Чи знизиться ціна на бензин і дизпаливо для українців?
Після грандіозного падіння нафти багато хто чекає такого ж стрімкого зниження цін на паливо. Чи станеться це насправді?
Через надлишок нафти весь світ спостерігає за історичним падінням ціни чорного золота. Уперше була зафіксована негативна ціна на травневі ф’ючерси марки WTI (-37,63 дол. США за барель). Закономірно, що споживачі очікують падіння цін на паливо. Але чи відбудеться воно насправді?
З початку поточного року ціни на паливо мають негативну динаміку. Це стосується всіх сегментів: великого і дрібного опту, а також роздрібної торгівлі. Основний фактор такої динаміки — зниження цін на нафту на світовому ринку через розвиток світової економічної кризи та нездатність країн-учасниць ОПЕК+ своєчасно домовитися про зниження обсягів видобутку нафти.
Найбільші на сьогодні темпи зниження цін на паливо спостерігаються в оптовому сегменті. Для розуміння масштабів лиха трохи цифр: на бензин марки А-92 ціна на початок року знизилася на 34% у дрібному опті та на 38% у великому, бензин марки А-95 — на 32% і 36% відповідно, а на ДП — на 31% і 32% відповідно.

Водночас протягом останніх кількох тижнів темпи зниження оптових цін істотно сповільнилися. Якщо в березні відносно кінця лютого за бензинами у великому опті ціна знизилася більш ніж на 20% (у дрібному опті - від 15% до 19%), то вже в середині квітня відносно кінця березня цей показник у великому опті склав 14−15% (у дрібному — 12−15%).
У роздробі, навпаки, ціни стали падати інтенсивніше (за бензином А-92 — з 4% у березні відносно кінця лютого до 8% у середині квітня відносно кінця березня; за ДП — з 4% до 7%). Загалом темпи зниження цін у роздробі були істотно нижчими (А-92, А-95 і ДП — приблизно на 13%). Отже, цілком можливо, що на тлі скорочення продажів рентабельність роздрібних мереж залишається на високому рівні та навіть показує приріст.
Вплив карантину на споживання
На тлі зниження цін в Україні спостерігається поступове падіння споживання палива, яке посилюється разом зі збільшенням тривалості карантинних заходів через пандемію коронавірусу. Першим сигналом про зниження споживання стало скорочення місткості ринку ДП у першому кварталі 2020 року (-2% відносно аналогічного рівня 2019 р.). Це було перше квартальне скорочення з 2015 р.
У першій половині квітня, судячи з усього, темпи зниження споживання стали вищими. Опосередковано про це можна судити із середньоденного імпорту бензинів і дизеля. Порівняно з аналогічним періодом минулого року цей показник за дизелем знизився на 7%, а за бензинами — на 39%. Ще в березні 2020 р. ситуація була набагато кращою (за бензинами — зниження на 18%, а за дизелем — зростання на 1%).

У зв’язку з продовженням карантину та відсутністю чітких гарантій, що він закінчиться в зазначений термін, варто очікувати подальшого продовження тенденції зниження споживання палива.

За даними від кількох учасників ринку, цільові орієнтири такого зниження в роздробі, принаймні на період карантину, становлять 30−40%. У свою чергу, роздріб потягне за собою подальше зниження продажів в опті. Безумовно, деяку підтримку оптовій торгівлі повинні надати поставки в «Укрзалізницю» і Міністерство оборони України, а також триваюча посівна, але це не позначиться суттєво на загальній динаміці.
Якою ж буде ціна?
Очікується, що протягом найближчого місяця ціна нафти в світі буде перебувати на низькому рівні та коливатися в межах 20−30 доларів за барель. Пов’язане це з тим, що, незважаючи на домовленість ОПЕК+ про зниження видобутку, наразі сформовано надлишкову пропозицію продукту на тлі попиту, що скорочується.
Але не варто очікувати істотних темпів зниження оптових цін на паливо. В умовах більш-менш стабільних цін на нафту й стабільного курсу зниження на щотижневій основі можливе в межах 0,50 грн/л із тенденцією до поступового скорочення темпів зниження. З огляду на те, що в короткостроковій перспективі ми не бачимо передумов до істотних коливань курсу національної валюти, цей сценарій є досить імовірним.
На роздрібному ринку буде спостерігатися зовсім інша ситуація. Найімовірніше, ціни в роздробі повинні знижуватися більш високими темпами (порівняно з оптом). Автомобілісти можуть не повірити, але цільові орієнтири такого зниження можуть опинитися на рівні 18−19 грн/л (наразі вони перебувають на рівні 23−24 грн/л). По суті, для мереж це означає повернення до маржі на початок року.
А втім, є велика ймовірність, що підсумкова ціна так і не досягне цього рівня через прагнення мереж компенсувати маржею зниження натуральних обсягів продажів. Тут на перший план виходить здатність Антимонопольного комітету своєчасно відреагувати та вплинути на роздріб у сенсі зниження цін. Зрозуміло, якщо вважатиме за потрібне.