? Близько $2 млрд може зайти у вигляді прямих іноземних інвестицій, але тоді залишаються непокритими ще $7 млрд. Чи зуміємо ми їх перекрити залежить від того, є співпраця з міжнародними фінансовими інституціями, МВФ зокрема, чи ні. Це розуміють багато хто.

З одного боку, економічні агенти, представлені в Україні, чинять додатковий девальваційний тиск на гривню. З іншого боку, у Нацбанку є майже $19 млрд золотовалютних резервів. Резервів у нас мало, а мало би бути на початок цього року $30 млрд.

Так, це більше, ніж було спочатку. Пам'ятаєте лютий 2014 року – $15,5 млрд, лютий 2015 року – $5,5 млрд золотовалютних резервів. А вже в 2016 році в лютому знову $15 млрд. Тому що почалася програма з МВФ і була можливість закачувати валюту. Питання тільки в тому, можна чи не можна скористатися резервом у цей момент.

З початку року НБУ використовував більше $50 млн у вигляді інтервенцій на міжбанківському валютному ринку. Стратегія використання золотовалютних резервів і спроба притримувати курс в тій зоні комфортності, яка була восени минулого року, вкрай недоцільна. Україна повинна буде зробити великі виплати за боргами в 2018 році, а в 2019 році обсяг виплат різко збільшується. Якщо активно користуватися золотовалютними резервами зараз і підтримувати курс, це означає відкрити країну під нові кризи фінансової дестабілізації вже в кінці цього року.

Сезонні коливання обмінного курсу в кінці року відбуваються через те що з бюджету в листопаді-грудні йдуть глобальні виплати. Але разом з тим є більш глобальні макроекономічні причини – це виплати за зовнішніми боргами, які не дозволять курсу зміцнюватися.

Можна розглядати три сценарії розвитку курсу гривні. В оптимістичному сценарії повинно бути просування шляхом структурних реформ і відновлення співпраці з МВФ. Наприклад, € 1,8 млрд, які обіцяні на 2018 рік, безпосередньо залежать від прогресу в реформах і від співпраці з МВФ. При такому розвитку подій прямих іноземних інвестицій буде $4-5 млрд. Але наскільки вірогідний цей сценарій? Мені здається, він малоймовірний, але він міг би дати можливість зміститися в курсовий діапазон близько 26-27 гривень за один долар США.

З іншого боку, при розвитку базового сценарію, будуть проблеми, пов'язані з пробуксовкою проходження реформ в Україні. Як наслідок, буде низький рівень прямих іноземних інвестицій близько $2 млрд. Будуть складності відновлення співпраці з МВФ на початку другого кварталу або в кінці першого. Але при такому розкладі я б оцінював курс у тих межах, в яких прогнозує державний бюджет – близько 30 гривень за один долар в кінці поточного періоду.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Найбільш негативний сценарій – це коли закачування валюти зупиняється, реформи явно пробуксовують, а співпраця з міжнародними фінансовими інституціями не відновлюється, і тоді курс повинен буде піти за параметри 30-ти гривень за долар. З іншого боку, у мене є відкрите питання, пов'язане з тим, чи піде влада на зниження золотовалютних резервів. У 2019 до виплати йде майже вісім мільярдів тільки за зовнішніми боргами. Тому курсові параметри базуються на тому, що гроші золотовалютних резервів або взагалі не будуть братися, або будуть братися вкрай скромно, не більше $2 млрд протягом цього року. Якщо витратять більше – тоді й ризиків буде більше.

Найбільш згубний фактор, який буде – це вибори. Специфіка України, як і багатьох пострадянських країн, полягає в тому, що про ефективність чи неефективність економічної політики населення судить за курсовою або відносною курсовою стабільністю. Влада це чітко розуміє. Тому є ризик того, що буде дано вказівку Національному банку брати золотовалютні резерви, для згладжування цих курсових коливань. І це сумно.

Девальвація гривні вигідна в будь-який експортоорієнтованійекономіці, як Україна, де половина валового внутрішнього продукту фактично формується за рахунок експорту. Тому якщо ви подивитеся структуру нашого експорту, понад 60% – це сировина. І зрозуміло, що слабка гривня вигідна експортерам, які займаються експортом сировини. З іншого боку, коли мова йде зодо інфляції, то будь-яка девальвація впливає на інфляційні параметри. Розрахунки показують, що 10% девальвація виражається приблизно в 2,5% пунктів приросту до інфляції. Якщо припускати, що піде курс на 10%, то це ми отримаємо плюс додатково 2,5% з інфляції.

При цьому важливо те, що ми будемо рости знову низькими темпами. 3% – це низькі темпи зростання для економіки, яка впала в 2014-2015 році на більш ніж 15% і все ще знаходиться на рівні нижче 1991 року. Хто б що не говорив, коли боргове навантаження вище 80% до ВВП, я маю на увазі суму всього держборгу, і внутрішнього, і зовнішнього, – це вже багато. Не проблема мати 80% боргу, проблема в тому, що на обслуговування цього боргу потрібно буде віддавати близько 5% нашого ВВП. Парадигма розвитку не змінюється. Доти, доки немає активних реформ, переходу на інвестиційну модель зростання, до тих пір ситуація кардинально не зміниться. Борги минулого року були взяті під 7,4%.

МВФ – це не стільки гроші, скільки сигнал, прапор, яким в якийсь момент часу можна було б розмахувати. І ринок уже вважає, що в березні будуть серйозні складності з продовженням співпраці. Це ж не тільки гроші. Якщо немає співпраці з МВФ – це значить, що немає реального зрушення на шляху структурного реформування країни. Це означає, що перспективи, пов'язані з економічним зростанням, в майбутні періоди часу будуть не дуже хороші. Це означає, що борги робити Україні доведеться за більш високі відсотки, якщо вона вирішить, що їх треба буде робити. Вихід на зовнішні ринки буде або утруднений, або взагалі не буде існувати.

Показати ще новини
Радіо НВ
X