Як зрозуміти, чи готова ваша компанія до франчайзингу

20 лютого, 19:32
496
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Перш ніж підраховувати майбутні роялті, спочатку дайте собі відповіді на кілька запитань

В Україні – бум зі створення і продажу бізнес-моделей. Пекарні, ресторани, б'юті-бари, салони краси, хімчистки, готелі і хостели успішно заробляють не тільки на продажу послуг, а й на тиражуванні свого бізнесу. Перш ніж підраховувати майбутні роялті, перевірте готовність вашої компанії до створення франшиз за наступними показниками.

1. Компанія повинна бути прибутковою

Якщо ваш бізнес ледь покриває витрати – франшизу доведеться відкласти на якийсь час, а, може, і найближчі пару років. Єдиний виняток – трендовий формат, який вже довів свою життєздатність в інших країнах і от-от «підірве» ринок в Україні. Ставлячи питання, а чи не спробувати почати продавати франшизу, дайте собі відповідь, на чому ви будете заробляти – на продуктах, ноу-хау, сервісі і так далі.

2. Налагоджені бізнес-процеси

Якщо в компанії вони вже існують, то упакування франшизи триватиме від 3 до 6 місяців. Якщо ж налагодження механізмів потребує доопрацювання – тоді значно довше. Розвиток франшизи передбачає, що компанія-бренд буде утримувати своїх франчайзі різними «бонусами»: розвитком продукту, уніфікацією процесів, тренінгів, IT-підтримки.

Франчайзинг – це про великі амбіції

3. Яскрава ідея для клонування

Покупцеві цікавий бізнес, у якому багато привабливих фішок, в тому числі і бізнес-модель. Ваш проект повинен легко тиражуватися в ринкових умовах. Якщо ж успіх вашого проекту пов'язаний тільки з випадковим доступом до дешевих ресурсів, високим покровителем або низькою орендною платою – такий бізнес, найімовірніше, клонуванню не підлягає.

4. Відповідальність за репутацію

Цей пакет можна розділити на кілька розділів: прорахунок фінансової моделі франчайзі, договір франчайзингу і на торговельну марку, маркетинговий план, франчайзингова стратегія, franch book. Тут, як правило, можуть допомогти залучені консультанти.

Без чітко прописаних стандартів продаж франшизи може зупинитися після перших скарг покупців. Наприклад, якщо збираєтеся продавати бізнес-модель кафе з бутербродами, але ваш пекар пече темну чіабатту на око, а не за визначеною рецептурою. Тоді клієнт перший раз здивується, що чіабатта радше схожа на «Бородинський», а вдруге піде обідати до конкурентів. Відновлення продажів стане можливим тільки після усунення або доопрацювання прогалин. У будь-якому разі цей шлях коштуватиме дорожче, оскільки зміни торкнуться всіх вже існуючих точок.

Потрібно пам'ятати: продаж франшизи – це, з одного боку, відповідальність перед покупцем, а з іншого – ризик за репутацію власного бізнесу. А тому чим детальніше і глибше все опрацьовано, тим у більшій безпеці буде ваш проект.

5. Перспективна справа

Не варто масштабуватися методом франшизи, якщо ви плануєте закрити або перепрофілювати бізнес. Франчайзинг – це про великі амбіції. Якщо ваш горизонт планування – менше двох років, то франшиза не встигне себе виправдати.

З мого досвіду, створення франшизи для продажу коштує в середньому 10 тисяч доларів. Але якщо у вас цих грошей немає – значить ваш проект, найімовірніше, ще не готовий масштабуватися по франчайзингу.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Журнал НВ (№10)

Момент істини

Шість головних претендентів на президентське крісло відповіли НВ на сім запитань — політичних, світоглядних і особистих

Читати журнал українською