Чому ангельські інвестиції не зупиняються, незважаючи на пандемію

6 січня 2021, 08:40

Коли весь світ закривався на локдаун, з’явилося багато спекуляцій про майбутнє скорочення інвестицій у стартапи. Здавалося, що непередбачуваність повинна сповільнити ринок венчурних інвестицій, а інвестори — зайняти вичікувальну позицію. Чи так це?

Згідно зі звітом Crunchbase, інвестиції в 3-му кварталі 2020 року зросли щодо 2 кварталу на 1% і на 9% у порівнянні з 2019 роком. Незважаючи на побоювання ринку, інвестиції в стартапи не знизили темп. Чому невизначеність не лякає інвесторів?

Відео дня

Венчурні інвестиції мають невисоку кореляцію з іншими активами, а тому менше схильні до ринкових коливань

Особливість венчурних інвестицій — робота з компаніями, які стануть прибутковими бізнесами тільки через кілька років. Криза для нашого сектора — це швидше перезавантаження ринку і перегляд робочих моделей. Звичайно, через локдаун постраждав цілий ряд галузей, але інші, навпаки, адаптувалися і ростуть.

Компанії можна розділити на чотири види:

які мають вигоду з пандемії — в цю категорію потрапляє широкий спектр проєктів у сферах e-commerce, охорони здоров’я, доставки, онлайн-навчання

стартапи ранніх стадій, які тільки створюють продукт і поки що слабо залежать від економічної ситуації

які зазнали невдачі — компанії, які не змогли пережити пандемію через невідповідність товару попиту в цей період, нездатність трансформувати бізнес і урізати витрати або відсутність вільного капіталу

гнучкі компанії — компанії з секторів, які зазнають збитків у період пандемії (наприклад, туристична і готельна галузь), але переживуть кризовий період шляхом запуску більш релевантних продуктів і оптимізації витрат.

Для хороших і гнучких продуктів криза не стане на заваді, оскільки вільних грошей на ринку більше, ніж хороших компаній

Під час кризи ряд напрямів розвивається динамічно, а це шанс для інвесторів. Наприклад, медіа активно висвітлюють швидке зростання Zoom та інших платформ для віддаленої роботи, платформа для онлайн-івентів Hopin нещодавно залучила $125 млн при оцінці більш як $2,1 млрд. При цьому компанії всього вісім місяців.

У портфелі нашого інвестиційного клубу є компанії, які по-різному справляються зі складною економічною ситуацією. Наприклад, сервісу з доставки ліків Liki24 карантин не завадив залучити $5 млн інвестицій. Інша наша портфельна компанія — Tortoise — до карантину займалася розробленням автопілота для самокатів, але швидко змістила свій фокус на створення роботів для доставки їжі.

Інвестувати в кризу вигідно

Одним з предметів для дискусії між інвестором і стартапом є оцінка компанії. Чим вона вища, тим меншу частку за суму інвестиції отримає інвестор.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У період кризи деякі стартапи знижують свої оцінки, щоб підвищити ймовірність залучення інвестицій. Хороший приклад — ситуація з Airbnb цієї весни. На тлі кризи стартап, який готувався до IPO, знизив оцінку на 16% — до $26 млрд.

Для інвесторів такі ситуації — можливість. Вони отримують велику частку в капіталі компанії за ту ж суму.

Кризові часи встановлюють більш високі стандарти для стартапів, але для хороших і гнучких продуктів криза не стане на заваді, оскільки вільних грошей на ринку більше, ніж хороших компаній. Засновник акселератора Y Combinator Пол Грем ще під час кризи 2008 року говорив, що сильний засновник стартапу впорається навіть в погану економічну ситуацію, слабкому ж не допоможе і хороша економіка. Це підтверджують і дослідження: згідно з дослідженням Pitchbook, стартапи, які починали роботу в кризові роки (2008−2009), банкрутували рідше (13−14%), ніж посткризові (15−16%).

Компанії, які запускаються і піднімають інвестиції в складні періоди, в результаті з більшою ймовірністю домагаються успіху. Серед таких проєктів можна згадати єдинорогів (стартапи з оцінкою понад $1 млрд) — Airbnb, Slack, Strife, Dropbox і GitHub. Саме існування подібних проєктів говорить про те, що в період криз з’являється більше революційних ідей, які змінюють застарілі індустрії.

В результаті і прибутковість інвестиції в період економічного спаду — вище середніх показників. Для цього є ряд причин — від більш низьких оцінок і знижених витрат у стартапів до менш високих зарплат і дешевого маркетингу. В результаті інвестиції в стартапи приносять більше, ніж інвестори отримали б у звичайний час.

Конкурентна перевага ангельських інвестицій

В інвестиціях на ранніх стадіях розвитку стартапу (від pre-seed до раунду А) високий ризик компенсується високою прибутковістю. Але під час кризи саме стартапи ранніх стадій є менш ризиковим вкладенням. Стартапи на цьому етапі сконцентровані на створенні продукту, побудові команди і тестуванні гіпотез. На відміну від стартапів на стадії зростання, їм ще не потрібен великий капітал для активного зростання і залучення клієнтів. Говорячи простіше — стартапи ранніх стадій витрачають менше грошей.

Вони ще не женуться за прибутковістю і навряд чи зіткнуться з масовим скороченням попиту на свій продукт або послугу. Зате після кризи такі компанії будуть рости, а не відновлюватися після збитків. Додамо до цього ще й можливість найняти кваліфікованих кадрів за менші гроші.

Під час кризи виживуть не найсильніші або найбільші компанії, а найбільш гнучкі. Це визначення підходить для стартапів на ранніх стадіях, і ми бачимо це на своїх результатах. Ми не втратили жодної з 23 інвестицій, і продовжуємо активно інвестувати в стартапи, які вміють швидко змінюватися.

Показати ще новини
Радіо НВ
X