Критичне мислення чи креативність? Які навички потрібні співробітникам у часи пандемії

16 січня 2021, 09:00

Як COVID змінив запит на бізнес-компетенції - результати дослідження KSE

Матеріал підготовлений у співавторстві з Володимиром Стециком, віцепрезидентом з бізнес-освіти Київської школи економіки.

Київська школа економіки опитала керівників, менеджерів і власників бізнесу в Україні про те, чи змінився запит на бізнес-компетенції під час кризи COVID-19. 60% респондентів склали представники середньої ланки і 40% - власники бізнесу і топ-менеджери. Понад 80% учасників дослідження вважають, що вплив COVID-19 змінив потребу у професійних навичках.

Відео дня

Причини, вказані у відповіді на питання «Чому ваша компанія не працює на максимумі своїх можливостей?», можна розподілити на дві групи: ті, на які компанія має безпосередній вплив, і ті, на які вона не має впливу.

Більшість опитаних вважає, що головним фактором, який впливає на показники компанії, є те, що співробітники ухвалюють неправильні рішення через недостатньо розвинені м`які навички — soft skills (впливовість цього фактора — 21%), а також тому, що співробітники ухвалюють неправильні рішення через особисті проблеми, наприклад, відсутність мотивації, зосередження на особистих інтересах (впливовість фактора — 17.9%). До цих причин приєднується й нестача технічних навичок (впливовість фактора — 12.5%) та нестача ресурсів (16.1%). Це — фактори, на які компанія має вплив.

Тобто, згідно з відповідями, причини, на які компанія має вплив, складають понад 50% серед усіх. Отже, понад 50% потенціалу покращення роботи і розвитку залежить від зусиль компаній. Soft skills, технічні компетенції, відсутність мотивації, зосередження на особистих інтересах, лінощі — з цим усім компанія може починати працювати одразу і значно покращувати свої показники.

Фактори, на які компанія не має впливу, це: «загальна недовіра до українського виробника», «загальний спад індустрії» та те, що «держава забороняє працювати». Цей компонент потребує цілеспрямованого, тривалого зусилля цілої галузі чи країни загалом. Згідно з опитуванням, ці фактори впливають на ситуацію сумарно на 40%.

Звернімо увагу на потребу розвитку м’яких навичок і подивімось, як її сприймають топ-менеджери (власники бізнесу) і менеджери середньої ланки. Цікаво, що ці дві групи по-різному оцінюють запоруку того, що компанія працюватиме ефективно. Так, для менеджерів середньої ланки найважливішими є критичне мислення, комплексне розв’язання проблем і координація з іншими. Водночас власники бізнесу і топ-менеджери вбачають цінність у вміннях критично мислити, управляти людьми, а також у креативності й емоційному інтелекті.

Підкреслимо, що Світовий Економічний Форум (2020) назвав саме навички комплексного розв’язання проблем, критичне мислення і креативність як такі, що належать до топ-10 у 2020 році, та надалі будуть затребуваними до 2025-го.

У чому респонденти вбачають ключ до підвищення продуктивності їхніх організацій?

У відповідях на це питання з великою перевагою «виграли» опції «вивчати найкращі галузеві практики, використовувати подібний підхід» (за це проголосували 28% респондентів), «переконатися, що співробітники значно покращують розвиток необхідних компетенцій» (трохи більше 23%) та «провести аналіз діяльності кожного працівника, щоб виявити прогалини і можливості» (майже 19%).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ще дуже важлива тактика — це проаналізувати, які компетенції необхідні для досягнення успіху в галузі, в якій ви працюєте (за цю опцію проголосувала теж значна кількість респондентів). Зрозуміло, що найбільше проблем виникає в інтеграції найкращих практик, враховуючи специфіку компанії. Звичайно, можна спробувати вплинути на всю галузь, в якій ви працюєте. Але це — набагато глобальніше завдання. Мабуть, тому цю опцію у можливих відповідях вибрали не так багато менеджерів.

