Бізнес-авангард. Як інноваціям виграти битву проти системи

17 травня 2019, 13:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Об що спіткнеться впровадження інновацій у вашій компанії. Pfizer, Disney, Duco  як вдалося їм

Інновації здатні надати величезне прискорення розвитку бізнесу або вивести його на якісно інший рівень. Проте ухвалення рішення про майбутні впровадження, які обіцяють революційний ефект, не завжди просте. Важливо, по-перше, пам'ятати про те, що впровадження – трудомісткий процес, об "скелі" якого розбилася не одна прекрасна і вартісна ідея. По-друге, до змін має бути готовий не тільки ініціатор, а й команда. По-третє, той самий ініціатор не завжди може і має бути відповідальним за впровадження. Ці процеси вимагають як специфічних навичок, так і "кровної" зацікавленості відповідального. Тож приказка "хто придумав, той і робить" часто може зіграти злий жарт.

Відео дня

За словами Джока Пертла, бізнес-експерта і засновника Digital Exits (компанії, що спеціалізується на продажу онлайн-бізнесів), компаніям важливо не просто реалізовувати час від часу якісь нові рішення, а бути в умовному "авангарді". Але такий стан можливий тільки за умови внутрішньої культури, яка сприяє виникненню питань, стимулює інтерес і бажання у співробітників змінюватися. Без таких характеристик корпоративної культури дуже складно буде "просувати" інновації. Оскільки битва "проти системи" особливо в великих усталених і, тим паче, розрізнених корпоративних структурах – це майже завжди напевна поразка.

Уже чимало роботи було проведено світовою бізнес-спільнотою в напрямі вивчення інновацій як таких і всього супутнього шлейфу процесів і особливостей. Багато прикладів і порад на цю тему дали спікери конференції, що проходила в Ізраїлі Roadtrip TLV. Найцікавіші з них наведені нижче.

Думка про те, що всі хочуть, готові і фізично здатні впроваджувати в своїх компаніях інновації, – дуже оманлива

Палиці в колеса інновацій

Думка про те, що всі хочуть, готові і фізично здатні впроваджувати в своїх компаніях інновації, – дуже оманлива. На шляху до змін завжди є опір, заперечення, страх змін/невідомості, порушення такої-сякої стабільності/вихід із сумнозвісної зони комфорту, а також кілька інших не менш важливих перешкод, які розглянемо трохи детальніше.

До бар'єрів належить зайнятість основною роботою, яка не дозволяє виділити достатній час на продумування і впровадження нововведень без шкоди для зони відповідальності займаній посаді. І це цілком стандартна ситуація, яку все ж потрібно міняти (поряд з відмовками на кшталт: вчитися? – у нас занадто багато роботи). До того ж час знайдеться тільки тоді, коли людям буде зрозуміла значущість і цінність змін, як вони реально допоможуть їм у роботі або в цілому підприємству.

Скептицизм vs Діалог. Перешкодою є і скептицизм, коли від людини, яка відповідає за інновації, чогось чекають, стежать, що вона там намудрує. Але так система не працює. Щоб подолати скептицизм, потрібно спочатку сформувати запит від відділів або співробітників, зрозуміти, що потрібно змінити і як це вимірювати. Якщо для подолання попередньої перешкоди компанія вирішила ввести нову штатну одиницю – "менеджер із впровадження інновацій", то він не зобов'язаний нікого розважати. Він має працювати відповідно до потреб компанії і навіть пропаганда, в найкращому значенні цього слова, як інструмент розвитку свідомості співробітників йому також на допомогу. І важливо те, що в будь-яких інноваціях має бути побудований діалог. Інакше нічого не вийде. Навіть якщо ви зробили розсилку, провели нараду, що пояснює потребу в конкретній інновації, це абсолютно ще не означає, що вас почули. Тільки діалогова модель комунікації допоможе вам позбутися айсбергів, які очікують вас за наступним витком планованого впровадження.

Інновації в дії: приклади найкращих

Вирішальним фактором для успіху впровадження будь-якої інновації є те, яка команда – наскільки професійна, запалена, амбітна, а найголовніше – залучена буде це робити. І тут є кілька секретів.

Pfizer

Одна з найбільших у світі фармацевтичних компаній родом з США – Pfizer – пропонує: "Дерзай пробувати". І вона не просто про це говорить, але і показує, як треба. Менеджмент компанії вирішив поекспериментувати з нововведеннями. Вони випробували кілька форматів того, як знаходити людей, які будуть впроваджувати інновації. Це був спеціальний рекрутинг людей всередині самої компанії в різних варіаціях.

