Освітній фронт. Як дітям зараз навчатися і чому це важливо

18 квітня 2022, 09:31

Поки ПВО збиває ракети над українськими містами та захищає мирних мешканців, освітяни розробляють плани захисту майбутнього наших школярів.

Пройшов перший шок і виникло усвідомлення, що ніхто не береться прогнозувати розвиток подій найближчим часом, а тому потрібно пристосовуватись до нових обставин. Як результат — Міністерство освіти України організувало телевізійний проект Навчання без меж, створило перелік безкоштовних платформ, де діти можуть знайти цікаве та потрібне, та продовжило роботу Всеукраїнську школу онлайн, де зібрані уроки шкільної програми.

Відео дня

Що ще зроблено для відновлення освітнього процесу в Україні?

У відносно безпечних областях України вже відновлено дистанційне навчання і учні мають доступ не лише до бібліотеки знань в інтернеті, але й до контакту з вчителями та однокласниками, що є не менш важливою частиною нормального розвитку дитини. Згідно з інформацією, опублікованою МОН, у 13 областях дистанційна освіта відновлена повністю, у 9 відновлена частково, у 3 областях не відновлена. Кількість дітей, які перемістилися з небезпечних областей і приєдналися до навчального процесу в безпечніших регіонах України становить 51 тисячу учнів.

Важливою цифровою організацію навчального процесу став Всеукраїнський розклад. На платформі можна не лише подивитись розклад уроків потрібного класу, але й скористатись посиланням на матеріал для уроку. Розклад адаптований до воєнного стану і включає в себе психологічну хвилинку та хвилину мовчання, а також звичайні для школярів предмети.

СпівДія заради дітей — проект неформальної освіти, який поєднує розвиток та надання психологічної допомоги дітям від 5 до 12 років, евакуйованих з території воєнних дій.

Важливим рішенням стало повідомлення про Національний мультипредметний тест, який відбудеться у форматі онлайн-тестування з трьох предметів. Через неможливість провести ЗНО належним чином МОН створило цю альтернативу, яка має допомогти утримати наш молодий інтелектуальний та творчий потенціал в межах країни. З одного боку, НМТ дасть можливість продемонструвати свої знання та отримати офіційний документ, який необхідно буде подавати до вищих навчальних закладів разом з мотиваційним листом та заявою. З іншого боку, на тлі одного загального стресу від війни і невизначеності, випускників позбавили ще одного джерела стресу й додали до навчального процесу ясності та мотивації. Загалом, враховуючи страшні реалії, у яких всі ми опинилися, відновлення навчального процесу можна назвати успішним.

Що сталось би з освітою в Україні, якщо б ЗСУ нас не захистили?

Пройшло більше 10 років після закінчення війни у Сирії, а 2,4 мільйони дітей у цій країні досі не відвідують школи. Сотні тисяч сирійських біженців за кордонами батьківщини також опинились відрізаними від навчання. Цю освітню катастрофу до війни в Україні назвали найбільшою в світі з часів Другої світової війни. Це сталось не дивлячись на те, що більше 60 благодійних організацій допомагали Сирії долати цю освітню проблему та більше 650 мільйонів доларів було направлено на підтримку навчання для постраждалих дітей шкільного віку. Недопустимо велика кількість школярів і досі відрізана від освіти, прирікаючи себе на життя в бідності і без надії на гідне майбутнє.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На щастя, попри велике бажання наших ворогів знищити все українське, зокрема український освітній процес, попри цілеспрямовані вбивства українських вчителів і вихователів, знищення будівель шкіл та садочків, спалення книг, Україна змогла дати відсіч та зуміла не допустити такої ситуації в освітній сфері, яка відбулась у Сирії.

Чому навчальним закладам важливо не припиняти навчання?

