Пастка «Славного малого»: маркетингові виклики Вакарчука

21 травня 2019, 08:00

Чи зможе Вакарчук зіграти на тому ж архетипі, що й Зеленський

Магнітне поле української політики, перебуваючи під впливом постійного струму, переходить з нафталінового анабіозу в стан перманентної комедії. І ми знаємо, що сьогодні найпереконливішим гравцем у ній є професійний артист, а від сьогодня — діючий президент.

Відео дня

Дуже цікаво проаналізувати минулі вибори за допомогою інструменту архетипів. Досі найвиграшніші політичні бренди України крутилися навколо єдиного архетипу — «Правитель», якому відповідали Порошенко, Янукович, Кучма, Кравчук і ціла плеяда дрібніших політиків. «Правитель» задовольняв патріархальний запит суспільства на батька/батьку, який тримає ситуацію під контролем, без різких потрясінь. Звичайно, зустрічалися у нас і Бунтарі (Тимошенко), і Блазні (Ляшко), і Славні малі (Гриценко), і Мудреці (Джемільов), але саме «Славний малий», девіз якого «Всі люди створені рівними» зовсім не «Блазень», як може здатися на перший погляд) приніс перемогу Зеленському. відмінність «Блазня» від «Славного малого» в тому, що «Блазень» робить світ навколо себе цікавим, він не може сидіти на місці, йому потрібні яскравість і діяльність. Класичний «Блазень» — це Жириновський, який здатний з нешкідливого застілля в лазні влаштувати мітинг з наїздами на Джорджа Буша. «Славному малому» потрібно інше: він такий же, як ми, близький, зрозумілий, рідний, класово рівний. Це той самий Голобородько зі «Слуги народу», який зі шкільного вчителя став президентом країни. Ось вона — реалізація «Славного малого» в політиці.

До президентських виборів у Славка було поле для маневру. Його благали стати Героєм, в нього вірили, але його неготовність прийняти виклик, кинутий тим же Зеленським, закрила для Вакарчука цю можливість.

Розуміння цього архетипу і його успіх у виконанні Зеленського виключно важливі нам для розбору маркетингової стратегії Вакарчука. Тому що Вакарчук, по суті, такий же «Славний малий». Він Славік, Славко, що звучить з навушників і кіосків, що збирає людей на концерти і щиро усміхнений для них у натовпі. До президентських виборів у Славка було поле для маневру. Його благали стати «Героєм», в нього вірили, але його неготовність прийняти виклик, кинутий тим же Зеленським, закрила для Вакарчука цю можливість. Герой завжди діє сміливо. Герой — це Джон Сноу з «Гри престолів» — він не витрачає час на розрахунки і стратегію, навіть, якщо йому судилося програти. Відмовившись від бою за президентство, Вакарчук також значно обмежив свої перспективи на парламентських. І як тут не згадати, що у Святослава вже був досвід у політиці: на виборах в Раду 2007 року він йшов 15-м номером у списку пропрезидентського блоку «Наша Україна — Народна самооборона», був обраний, став членом Комітету Верховної Ради з питань свободи слова та інформації, а також членом груп з міжпарламентських зв’язків з Російською Федерацією та іншими країнами. Під час виконання повноважень народного депутата України не подав жодного законопроекту, пропустив 56 зі 127 пленарних засідань. 16 грудня 2008 року Верховна рада постановою № 664-VI достроково припинила повноваження народного депутата України Святослава Вакарчука в зв’язку з особистою заявою про складення ним депутатських повноважень. Звичайно, це справа минула, але опоненти обов’язково згадають, що, виходить, він сам ніби «з колишніх».

У підсумку, сьогодні з чільних учасників парламентських боїв ми бачимо цілих трьох «Славних малих» — Зеленського, Вакарчука і Гриценка. І тут знову-таки потрібно розуміти, що саме створив Зеленський. Він задер планку комунікації «Славного малого» до такого рівня (кіно, медіа, нестандартні сміливі тексти і ролики), що інші «Славні малі» на його тлі (Гриценко) просто провалилися.

У Вакарчука є незаперечний потенціал. Це і його позитивний образ найпатріотичнішого національного виконавця, і ядро фанатів-волонтерів, які закликали його піти у політику, а також відсутність зв’язків з олігархами.

У Вакарчука є незаперечний потенціал. Це і його позитивний образ найпатріотичнішого національного виконавця, і ядро фанатів-волонтерів, які закликали його піти у політику, а також відсутність зв’язків з олігархами.

При цьому, очевидні відсутність у Вакарчука партійної структури і ресурсу для її будівництва. Припустимо, ці питання будуть закриті коаліцією з іншими силами або власними джерелами, які ще неочевидні, але питання комунікації з аудиторією все одно залишається найважливішим.

Очевидно, ключова аудиторія Вакарчука — це патріотично налаштовані українці, яких потрібно буде «відбирати» або у Порошенка значить доведеться вибудовувати агресивну риторику проти «Старої влади», хоча на презентації партії Вакарчук не назвав олігархів за прізвищами, що слабо і дивно, і можливо говорить про його неготовність до конфронтації), або у Зеленського. З останнім доведеться особливо складно, адже поки що на тлі досить яскравого і помітного брендингу партії «Голос», Вакарчук озвучує мляві тези про ті ж нові обличчя, що й Зеленський, а ще «не людина заради держави, а держава заради людини», «один закон для всіх» та інтощо. Тільки останній робить це яскравіше, голосніше, а тепер вже потрясаючи президентською булавою.

До слова, всі ці пісні тези про все хороше і проти всього поганого ймовірно здаються політикам чимось значущим і диференціюються, ніби у нас є партії, які в своїй стратегії озвучують розподіл на касти, полегшені закони для олігархів і світлий тоталітаризм.

Перемога Вакарчука не буде такою легкою і переконливою як у Зеленського, який виявився одним проти старої системи, ідеально розрахувавши момент і ресурс на президентській кампанії. На парламентських же Вакарчук буде лише однією з «НОВИХ СИЛ», а значить йому потрібно буде диференціюватися не лише від старих політиків, а й від нових. Чим він сильніший за Зеленського? Чим він сильніший того ж руху «Люди важливі»? Відповіді на ці запитання не тільки доведеться озвучити, але й донести — на гучності, яку встановить партія «Слуга народу». Подивимося, чи вистачить у Святослава голосу, щоб їх перекричати.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X