Як заробити на карантині. Житлова та комерційна нерухомість
За кризовий рік нерухомість показала себе як надійний інвестиційний інструмент. Ось чому.
Забудовники та офісні орендарі - ті, кому локдаун дав можливість заробити на нерухомості. Зрозуміло, що за рахунок інвесторів і орендодавців. Але чесний ринок — це сполучені посудини: десь убуває, десь прибуває. Тому зараз особливо цікаво спостерігати за тими, хто використовує коронакризу як можливість масштабуватися та заробити.
Під час епідемії будівельний бізнес виявився одним із найстійкіших. Навіть в суворі карантинні часи в березні-квітні 2020 року київські будмайданчики не зупинялися. Якщо на початку першого локдауну можна було спостерігати просідання в продажах, що були викликані поведінкою споживачів в умовах невизначеності, то вже в травні рівень угод з нерухомістю повернувся до докризового.
Основними інвесторами в житло є переважно приватні особи з капіталом до $100 тис. Для таких інвесторів альтернативою зберігання грошей під матрацом є депозитні вклади. Але ні низький розмір ставок, ні страхова сума в 200 тис грн від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб не сприяють довірі до банків. За даними Державної служби статистики житло на первинному ринку за рік подорожчало на 9,3%, а на вторинному ринку до 11,9%.
У період кризи квартири виступають розумним капіталовкладенням. Відділи продажів девелоперів КАН і Ковальська стверджують, що вільних квартир на ринку для всіх охочих не вистачає. Ситуація доходить до того, що в 15 поверховому ЖК, який тільки будується, квартири викуплені вже на етапі будівництва 3-го поверху.
Інвестори з сумами від $500 тис до $1 млн надають перевагу комерційній нерухомості. Нехай за рік номінальна ціна такої нерухомості не змінилася, але тут потрібно розуміти, що будівництво подібних об'єктів — це сам по собі бізнес. На етапі котловану кв. м комерційної нерухомості коштує близько $1 500, а на етапі здачі будинку, через 3−4 роки, — це вже $3 тис. за м2.
Період локдаунів і карантину виявився часом орендарів. Ще в 2019 р. в столиці йшла повноцінна війна за офісні метри. Орендарі переглядали цінову політику кожні півроку, а нові компанії, навіть при наявності грошей, були вимушені винаймати офіси на околицях в бізнес-центрах класу С.
З введенням карантинних обмежень бізнес оцінив переваги віддаленої роботи. Для роботодавця це можливість заощадити, зокрема, й на оплаті офісу. Зараз багато власників закладають віддалену роботу співробітників в фінансові моделі й на пост-карантинний період. Ті ж, хто продовжує працювати в кабінетах і open space просторах, отримали можливість переїхати з офісів класу B і С в офіси класом вище. Так в БЦ на Дорогожичах до кризи середня ціна оренди становила близько $17 за кв. м. Сьогодні там можна орендувати офісні приміщення в районі $10 за метр. Якщо згадати, що в докризові часи офіси класу B коштували в районі $12 за кв. м, у компаній є можливість значно поліпшити умови праці, при цьому залишитися у межах запланованих бюджетів. Орендодавці, в свою чергу, сподіваються, що після зняття карантину ціни почнуть повертатися на докризовий рівень. Але реальні терміни зняття карантину доки невідомі.

При цьому в Києві попит на офіси класу А залишається незадоволеним. Наприклад, з 46 тис. кв. м БЦ «Magnett», що тільки будується, 30−32 тис кв. м вже орендовані міжнародними компаніями.
Якщо принцип «заощадив — то заробив» розглядати як фінансовий інструмент, то навіть орендарі житлових квартир від карантину залишилися в плюсі. Під час жорсткого локдауну орендодавці робили знижки до 50%, аби зовсім не позбутися пасивного доходу. Зараз можна зняти двокімнатну квартиру в новому ЖК за 12−13 тис грн., коли ще рік тому ціна на подібні квартири сягала 20 тис. грн. За рік вартість оренди піднялася тільки в найдешевшому сегменті, який в Києві ніколи не втрачає актуальності.
За кризовий рік нерухомість показала себе як надійний інвестиційний інструмент. Велику роль в цьому зіграла стійкість забудовників, які не припиняли будувати навіть тоді, коли покупці лише вичікували. Переформатування ж бізнесу на віддалені методи роботи боляче вдарило по доходах орендодавців, але поліпшило умови орендарям.
Як не парадоксально, для тих, чия справа потребує офісних приміщень, нинішній локдаун виявився найкращим часом для масштабування бізнесу або відкриття його з нуля. Більш вдалого часу, щоб монетизувати свою сміливість і реалізувати бізнес-ідею, може і не настати.