Першим був підхід, коли співробітники самі визначали себе новаторами в якомусь напрямі і намагалися досягти потрібного результату. Однак конверсія виявилася низькою. Другою була ідея, де менеджери обрали людей, яких вони вважали новаторами, і доручали їм завдання. Результат теж виявився далеким від ідеалу, хоча дещо кращим, ніж перший. В результаті у Pfizer знайшли шлях, як визначати інноваторів під конкретне завдання. Спочатку проходив відбір зацікавлених людей, потім їх об'єднували в робочу групу, а після цього навіть формували підрозділ. Саме в такий спосіб компанії вдавалося знайти найефективніший склад інноваторів, здатний знайти головне в будь-яких нововведеннях – ідею. З таких людей створили внутрішню "субкультуру", зі своїм каналом комунікації і зі своєю культурою. І що особливо цікаво, навіть змінюючи роботу люди залишалися членами цієї спільноти.

Буває вигідно реалізувати одну з п'ятдесяти ідей, тому що вона покриє всі витрати, ще й дасть плюс як у фінансовій, так і в культурній вартості, цінності компанії

Важливо ще одне. З досвіду Pfizer, з інноваційних груп могло надійти 50 ідей, а реалізовувалася лише одна, але яка! І, за ретельними фінансовими підрахунками, заради цього варто тримати цілий відділ. Буває вигідно реалізувати одну з п'ятдесяти ідей, тому що вона покриє всі витрати і на відділ, і на впровадження, і на тестування, ще й дасть плюс як у фінансовій, так і в культурній вартості, цінності компанії.

Disney

The Walt Disney Company також не зробили відкриття, коли вирішили, що найважливіше як в роботі компанії в цілому, так і в інноваціях – це співробітники. Однак серед них дуже важливо сформувати культуру співпраці, колаборації. Інакше потрібного результату досягти не вдасться. Крім того у Disney є одне цікаве і, судячи з усього, ефективне правило: проектні команди мають бути з чіткою ієрархією і складатися максимум з 9 осіб (навіть краще – 7∓2). І неважливо – в компанії працює 70 осіб або 4 тисячі, прийнятним є лише така кількість учасників групи (законів соціальної психології ніхто не відміняв).

Disney використовує під час впровадження інновацій і інші принципи. Один з них, напевно, походить від сфери діяльності компанії і полягає в тому, що в усьому треба застосовувати креативний спосіб мислення. Вони створюють колажі, малюють, застосовують уяву, щоб уявити, який вигляд все матиме в майбутньому, яким повинен бути результат. Також на шляху до мети важливо з нею ужитися, зростися – багато думати і розповідати про неї за будь-якого доречного випадку, малювати на папері. Таким чином формуємо мислення, ніби мета вже досягнута. Можна заздалегідь використовувати перевірку на екологічність, щоб попередити майбутні шорсткості.

Duco

У міжнародній компанії Duco, яка займається консалтингом у сфері управління і маркетингу, керуються в роботі відомим всім Законом Парето –80/20. До того ж він проявляється у різних напрямах: 80% скарг генерується 20% споживачів або 80% прибутку генерує 20% клієнтів. Розуміючи цей закон, співробітники інакше ставляться як до клієнтів і їхніх потреб, так і до власних ідей.

Повертаючись до інновацій. Часто в проектах трапляється так: вже все сплановано, бюджет сформований, але тут хтось приходить з ідеєю. Навіщо все переробляти, до того ж не факт, що ідея успішна? Однак може виявитися, що ця одна маленька пропозиція, яка, на перший погляд, вже ні до чого, запам'ятається клієнтам і потрапить у 20 вирішальних відсотків. Тому в Duco наполягають, що дуже важливо не відкидати ідеї співробітників, навіть якщо вони здаються нераціональними, запізнілими або несвоєчасними.

20% правильних питань забезпечують 80% цінності ідеї

Ще одне застосування Закону: 20% правильних питань забезпечують 80% цінності ідеї. Саме ці правильні питання дозволять розставити потрібні акценти у формуванні та реалізації задумки. Тому наших скептиків правильніше за все не присоромити, а перевести саме в роль генераторів питань – вони висвітлять усі вузькі місця заздалегідь, заощадивши тим самим багато ресурсів.

Пошук рішень і натхнення

Крім досвіду описаних вище компаній можна скористатися ще одним нині дуже актуальним способом пошуку інноваційних рішень. Останнім часом компанії отримують дуже багато ідей на хакатонах, акселераторах. Допомагаючи впровадити запропоновані інновації або навіть стаючи майданчиком для таких заходів, бізнес сам розвивається, вирішує свої питання, часто отримує цінних співробітників або навіть цілі команди відразу. Крім того існуючі співробітники компаній, перебуваючи в атмосфері "творчості", часто самі надихаються і повертаються з таких заходів зі своїми ідеями та натхненням, вірою в те, що багато можливо, якщо не все.

"Інновація відрізняє лідера від послідовника", – був упевнений один з найгеніальніших підприємців Стів Джобс. Саме вона, в разі правильного підходу і застосування, зможе вивести компанію з рядових на рівень всесвітньо відомих.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів  у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X