Мільйони на фронт. Як працюють благодійні аукціони під час війни

28 липня, 18:40

За чотири місяці війни я бачив сотні благодійних аукціонів. Те, що до 23 лютого було знайомо достатньо вузькому колу людей, зараз стало шалено популярним.

Тепер благодійні аукціони всюди. Їх проводять у коментарях в Instagram та Facebook, як лотереї на елітних бізнес-вечерях чи фандрейзингових івентах, на онлайн-платформах на кшталт eBay. Люди купують і продають зустрічі чи консультації, елітні авто, нагороду переможця Євробачення, картини Бенксі, ексклюзивні марки Укрпошти. І як результат — перераховують мільйони гривень на підтримку армії та гуманітарні потреби.

Відео дня

Що робить аукціони настільки ефективним інструментом для благодійності? Навіщо благодійності потрібні прозорість та системність? Та чого нас у Прозорро.Продажі навчили благодійні аукціони?

Аукціони всюди

Почнімо з того, що об'єднує та відрізняє ці аукціони. Усі вони проходять у різний спосіб, за різною механікою та на різних платформах. На результат аукціону завжди впливають три фактори: правила аукціону (порядок, час та умови, за яких робляться ставки), лот та кількість учасників

До прикладу, благодійні торги у коментарях Facebook тривають від декількох днів до тижня, і більше нагадують класичний англійський аукціон, коли ціна зростає доти, доки хтось її підвищує. При цьому сума збільшується без різких підвищень, поступово. Це все тому, що кожен бачить з ким змагається та яку ціну пропонують конкуренти, відтак можна легко прогнозувати, на яку суму збільшувати свою ставку.

Ще один поширений тип аукціону — лотерея. У такому випадку усі учасники донатять певну суму коштів, не знаючи, скільки ще людей та які суми переказали на благодійність. У підсумку з-поміж усіх донатів переможцем стає благодійник, який переказав найбільше. Він і отримує лот.

З перших тижнів війни в державній електронній торговій системі ми також запустили благодійні аукціони. У хаосі війни відчували потребу продовжувати робити те, що вміємо найкраще та допомагати. Загалом з березня по липень в системі відбулося 25 благодійних аукціонів, які у підсумку дозволили скерувати на благодійність 6,5 млн гривень. В середньому на цих аукціонах ми зібрали на допомогу вдесятеро більше за стартові ціни.

Чого нас навчили благодійні аукціони

По-перше, хороший лот продає себе сам. Коли ми оголосили аукціон з продажу марок «Укрпошти», ми отримали дуже багато заявок на участь у аукціоні. Результат ви знаєте — кілька десятків учасників і зростання ціни до 4 мільйонів гривень. Це наразі наш найпопулярніший аукціон в системі.

Такий же ажіотаж спостерігався, коли в системі Укроборонпром та його очільник Юрій Гусєв виставили ручку Байдена, а Укравтодор — легендарний дорожній знак «Нах*й». Ручку на благодійному аукціоні продали за 600 тис грн, а знак допоміг скерувати на допомогу ще 631 тис грн. Тому ми всім радимо більше часу приділяти саме пошуку і опису цікавого лоту. На що звертати увагу? На унікальність лота та здатність залучити суспільну увагу. На жаль, за нашим досвідом, картин на благодійному аукціоні достатньо багато. Якщо це не топовий український художник, то потрапити з цим в новини і залучити багато людей буде дуже складно.

По-друге, іноземці мають вищу мотивацію брати участь саме у благодійних аукціонах. Українців можна швидко мобілізувати та згуртувати навколо великого збору, як, наприклад, всі гуртом збирали на «Народний Байрактар». Водночас іноземці більше хочуть брати участь у благодійних аукціонах. Вони замотивовані змагатися за якийсь знаковий лот та задонатити Україні. Крім того, цінність лота для українців та учасників з-за кордону була абсолютно різною. Це ми бачили по тих успішних аукціонах, коли іноземці виходили в топ-3 учасники за найвищими ставками. Тому при виборі і описі лота радимо думати про закордонних покупців, чи їм буде цікаво. Також обов’язково додавати опис англійською та потоваришуйте з нашими блогерами, які популярні в англомовному твітері.

Третє — потрібно бути гнучким. Найпопулярніші благодійні аукціони в системі проходили в три раунди на підвищення ціни і жоден з учасників не знав, з ким саме змагається і які суми пропонуватимуть конкуренти. Так працює трираундовий аукціон, який застосовувався в системі тисячі разів і довів свою ефективність. Водночас ми зрозуміли, що обмежувати себе лише ним не варто. Благодійні аукціони навчили нас думати ширше і тепер під кожен окремий лот і під різні цілі збору можемо запропонувати різні типи аукціонів. Наприклад, закриті ставки або популярну нині лотерею, головне — допомога має йти на потреби армії чи відбудову України. Під різні лоти, з різною цільовою аудиторією підходять різні типи аукціонів.

Благодійність має бути прозорою. Наше правило вже багато років незмінне — уся інформація про хід аукціонів та результати має бути публічною. І це дозволяє залучати більше учасників, бо вони нам довіряють. Будьте певні, люди хочуть знати, чим закінчився збір, на що збирали кошти, чи заплатив переможець і чи отримав він лот.

І ще одне — не всі аукціони успішні. Може бути крутий гучний лот, класна механіка його проведення, публічна підтримка, але заявок немає і збір не йде. Причин може бути безліч — лот не відповідає меті збору або сума, яку потрібно зібрати, більша ніж цінність того, що виставляється, або варто було обрати інший тип аукціону. Ми теж через це проходили. Так буває, і це треба прийняти, рухатись далі та проводити нові і нові благодійні торги. Бо що більше таких благодійних аукціонів, то більше закритих потреб конкретної бригади, куплений дрон, відбудована школа чи допомога сімʼї переселенців, а відтак і наближення перемоги.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X