Чим довшою є пауза у навчальному процесі, тим складніше мозку повертатись до нього. Вивчене, що не використовується, через значний проміжок часу стирається з пам’яті, як непотрібне. Віднайти у собі мотивацію повернутись до підручників стає все важче. Звичка робити ввечері домашні завдання заміняється звичкою грати ігри в телефоні. Корисне для інтелектуального, культурного, духовного та фізичного розвитку замінюється розважальним та веселим, але не дуже корисним з точки зору довгострокових перспектив. В масштабах країни довгострокове зупинення навчання загрожує втратою цілого покоління інтелектуального та творчого скарбу, який через кілька років має приєднатись до зміцнення економіки та розбудови країни.

Не менш важливою місією освіти в буремні часи є збереження української мови та традицій. Саме мова та традиції сьогодні є тим, що відрізняє нас від ворога найпомітніше. Звісно, до цього списку можна додати прірву між цінностями та світоглядом, але для виявлення останнього потрібен час та певні обставини. Мова ж дає змогу ідентифікувати українцям себе як українців за лічені секунди. На хвилі національного піднесення та спільної боротьби з ворогом, важливо долучати дітей до лагідної українізації і тоді через кілька років в нашій країні не залишиться тих, кого можна було б додуматись «рятувати».

Свідченням того, що пауза в навчанні для дітей є критичною, є сумні факти з дослідження International Rescue Committee через освітню кризу в Сирії:

  • 59% учнів 6-го класу, 52% учнів 7-го класу та 35% учнів 8-го класу в Сирії не змогли прочитати просту розповідь із 7−10 речень.
  • 64% учнів 6-го класу, 63% учнів 7-го класу та 46% учнів 8-го класу не змогли розв’язати задачу на віднімання.

Це свідчить, що розвиток навичок читання та рахування у досліджених дітей знаходиться на рівні 2-го класу. Для того, щоб наші шестикласники читали та рахували на рівні шостого класу, вчителі навіть в умовах війни мають продовжувати бути ефективними вчителями, директори шкіл — ефективними директорами шкіл, міністри — ефективними міністрами.

Як важливий досвід використати для майбутнього?

Війна відкрила в багатьох справжніх лідерів. Майже кожен запитав себе — чим я можу бути корисним в цю хвилину, опираючись на те, що знаю, вмію, можу, хочу робити? Країна стала надійним тилом нашим захисникам, почала створювати нові дієві системи і поховала старі недіючі.

Проявили свої лідерські якості і освітяни. Не чекаючи підказок, педагоги продовжували підтримувати учнів дистанційно, надсилаючи їм корисну інформацію, залишаючись на зв’язку, розмовляючи, заспокоюючи. Вчителі почали займатись волонтерською діяльністю та викладати онлайн безкоштовно. За кордоном сотні вчителів, які давно не практикували, почали знову навчати наших дітей, які тимчасово опинились в статусі біженців, як тільки побачили величезний на це запит. Професія педагога ніби перезавантажилась і ми ще раз зрозуміли її велике значення і важливе місце у суспільстві. Тож наразі дуже важливо:

  • Залишатись поруч з дітьми хоча б онлайн та підтримувати їх у важкий час.
  • Продовжувати не лише ділитись знаннями, а й мотивувати ці знання здобувати.
  • Підвищувати свій рівень психологічної грамотності.
  • Швидко вивчати та застосовувати діджитал-пропозиції, які активно розробляються державними і приватними організаціями.

Зараз створено безліч ініціатив, які важливо знаходити, вивчати та доносити до дітей. Без вчителя діти не часто мають достатній рівень мотивації заходити на Всеукраїнській розклад, дивитись безкоштовні відеоуроки на YouTube або вивчати новий розділ у підручнику. Саме педагог є посередником між дитиною та школою у тому сенсі, в якому вона сьогодні доступна, коучем та водночас бійцем на освітньому фронті. І його основною метою є пояснення, чому знання потрібні, чому вони принесуть користь, чому важливо продовжувати їх здобувати.

Тож після переможного закінчення війни кожен солдат зможе сказати, що зробив більше, ніж міг, для захисту нашої країни. А кожен педагог зможе сказати, що зробив більше, ніж міг, для захисту права наших дітей навчатись, а отже, нашого майбутнього.

Показати ще новини
Радіо NV
X