Як змінився fashion-рітейл в Україні за останні 10 років

4 серпня 2019, 08:20

Якщо раніше відкривали один ТРЦ в рік, то зараз до 2020-го року планується запустити більше 10 нових майданчиків — і це тільки в столиці

Матеріал підготовлений у співавторстві з співзасновницею мас-маркету жіночого одягу MustHave Анастасією Дзюбою

Витоки

Ще 10 років тому fashion-ритейл був не в тому вигляді, як зараз. Кількість великих ТРЦ з якірними світовими брендами можна було перерахувати на пальцях однієї руки. До того ж, більшість молів перебували в спальних районах. Пам’ятайте, як всі їздили в інший кінець міста, щоб закупитися в декількох магазинах? Або, наприклад, їздили на Хрещатик, який довгий час вважався головним «торгівельним центром»?

Відео дня

Окрім цього, український продукт складно було знайти. А якщо траплялася етикетка «made in Ukraine», до неї ставилися з обережністю. Довіри ні до якості, ні до моделей не було. Хоча Україна завжди була багата своїми швейними виробництвами. Але використовувалися ці потужності не для створення власного брендового продукту, а для «пошиття на замовлення». Європейські бренди активно користувалися послугами українських локальних фабрик, оскільки робоча сила у нас дешева, а якість пошиття — висока. Понад 70% швейних виробництв по всій території України активно відшивали замовлення для європейських люксових брендів.

Що зараз

Сьогодні ситуація змінилася кардинально. У столиці та в багатьох мегаполісах формат стріт-ритейлу замінюють ТРЦ. Статистика говорить нам про активні відкриття нових торгових центрів. Якщо раніше відкривали один ТРЦ в рік, то зараз до 2020-го року планується запустити більше 10 нових майданчиків — і це тільки в столиці!

Покупцеві зручно, коли всі бренди для різного гаманця і способу життя зібрані в одному місці. Сім'ї приїжджають не тільки на шопінг, але і для lifestyle дозвілля: розважитися, подивитися кіно, сходити в ресторан, іноді навіть просто погуляти. Торгові центри стали зручнішими: майже всі нові ТРЦ мають кругове замкнене планування, а магазини розміщуються блоками (спорт, білизна, іграшки і т.д.). Змінилися і поведінкові фактори покупця — тепер він не блукає, несвідомо досліджуючи інфраструктуру торгових майданчиків, а відвідує магазини більш цілеспрямовано.

Також варто відзначити, що останнім часом український продукт почав набирати обертів. Завдяки революції в 2014 році, любов до нашого продукту почала зростати, а разом з нею — і лояльність. Вимальовується позитивна динаміка розвитку українських торговельних марок. По-перше, їх стало в десятки разів більше. По-друге, конкуренція з європейськими та локальними брендами змушує виробників постійно працювати і над якістю продукту, і над додатковими програмами лояльності для своїх покупців.

До речі, поява великих зарубіжних fashion-ритейлерів для українського ринку тільки в плюс. По-перше, конкуренція — це завжди добре. По-друге, ці бренди створюють хороший потік покупців в точках свого розміщення. Якірні бренди добре притягують людей в ТРЦ.

Також на ринку з’явилися окремі майданчики, які надають місця для маловідомих брендів, сприяючи їх подальшому розвитку. Тут варто згадати і про відомий за кордоном формат «pop-up stores» — це відмінна можливість для інтернет-торговців вийти на кілька днів з онлайну і познайомитися зі своїм споживачем наживо. В Україні активно почали організовувати фестивалі вихідного дня. Саме там дрібні локальні бренди можуть про себе заявити.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Зараз спостерігається велика нестача кадрів крафтових професій. Середній вік людей таких професій давно перевалив за 40

Труднощі ринку

Але є і негативні зміни. Зараз спостерігається велика нестача кадрів крафтових професій. Середній вік людей таких професій давно перевалив за 40. Молодь не йде вчитися і обирає більш модні напрямки такі як: IT, юриспруденцію. Або всі стають менеджерами. Також люди почали масово виїжджати з України. Посприяло цьому отримання нашою країною безвізу. Тому зараз терміново потрібно підвищувати інтерес до крафтових професій і підвищувати їх престижність. Брак кадрів в легкій промисловості істотний.

Перспективи

Сьогодні fashion-ритейл має позитивну динаміку розвитку. У багатьох ритейлерів вже є свій алгоритм дій в екстреній ситуації: хтось пережив дві кризи, а хтось — три. Бренди, які пережили не одне падіння, моделюють для себе свій сценарій розвитку в екстрених ситуаціях. Зараз у всіх є не тільки план, А і Б, а й кілька запасних. Будь-яка нестабільна ситуація з погодою, курсом або політикою грає не на руку ритейлерам. Люди моментально затягують паски і відмовляються від шопінгу. І тільки під час свят можуть про це забути. При цьому все одно не налаштовані на легкі, спонтанні покупки, як раніше.

Наприклад, перед Новим роком 2019 покупці вибірково ставилися до покупок. Бум шопінгу зрушився на чорну п’ятницю. А в грудні хвиля активностей почала падати. Дуже сподіваємося, що ці зміни відбуваються без закономірностей. І така разова акція більше не повториться. А серпень, вересень та наступні сезони будуть радувати новими колекціями і великою кількістю людей в магазинах.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо НВ
X