Причини, на які компанія має вплив, складають понад 50% серед усіх

Водночас відповіді на питання «Які навички необхідні працівникам для ефективної роботи компанії?» показали певні особливості того, як дивляться на потенціал ефективної роботи власники бізнесу, топ-менеджери та менеджери середньої ланки. Для власників бізнесу і топ-менеджерів, окрім критичного мислення, яке є безумовним лідером для обох груп респондентів, також дуже важливою є така навичка, як креативність. Це не повинно дивувати, тому що COVID поставив всіх у ситуацію, в якій попередні рішення вже не працюють. Тому потрібно зрозуміти, як можна нестандартно поводитися за тих чи інших обставин.

Емоційний інтелект є ще одним лідером серед важливих навичок цієї сфери. Емоційний інтелект — це вміння людини розуміти й керувати своїми емоціями, а також вміння розуміти емоції інших та будувати свої стосунки на цьому розумінні. Власники компаній і топ-менеджери підкреслили своє розуміння того, що маючи належний емоційний інтелект, вони зможуть належно відповісти й на цей виклик.

У своїх відповідях респонденти також підкреслили, що важливою є побудова активної співпраці між командами та підрозділами. Але якщо менеджери середньої ланки майже так само високо ставлять створення високоефективних команд, то, наприклад, для топ-менеджерів гармонійне поєднання функціональних, управлінських і особистих компетенцій є не менш важливим, ніж створення високоефективних команд. Цікаво, що для менеджерів середньої ланки важливе збереження інтересів усіх залучених сторін: власників, працівників, партнерів. Ця якість вважається не менш важливою, ніж гармонійне поєднання різних компетенцій, тоді як втричі менше респондентів серед топ-менеджерів і власників бізнесу ставлять пріоритетною саме її. Тобто можна зробити висновок, що для власників бізнесу інколи важливіше ранжувати інтереси залучених сторін і виставляти певні пріоритети, а не намагатися однаковою мірою задовольнити всіх.

Нині багато говорять про важливість soft skills, тобто компетенцій, які не є суто професійними, але які дуже важливі для успішного професійного росту. Відповіді опитаних менеджерів продемонстрували, що безумовним лідером серед усіх конкретних навичок стала комунікація, тобто вміння донести свою думку зрозуміло і переконливо. Комунікативні навички вкрай важливі у період трансформацій, коли відбувається будь-яка зміна (наприклад, об'єднання компаній, реструктуризація, скорочення тощо) — у такі критичні моменти надважливо, щоб люди розуміли, що відбувається. Комунікація в таких моментах є фундаментом, на якому будується майбутня довіра і відносини бізнесу у період планової трансформації. А оскільки пандемія створила позапланову ситуацію (тобто коли зрозуміло, що трансформація: а) некерована, б) неуникна, тобто абсолютно поза межами впливу організації), то треба якомога більше і краще комунікувати всередині організації.

Які ж hard skills потрібні для досягнення успіху? Серед відповідей є чітко виражені лідери: фінанси, знання індустрії узагальнено, аналітика з блоку технічних навичок і володіння програмним забезпеченням. «Віддалену роботу» окремі респонденти віднесли до hard skills. Фінанси є дуже важливими для власників бізнесу і СЕО, адже це дозволяє забезпечити прозорість бізнесу, а функціональні навички — у пріоритеті для всіх, хто обіймає керівні посади. Водночас для менеджерів середньої ланки дуже важливі аналітика і навички програмування.

Точка зору людини, точка зору співробітника компанії дуже сильно визначається його позицією в компанії. Зрозуміло, що відповідальність і роль топ-менеджера дуже сильно відрізняється від відповідальності і ролі менеджерів середньої ланки. І відповідно навички, якими повинен володіти топ-менеджер і менеджер середньої ланки можуть дещо відрізнятись, оскільки перед ними стоять різні виклики. Те, за що проголосували респонденти опитування, є відображенням (до того ж здоровим) того, як працюють організації і компанії.

Показати ще новини
Радіо НВ
X