П’ять правил трансформацій. Що і як зараз важливо змінити у бізнесі?
Бізнес за часів турбулентності має змінюватись та адаптуватися. Як це зробити?
Китайському народу та Конфуцію часто приписують відомий вираз «Не дай вам жити в епоху змін». Як би там не було, ми живемо в період перманентних змін, і торкаються вони навіть такої консервативної сфери, як машинобудування. То як же залишатися успішними, коли світ щодня трансформується? Спойлер: трансформуватись самому. Нижче п’ять правил трансформації, які можуть бути застосовні до будь-якого бізнесу.
Правило 1. Трансформація рішень для клієнтів
За індивідуальним підходом та win-win культурою — майбутнє всіх бізнесів: від продажу тортів до машинобудування. Практично на кожен запит клієнта необхідна така відповідь, яка допоможе максимально вирішити його завдання — у нашому випадку збільшити видобуток у складних гірничо-геологічних умовах, забезпечити уніфікацію з існуючим парком обладнання, підвищити його ефективність чи ремонтопридатність
Правило 2. Трансформація процесів
Правильно збудовані процеси дозволяють працювати якщо не гладесенько-рівнесенько, то, як мінімум, налагоджено та надійно. У цьому допоможе автоматизована система планування виробництва Siemens Preactor, яка добре будує графік виготовлення продукції. Система дає повну картину процесу виробництва — від завантаження верстатів до наявності деталей та матеріалів, і дозволяє легко пройти «вузькі місця», якщо вони є.
Ще одна знахідка (принаймні для нас) — моніторинг OEE (оverall equipment effectiveness). Як це працює: на верстатах встановлюється програмне забезпечення, система аналізує та передає дані в режимі реального часу на комп’ютер майстра цеху. Це дозволяє оцінювати статус і ефективність роботи і коригувати її, якщо потрібно.
Щоб процеси працювали ефективно, вони мають бути простими та зручними, а доступ до них — оперативним. Безперечно, сьогодні нікуди без диджитальних процесів. Ми, наприклад, для демонстрації обладнання використовуємо технологію доповненої реальності.
Правило 3. Трансформація клієнтських ринків
Спочатку ринок збуту наших машинобудівників проєктувався під виробничі майданчики України. Звісно, потрібно забезпечувати українські шахти та інші підприємства високотехнологічним та безпечним обладнанням. Але тут важливо не обмежуватися тільки роботою на місцевому ринку, а ширше й розвивати відносини з клієнтами на зовнішніх ринках. Досить привабливими та перспективними є ринки Польщі, Туреччини, а також Індії, США та Австралії у сфері підземного видобутку вугілля, оскільки місцеві виробники гірничо-шахтного обладнання закривають цей напрямок. Це не свідчить, що ці ринки підходять кожному бізнесу. Завжди потрібно аналізувати клієнтів, щоб розуміти свої перспективи та конкурентні переваги.

Правило 4. Трансформація команди
Для успішної трансформації важливо не тільки мати круті процеси та обладнання. Люди та їхня енергія вирішують усе. Тому трансформація команди розпочалася з посилення виробничої експертизи та управлінського блоку — HR-вертикаль, комунікації. Якщо функція HR-вертикалі полягає у наборі та мотивації персоналу, то функція комунікацій просто незамінна у питаннях трансформації. Вона допомагає своєчасно інформувати команду про все, що відбувається у компанії та фокусувати всіх на одну хвилю. У процесі трансформації не повинно бути «радіовмовчання» — це демотивує команду і зрештою у кожного буде своя інтерпретація цілей. Крім цього у всіх співробітників мають бути гідні програми та зрозумілі адаптації. Жодна людина не повинна залишатися поза увагою, почуватися самотньо посеред густого лісу незрозумілих процесів.
Правило 5. Трансформація ставлення до справи через зміни у собі
Головне правило успішних трансформацій — не шукати винних, бути ініціативними, не боятися змін, брати та робити. Це просто, але цим дуже часто грішать українські компанії, і це заважає їм розвиватися та виходити на новий рівень. І тут важливо для відповідального лідера спрямовувати і себе, і команду на одну спільну мету, а досягнувши її, отримувати задоволення від цього процесу.
Будь-яка трансформація — це завжди виклик. І на цьому шляху завжди будуть бар'єри: негнучкі структури управління, брак компетенцій, невизначеність та інше. Багато компаній не встигають адаптуватися до змін і залишають ринок. Потрібно починати всі зміни з себе і ніколи не здаватися — ні в особистих, ні у виробничих справах, тоді ваші особисті зміни стануть прикладом для оточення і зроблять цей процес динамічнішим.