Торгова марка в ЄС: як зареєструвати і що передбачити?

9 січня 2021, 10:00

Отже, ваш бізнес процвітає в Україні, й тепер ви маєте намір його масштабувати, перенести на європейський ринок із його величезною кількістю платоспроможних клієнтів.

Той факт, що в Україні у вас є торгова марка, зовсім не означає, що ви так само успішно й легко зможете її зареєструвати і використовувати в ЄС. Адже торгові марки, винаходи і дизайни мають територіальний характер.

Відео дня

Хто може і куди подавати заявку на ТМ

Щорічно реєструється приблизно 120 тис. торгових марок ЄС — вони мають найбільший попит і серед українського бізнесу. Подати заявку на реєстрацію може будь-яка фізична або юридична особа, а також група осіб шляхом звернення в European Union Intellectual Property Office (EUIPO).

Заявка складається однією з офіційних мов ЄС, термін реєстрації — до пів року. Доведеться заплатити офіційний збір — він становитиме €850 за перший клас. Додатково оплачується кожен додатковий клас товарів і послуг — €150. Видається ТМ на 10 років з можливістю продовження на такий же період необмежену кількість разів.

Ще один шлях — реєстрація національної ТМ в одній або кількох країнах. Йти ним доцільно, якщо вас цікавить ТМ в якійсь конкретній або конкретних країнах єдиної Європи. У такому випадку і звертатися слід до відповідних національних відомств.

Які вимоги

Звичайно, щоб ТМ зареєстрували в ЄС, вона повинна відповідати певним вимогам. Насамперед, мати розрізняльну здатність. Іншими словами — дозволяти ідентифікувати й розрізняти товари та послуги одного виробника від іншого.

Багато компаній охороняють у вигляді ТМ назви, зображення, слогани і навіть звуки — у такому випадку подається аудіофайл або нотне розшифрування. Також можна зареєструвати візерунки, наприклад, як це зробив бренд Burberry, і колір — пам’ятаєте бірюзовий у Tiffany? Класичні, комбіновані, тривимірні ТМ — вибір за вами.

Водночас не вдасться зареєструвати українське шампанське або фету — в ЄС вони захищені як географічні зазначення, що свідчать про походження продукції з певної території та з певними характеристиками.

Найчастіше відмовляють через те, що таку ТМ, тотожну або схожу до ступеня змішування з вашою, вже зареєстровано. А відмова в реєстрації торгової марки хоча б в одній країні ЄС означає відмову в реєстрації торгової марки й у всіх інших країнах ЄС. Мінімізувати ці ризики можна шляхом проведення попереднього пошуку за вже наявними ТМ як у кожній країні окремо, так і в ЄС у цілому. І тільки потім потрібно подавати заявку й укладати угоду з дистриб’ютором, експортувати продукцію в ЄС.

Нюанси по-європейськи

Здавалося б, усе правильно зробили — пошуки на схожість провели, ризики проаналізували, корективи внесли. Але яке ж здивування, коли замість позитивного рішення про реєстрацію компанія отримує заперечення проти реєстрації марки або замість комерційного успіху на ринку ЄС — позов про порушення прав. Неякісно проведений пошук? Неправильно подана заявка? Так зірки склалися? Відповідь проста — не врахували деякі особливості європейського законодавства. Маленькі, але дуже важливі.

Приклади з життя, або Війна за печиво

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

П’ять років тому іспанська компанія Galletas Gullón подала заявку на реєстрацію ТМ для печива Twins, яке за формою схоже на американське Oreo. Очевидно, іспанський виробник вважав за малоймовірне, що кругла форма, темний колір і біла кремова начинка всередині охороняються як ТМ. А якщо й охороняється, то на упаковці ж є назва і словесні елементи, які не дозволять споживачеві переплутати продукт.

Але американська компанія Intercontinental Great Brands, яка володіє Oreo, виступила проти. На її рахунку одразу дві марки — об'ємна ТМ, зареєстрована на території всього ЄС, і зображення упаковки, зареєстроване як ТМ в Іспанії. Свою позицію вона аргументувала серед іншого репутацією Oreo — використання упаковки із зображенням печива обіцяє Gullon Twins неправомірну вигоду (англ. — unfair advantage) за рахунок конкурента.

Galletas Gullón, Intercontinental Great Brands
Фото: Galletas Gullón, Intercontinental Great Brands

Саме в репутації і неправомірній вигоді криється зовсім інший, європейський підхід. Так, в ЄС діє захист так званих ТМ з репутацією — тих, що широко відомі. Якщо хтось видозмінює, модифікує і використовує позначення, які породжують у споживача певні асоціації з уже відомою ТМ, він не може претендувати на реєстрацію, а використання такої «нової» марки може визнаватися порушенням. Суд став на бік Oreo.

Схожий спір розгорівся між Galletas Artiach і Florbu, яка теж вирішила випустити печиво у формі динозаврів. Суд дійшов думки, що ТМ Gallesauros і ТМ Dinosaurus не є схожими до ступеня змішування, але ступінь подібності між ними достатній, щоб змусити споживача встановити зв’язок між брендами, поставити в один асоціативний ряд.

Galletas Artiach, Florbu
Фото: Galletas Artiach, Florbu

Інсайти для бізнесу

Не варто недооцінювати силу об'ємних ТМ. Навіть додавши свій слоган, видозмінивши упаковку, використавши інший колір, ви можете порушувати чиї-небудь права. Наприклад, як у випадку ТМ з репутацією. Виходячи на ринок ЄС, грайте за правилами ЄС. Репутація важлива і в сфері інтелектуальної власності, і в бізнесі.

Показати ще новини
Радіо NV
X